Stad vs landsbygd

Jamtland

Trådstartare
När jag är ute och kör bil hemikring byn så tittar jag alltid på mötande bilars regnr och den som kör för att se om det någon jag ska hälsa på. Som uppvuxen på landsbygden är sitter det liksom i ryggraden. Började fundera sist jag var till stan att det fungerar inte så bra att titta på alla mötande bilar där. Hur gör ni som är uppfödda i stan, ser ni öht mötande chaufförer?
 
Sv: Stad vs landsbygd

Nu är jag inte uppvuxen i stan, men har bott här senaste 12 åren. Svaret är nej för mig, jag tittar inte in i andra bilar utan koncentrerar mig på körningen.

Däremot när jag är i min "gamla byhåla" letar man efter folk man känner sen förr, men det är också betydligt mindre trafikerat där ( finns inte ett enda rödljus, rondell eller enkelriktad väg) så man har den tiden på sig utan att bilkörningen störs nämnvärt.
 
Sv: Stad vs landsbygd

Nej, det gör jag inte. Jag tycker sällan man kan se chauffören oavsett var man kör. Som stadsbo är jag nog också van vid att mina vänner och bekanta flyter runt i min relativa närhet hela tiden. Ibland ser jag dem, ibland inte.

På landet hälsar jag på alla jag möter, enligt traktens sed, oavsett om jag känner dem eller ser vem det är eller inte.
 
Sv: Stad vs landsbygd

Uppvuxen i "stan" (förort) och nej jag hälsar inte på andra bilchaufförer. Jag har nog aldrig ens reflekterat över att det är något som man borde göra, eller som folk gör. Det är ju en otroligt kort kontakt man skulle få ändå isf.

När jag är på "landet" (byn där vi har vårt landställe) hälsar jag på alla jag möter i byn oavsett om jag känner dem eller inte. Däremot har jag nog aldrig hälsat på någon annan när jag kör bil där. Det kanske är omedvetet otrevligt av mig då? :confused:
 
Sv: Stad vs landsbygd

Jag är uppvuxen i stan och när jag kom ut på landet som 17-åring så betraktades jag som snorkig för att jag inte hälsade på folk jag inte kände. Jag hade helt enkelt inte fattat att man gör så på landet men fick därmed lära mig att det är så man gör. Tänk Crocodile Dundee fast tvärt om.

Men nej, jag hälsar inte på folk i bil såvida det inte råkar vara en bil jag känner igen och då är det bara på småvägar, ute på landsvägen händer det aldrig. Det går för fort helt enkelt.
 
Sv: Stad vs landsbygd

kl

när jag bodde på vischan så tyckte min pappa ( som bor i gbg) alltid att det var så roligt att ta bilen en sväng för ALLA hälsade på honom :D ...
 
Sv: Stad vs landsbygd

Har så dålig koll nu för tiden när alla bilar ser lika ut så jag hälsar bara på dom som har vett att inte byta bil så ofta. Så nej jag hälsar inte på folk och håller utkik vare sig på landet eller staden. Man kan ju inte sitta o glo på regskyltar - livsfarligt.

Men alla som åker förbi vårt hus hälsar jag på - kända eller okända.
 
Sv: Stad vs landsbygd

Jag har radarn på hela tiden och hälsar på alla jag känner igen när jag ser vem det är. Men bara på landsbygden, i stan ser jag inget även om de står i filen bredvid :D
 
Sv: Stad vs landsbygd

Hemma på landet hälsar jag oavsett om jag kör bil, cykel eller går, och oavsett om jag känner personen eller inte. Det blir liksom löjligt att inte hälsa på den man möter när det bara är vi två på en sträcka av 1 km eller så. Men jag äventyrar inte trafiksäkerheten för att hälsa - om jag t ex är gående med hundarna prioriterar jag att ha god kontroll på dem framför att hälsa, om det skulle behövas ett val.

I stan hälsar jag inte, jag har sällan koll på vilka bilar folk har och man hinner inte se om det är någon man känner. Om jag ser någon jag känner och den ser mig hälsar jag givetvis. Om jag är i stadsdelen jag jobbar i, där många känner igen mig även om jag inte känner igen dem, hälsar jag för det mesta på alla om jag går till fots, speciellt om jag är i min "jobbuniform".
 
Sv: Stad vs landsbygd

KL

Det som skiljer mest tycker jag är reaktionen inför räddningsfordon.

Är man från landet hajar man till och tittar vart den åker. Eftersom man helt säkert känner stället/personen de ska till.

Stadsbor reagerar inte när de hör sirener.

jag reagerar även när jag går i stora städer, vilket är skapligt irrationellt.
 
Sv: Stad vs landsbygd

Jag kommer från en håla i Norrbotten. jag har nån skada i att alltid kolla reg.plåtar på allt jag möter. Jag har även nån onödig förmåga att komma ihåg vad folk har för reg.plåtar så jag känner igen folk överallt. Jag minns även plåtar jag sett i speciella områden och möter jag den bilen känner jag igen den trots att jag inte känner personen :p

Men om det har med min lantisuppväxt att göra vet jag ej. Jag hälsar ju sällan på mötande eftersom jag känner bilarna bättre än folket ;)
 
Sv: Stad vs landsbygd

Tja jag hälsar ju på alla som kör buss och inland ser jag en kollega i en personbil, så svaret är nog ja :)
 
Sv: Stad vs landsbygd

Jag kör. Bara i eftermiddagsköerna som regnr fastnar. Och ev andra bilars färg. Sen när jag kommer hem (några mil utanför Stockholm, på landet) där kan jag hälsa på andra bilister. Men kollar aldrig regnr.
 
Sv: Stad vs landsbygd

I stan tittar jag inte ens på mötande chaufförer men så fort jag kommer in på småvägar som vid mitt lantställe hälsar jag på alla oavsett jag känner dem eller inte och de som inte hälsar tycker jag är oartiga.
 
Sv: Stad vs landsbygd

Efter att ha frågat mina lantisvänner + pappa kan jag från det här hållet meddela att nej, det tittas inte på mötande bilars förare eller nummerplåtar.
 
Sv: Stad vs landsbygd

:D

Vi bor ju på en "återvändsgata" på landet, med bara 3 boende längre in på vägen och ytterligare några bybor som har marker längs vägen här så 99,9% av fordonen som passerar vårt hus är människor vi känner. Det gör att vi givetvis alltid hälsar på alla som kör förbi.

När så barnen, när de var mindre, var hos mormor inne i stan och lekte på lekplatsen som låg utmed en väg (inhägnad, vid ett dagis) så vinkade barnen glatt till alla bilar som passerade. För så gjorde man ju hemma... :D :p
 
Sv: Stad vs landsbygd

Född och uppvuxen i stan, relativt stor sådan dessutom med svenska mått mätt, och jag ser nästan alla jag känner om jag möter dem. Hinner även ibland att se roliga plåtar också. Jag har dock viss förhöjd grad av detaljseende.
 
Sv: Stad vs landsbygd

Kl
På vår grusväg hälsas det friskt på vänner och okända och även när jag är ut och jobbar och åker småvägar hälsar jag. I Sthlm hälsade jag inte om jag inte såg vem det var typ ute vid stallet (på landet).
Färre människor=orkar se och bemöta de jag träffar. Otroligt skönt! Dessutom känns det bra att se folk, vi vet vilka som bor och brukar åka längs vägen och vilka som är "turisttrafik" (gården vi bor på är vacker och många krypkör förbi och tittar på miljön). De flesta turiståkare brukar hälsa glatt också, utom stockholmarna ;)
Vill man vara obemärkt ska man inte köra småvägar, där syns man!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 914
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 582
Senast: Kraxa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp