Städa (hästägarens)bil

Corax

Trådstartare
Det är väl ingen hemlighet att hästmänniskors bilar tar rätt mycket stryk invändigt?
Spån och boss året om och så lera och grus vår/vinter/höst. Även fast jag aldrig använt bilen till att köra hö/halm el dylikt så sitter det små 'strån' tammefan överallt i bagagelucka/sparklådor och övrig klädsel (inte säten, de är skinn)som sitter som sjutton.
Hur får man bort det??? GÅR det ens?
Eller är det skicka bil på rejäl rekond som gäller?
Det ser för bedrövligt ut! 😟
Och hur kommer man åt alla små skrymslen och vrår?
 
"Det brukar gå på 9 fan och 3 jävla snurrjävel" :laugh:

En bra dammsugare och en hård borste. Ev tandborste i "skarvarna".
Och som sagt, tid (timmar, beroende HUR rent du vill ha det. Själv har jag svårt att stoppa när jag väl börjat, så tiden drar i väg)

B och jag har rekondrat många bilar nu, både våra egna och andras. Men att få bort hår (hund oftast) och damm från alla paneler och fläktar är värst!

20200708_202646.jpg


Jag vet inte vad en rekond kostar i Sverige men fråga Legath. Han lämnar sin bil regelbundet till någon som gör det i närheten av jobbet ;)
 
Jag förstår inte alls? Under alla år som jag åkte bil till jobbet (ridskola) hade jag inte det problemet (trots att mina barn var med i stallet med). Jag hade inte det problemet som medryttare och jag tar inte med mig en massa bös in nu när jag har stallet hemma heller? Det borstar jag såklart av mig innan. Behöver jag laga täcken, tvätta något eller liknande har jag det i en ikeapåse och bösar inte ner inne då heller.
 
Hade inte heller det problemet när stallet var en anhalt under dagen (t.ex efter jobbet). Nu under corona är det mer den enda destinationen och märker definitivt skillnad mot när jag bytte om i stallet under veckorna. Har också tvingats köra lite halm 2 ggr. Men såååå farligt tycker jag inte att det är. :D
 
Sen beror det lite på vilken sorts bil man har. Jag har ju nån sorts GTX-variant eller nåt så jag har paddade (och extra fluffiga) mattor i bilen. Gummi var så himla mycket bättre. Även med en stark dammsugare så sitter små-böset fast.
 
Det är väl ingen hemlighet att hästmänniskors bilar tar rätt mycket stryk invändigt?
Spån och boss året om och så lera och grus vår/vinter/höst. Även fast jag aldrig använt bilen till att köra hö/halm el dylikt så sitter det små 'strån' tammefan överallt i bagagelucka/sparklådor och övrig klädsel (inte säten, de är skinn)som sitter som sjutton.
Hur får man bort det??? GÅR det ens?
Eller är det skicka bil på rejäl rekond som gäller?
Det ser för bedrövligt ut! 😟
Och hur kommer man åt alla små skrymslen och vrår?
Kosta på dig en rekond och överväg att ändra dina vanor, om det är viktigt för dig att det är någorlunda rent. Jag har till exempel bytt om i stallet de senaste tio åren och jag tycker det är underbart skönt att köra dit/hem i rena, vanliga kläder. Tvättar alltid händerna ordentligt och byter såklart skor. Vanan fick jag in när jag inte hade bil utan åkte kollektivt men jag föredrar fortfarande att göra så. Är också noggrann med att köra alla hästgrejer i bagaget och aldrig i baksäte/passagerarsätet. I bagaget lägger jag det på en gammal matta som är lätt att ta ut och rista av efter användning.
Vi är absolut inte supernoga med bilen, vi kör ju hund i baksätet osv, men med enkla medel kan man lätt hålla nere mängden bös.
Sen är det ju viktigt att någorlunda regelbundet dammsuga eller dra av med en dammtrasa.
 
Det är väl ingen hemlighet att hästmänniskors bilar tar rätt mycket stryk invändigt?
Spån och boss året om och så lera och grus vår/vinter/höst. Även fast jag aldrig använt bilen till att köra hö/halm el dylikt så sitter det små 'strån' tammefan överallt i bagagelucka/sparklådor och övrig klädsel (inte säten, de är skinn)som sitter som sjutton.
Hur får man bort det??? GÅR det ens?
Eller är det skicka bil på rejäl rekond som gäller?
Det ser för bedrövligt ut! 😟
Och hur kommer man åt alla små skrymslen och vrår?
Rekonda bilen, det är inte så farligt dyrt och definitivt värt det, du kommer nog aldrig själv få bort allting som dom får på en rekond. Sen ha våtservetter med dig i bilen och torka av den regelbundet så dammat håller sig borta.
 
Jag har inte det problemet, men städar och tvättar bilen ofta. När jag städar den själv och noggrant får man räkna med att det tar några timmar. Brukar behöva dammsugare med både smalt munstycke och borstmunstycke, våtservetter avsedda för inredningen, våtservetter till rutorna, trasor att torka listerna med, eventuellt en klädroller och en tandborste till trånga utrymmen.

Köp tex en extra snöborste till att borsta av kläder och skor med. Och kanske ett skydd till bilsätet om du åker i smutsiga kläder.
 
Jag förstår inte alls? Under alla år som jag åkte bil till jobbet (ridskola) hade jag inte det problemet (trots att mina barn var med i stallet med). Jag hade inte det problemet som medryttare och jag tar inte med mig en massa bös in nu när jag har stallet hemma heller? Det borstar jag såklart av mig innan. Behöver jag laga täcken, tvätta något eller liknande har jag det i en ikeapåse och bösar inte ner inne då heller.

Fast du har säkert uppfostrat alla dessa partiklar innan du började borsta av dig så det inte hamnar i bilen. Ser ut som skrot i fram vintertid pga all lera (även om jag sköljer av skorna innan jag sätter mig i bilen) som följer med in..🙈
 
Svarar lite allmänt...

Jag kan börja med att säga att jag delvis jobbar med att åka från 'stall till stall'. Dvs jag har ingen möjlighet att byta om utan åker i arbets/stallkläder.
Och jag har barn.
Bilen är nu tio år gammal och har som sagt skinnsäten. De är lätta att hålla efter. Det är även lätt att hålla efter paneler och andra 'hala' ytor.
Så där känns det enkelt, man ska bara ta tag i att göra det.

Men alla andra klädda ytor är ju liksom tråd-luddiga och allt smått som ens närmar sig ytorna dras in som av magnetism.
Nu har jag fått en del tips i tråden som jag tänker testa men stark dammsugare går bet. Böset sitter som innästlat och med hullingar. Visst, hade jag gillat att städa bilen varje månad så hade jag aldrig haft problemet men nu gör jag tyvärr inte det...
Men jag gillar verkligen inte när min bil är äcklig. Som den lätt blir av små barn och hundar.
 
Svarar lite allmänt...

Jag kan börja med att säga att jag delvis jobbar med att åka från 'stall till stall'. Dvs jag har ingen möjlighet att byta om utan åker i arbets/stallkläder.
Och jag har barn.
Bilen är nu tio år gammal och har som sagt skinnsäten. De är lätta att hålla efter. Det är även lätt att hålla efter paneler och andra 'hala' ytor.
Så där känns det enkelt, man ska bara ta tag i att göra det.

Men alla andra klädda ytor är ju liksom tråd-luddiga och allt smått som ens närmar sig ytorna dras in som av magnetism.
Nu har jag fått en del tips i tråden som jag tänker testa men stark dammsugare går bet. Böset sitter som innästlat och med hullingar. Visst, hade jag gillat att städa bilen varje månad så hade jag aldrig haft problemet men nu gör jag tyvärr inte det...
Men jag gillar verkligen inte när min bil är äcklig. Som den lätt blir av små barn och hundar.
Min bil hade också sett bra ut om jag städade den en gång per månad. 😄

Min slutsats är att jag städar för sällan och är slarvig. 🙄

Jag får försöka ändra på det., men hur får man till det?

Tips mottages tacksamt!
 
Svarar lite allmänt...

Jag kan börja med att säga att jag delvis jobbar med att åka från 'stall till stall'. Dvs jag har ingen möjlighet att byta om utan åker i arbets/stallkläder.
Och jag har barn.
Bilen är nu tio år gammal och har som sagt skinnsäten. De är lätta att hålla efter. Det är även lätt att hålla efter paneler och andra 'hala' ytor.
Så där känns det enkelt, man ska bara ta tag i att göra det.

Men alla andra klädda ytor är ju liksom tråd-luddiga och allt smått som ens närmar sig ytorna dras in som av magnetism.
Nu har jag fått en del tips i tråden som jag tänker testa men stark dammsugare går bet. Böset sitter som innästlat och med hullingar. Visst, hade jag gillat att städa bilen varje månad så hade jag aldrig haft problemet men nu gör jag tyvärr inte det...
Men jag gillar verkligen inte när min bil är äcklig. Som den lätt blir av små barn och hundar.

I denna situation hade jag kostat på en rekond och efter det blir det roligare och lättare att hålla efter lite bättre själv :)
 
Min bil hade också sett bra ut om jag städade den en gång per månad. 😄

Min slutsats är att jag städar för sällan och är slarvig. 🙄

Jag får försöka ändra på det., men hur får man till det?

Tips mottages tacksamt!
Å, förlåt! Jag skrattar inte åt dig, utan mer igenkännande åt mig själv... Varje gång jag städat bilen ( ...en gång för alla :p ), bestämmer jag mig för att jag ALDRIG ska tillåta att det blir likadant igen. Jag ska städa regelbundet... hmmm. Förlåt, jag har ännu ingen bra lösning på hur man kan få till självdiciplinen gällande bilstädning 🙈.
 
Min trädgårdsmästarsambo ändrade idag hela mitt liv när jag stod med dammsugaren i bilen och svor åt halm, lera, inkilade hårstrån överallt. Han tittade en stund på mig och tog sedan fram lövblåsen och blåste helt enkelt rent hela bilen! Nu kan ju han hantera en lövblås, jag hade väl antagligen blåst in skiten i varenda fläkt, men ändå! Typ 2 minuter tog det.
Revolution!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Hitta tillbaka till varann?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp