Stadig frukost

patsy02

Trådstartare
Jag behöver (på riktigt) hjälp med att hitta något jag blir mätt av att äta till frukost. Vaknar hungrig äter ordentligt och är superhungrig igen vid 8... Låter rätt fånigt, men det är jobbigt att inte få vara mätt. Äter det mesta utom kött och är öppen för alla förslag :).

/Patsy
 
Sv: Stadig frukost

Generellt kan man ju säga att protein och fett mättar bra och länge.

Består din frukost av snabba kolhydrater (sötade fil- och yoghurtprodukter, ljust bröd, marmelader, gröt) blir ditt blodsocker högt och dalar snabbt. Resultatet är att du blir hungrig snabbt.

Lägg till ägg, keso, grovt bröd. Det borde göra skillnad?
 
Sv: Stadig frukost

Jag käkar ofta quinoa-gröt. Det är ett sydamerikanskt sädesslag. Nuförtiden så stöter jag den i en stor mortel men det finns flingor att köpa på de hälsokoster som inriktar sig på mat. Det är proteinrikt och har lågt GI, därför är det mer mättande än vanliga gryn. Jag brukar ta en knappt dl quinoa och ett par msk havrekli, häller på kokande vatten och kokar bara någon minut för jag gillar fast gröt men smaken är ju olika. På den har jag oftast hemmagjord lingonsylt med lite socker i. Ibland lite bär från frysen. Och youghurt eller a-fil till. Jag brukar inte äta ägg på morgonen men det är ju mättande så ett ägg eller två, eller till och med omelett om du har ork till det är säkert bra. Generellt är ju fiber mättande så vill du ha bröd så ta något av de allra fiberrikaste. Helst inte jouice, ger en sockerkick och sedan sjunker blodsockret och då blir du hungrig.
 
Sv: Stadig frukost

3 förslag som jag blir proppmätt av:
1.scrambled eggs; vispa ihop 2-3 ägg med gaffel i en skål tillsätt liiite olja, salt o peppar, häll i het panna i rör runt tills det nästan stelnat.
(orkar man o vill kan man ju steka bacon till)

2.ägg/omelett;
rör ihop 1-3 ägg, tillsätt lite olja, lite riven ost, salt o peppar.
Ta vad du har i kylen tex skinka, salami, paprika, tomat, fetaost o små bitar i veva ned i "smeten". In med skålen i micron ett par minuter, eller häll i panna o stek som en omelett.

3.Amerikanska panncakes;
finns färdiga frysta, lägg 1-2 i ugnen enligt förpackningen (funkar bra med vanliga pannkakor med ;)), tina mängder av bär (lägg fram dem kvällen innan om du kommer ihåg). När pannkakorna är klara dutta på turkisk youghurt, droppa över lite honung, lägg på bären, något som är riktigt gott är att rosta lite nötter o strö över med.
 
Sv: Stadig frukost

Vad brukar du äta till frukost? Dvs vad är det du blir hungrig fort igen av.
 
Sv: Stadig frukost

Hur långt innan 08 äter du?

Jag äter normalt frukost 03:45 så vid 07 är jag vrålhungrig.
 
Sv: Stadig frukost

- Äggröra
- Turkisk yoghurt med färsk frukt
- Fullkornsbröd med keso och tomater (eller annan grönsak)

Det står jag med på fram till lunch utan problem.
 
Sv: Stadig frukost

Jag blir faktiskt mer hungrig om jag äter frukost än om jag inte äter frukost. Jag vaknar också ofta hungrig, men det går över och om jag inte äter någon frukost så klarar jag mig lätt till lunchen kl 12. Äter jag frukost blir jag hungrig kl 9. Det kanske låter konstigt men kan ju vara värt att prova. Du kommer inte dö av det även om det inte fungerar ;) (Om du inte har diabetes)
 
Sv: Stadig frukost

du kanske kan äta riktig mat till frukost? dvs skippa bröd och fil osv och laga till ngn pastarätt eller ta rester från gårdagens middag. mindre socker och mycket mer mättande än en syltmacka.
har vi rester hemma och jag är riktigt hungrig så äter jag hellre rester än traditionell frukost, gryta med ris, pastasallad,
en frukost favorit om vi har kvar för mig är ris och korvstroganof :love:. och om man har bråttom så är gårdagens ris perfekt att göra onigiri med :p samt att det mättar bra.
 
Sv: Stadig frukost

Gröt med solrosfrö, servera med en smörklick (mycket godare än det låter) och ät ett eller två ägg till. Undvik smörgås, sötad fil/yoghurt, juice och annat som får ditt blodsocker att falla som en sten ett par timmar efter frukost. Tillräckligt med fett och protein ska frukosten innehålla.
 
Sv: Stadig frukost

Senaste åren har jag ätit två stekta ägg med några ostskivr emellan. Det är otroligt hur bra det möttar. Äter jag mackor, även om det är flera, så blir jag hungrig vid halv tio-tiden. När jag äter ägg och ost blir jsg inte ens sugen under flrmiddagen och kan äta lunch vid 13-tiden utan problem.
 
Sv: Stadig frukost

När jag är i fält (är arkeolog) brukar jag nästan alltid äta kallt ris och någon frukt/grönsak till frukost. Vi äter halv fem på morgonen och det brukar jag stå mig på tills "fruktstunden" vid tio. Om jag har tid gör jag gärna quinoagröt.
 
Sv: Stadig frukost

Fast frukost tillhör ju de viktigare målen. Det skulle jag nog inte rekommendera någon att hoppa över.
 
Sv: Stadig frukost

Min frukost räckte till 12 istället för 10 bara genom att ha Bregott istället för Lätta på mackan. (även sedan jag drog ned från två till en skiva bröd.).

(Gröt gör mig hungrig efter någon timma).
 
Sv: Stadig frukost

Jag har också haft problem att jag blir hungrig om jag inte äter ordentligt.

Nu börjar jag jobba vid 01.00 på natten och innan jag åker kockar jag havregrynsgröt en rejäl portion, samt några mackor grovt bröd till, med ost, skinka, tomat och gurka på med varm choklad till.
Då håller jag mig långt fram lagom till lunch.

När jag är ledig på söndagar äter jag samma sak rejäl portion havregrynsgröt eller om jag gjort risgrynsgröt dagen innan, fil eller yoghurt med flingor i och skivad frukt som banan eller äpple, sant några mackor ljus bröd med ost, skinka, tomat och gurka eller leverpastej och gurka. Samt juice och te till.
Då brukar vi äta frukost runt halv sex och då står jag mig ända fram till lunch.

Mina övriga familjemedlemmar bara tittar på mig och undrar hur jag får plats med allt.. Men min mor har alltid gjort samma så länge jag kan minnas och det funkar för henne och vi är lika kroppsmässigt och med energin
 
Sv: Stadig frukost

Tack alla!

Försöker svara alla så gott jag kan. Jag äter frukost strax innan 6, och hungern kommer gärna strax efter 7 igen. Jag provar olika saker, oftast gröt (havre el mannagryn), osötad yoghurt el fil med egen müsli. Ibland med frukt. Får för mig att jag blir mer mätt om jag äter bröd också. Kan dock i princip inte äta ljust bröd eftersom jag får ont i magen då.

Fungerar också som nån annan berättade, att jag blir mindre hungrig om jag inte äter alls.

/Patsy
 
Sv: Stadig frukost

Hade jag ätit en sådan frukost hade jag varit mer hungrig efter frukost än innan. Och efter ett par timmar hade jag absolut varit otrevlig av blodsockerfall.
 
Sv: Stadig frukost

Jag käkar ofta quinoa-gröt. Det är ett sydamerikanskt sädesslag. Nuförtiden så stöter jag den i en stor mortel men det finns flingor att köpa på de hälsokoster som inriktar sig på mat. Det är proteinrikt och har lågt GI, därför är det mer mättande än vanliga gryn. Jag brukar ta en knappt dl quinoa och ett par msk havrekli, häller på kokande vatten och kokar bara någon minut för jag gillar fast gröt men smaken är ju olika. På den har jag oftast hemmagjord lingonsylt med lite socker i. Ibland lite bär från frysen. Och youghurt eller a-fil till. Jag brukar inte äta ägg på morgonen men det är ju mättande så ett ägg eller två, eller till och med omelett om du har ork till det är säkert bra. Generellt är ju fiber mättande så vill du ha bröd så ta något av de allra fiberrikaste. Helst inte jouice, ger en sockerkick och sedan sjunker blodsockret och då blir du hungrig.

En ska va lite försiktigt med quiona!

http://www.expressen.se/debatt/quinoa-trenden-okar-svalten-i-anderna/
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 088
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 444
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp