Städa jämställt?

karamelldrottningen

Trådstartare
Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå.

Tycker det blir så smutsigt fort och rörigt. Mest är det jag själv som stökar till det men även min partner/särbo som förvisso inte bor här men är här mer än hemma hos sig själv (jobbar tex härifrån och har sin häst här).

Men städa är det jag som gör jämt. Det är väl ok. Men jag gör ju det även hos honom fast jag sällan är där. Mest för att jag inte har så mycket att göra. Vill ha projekt. Och dels vill hjälpa plus tycker han städar vansinnigt dåligt. Badrummet är tex alltid smutsigt. Jag måste skrubba rent badkaret varje gång jag ska använda det. Men samtidigt har jag inget badkar hemma så är ju jätteskönt att passa på att bada.
Hade jag inte älskat människan hade jag knappast städat så. Men känner att han hjälper mig med tusen saker som jag har svårt att liksom få klart. Som ny belysning på gården och liknande saker. Som verkligen har lyft mitt hem enormt mycket och underlättat.
Men detta med städningen tror jag vi inte kommer komma runt med. Och jag vill inte tjata. Blir mycket renare efter att jag har städat än då han har städat.
Nu bor vi inte ihop så jag tycker det är ganska ok. Vi lagar tex mat hyfsat lika ofta och så. Men städningen har det blivit att jag står för annars blir det ju aldrig gjort.
Tycker inte att jag är pedant på något vis men vill ha det ok.
Jag vet inte exakt vad jag vill med tråden. Är ju mitt eget fel att jag städat även hos honom. Han har aldrig sagt något om det utan det är helt mitt eget påhitt.
Tycker också det är svårt att strunta i vissa grejer. Tar liksom mindre energi för mig att göra än att störa mig på damm eller smuts.
Ju nyktrare jag håller mig ju renare vill jag ha det. Dricker jag ser jag inte smutsen på samma sätt. Men att börja dricka är ju ingen bra lösning det heller 😂
 
Jag är också särbo, skulle aldrig få för mig att städa hos honom.
Jag brottas för tillfället med lite annat kring uppdelning och så som jag inte har fått rätsida på än. Annars känns ju särbo lättare på det viset.
 
Jag vet inte riktigt var det kommer ifrån?
Jag har varit sån jämt. Inte hos kompisar utan med partners. Fast nu tycker jag det skiljer mer i tolerans av smuts. Dvs jag tolererar mindre.
Städade även hos min pappa. Han var ju extremt dålig på att städa! Vägrade använda dammsugare trots att jag köpte en riktig bra till honom :crazy:
Och det var samma när han levde jag kände mig TVINGAD till att städa åt honom dådet såg ut som det gjorde.
Tycker historian upprepar sig gång på gång. Så vill jag inte ha det!
 
Du har väl lärt dig att kvinnan har nån sorts ansvar för stöket omkring sig, oavsett var hon är?

Det är knappast medfött.

Vad är dina känslor runt stök?
Skam? Irritation? En uppmaning att ta tag i det?
Min mamma var alltid den som städade när jag var liten. Men hon gjorde allt inte bara städningen utan verkligen ALLT som hörde till hemmet.

Och sånt förhållande skulle jag aldrig vilja ha! Nånsin.
Men städningen tycker jag är svårt. För vem bestämmer när det är dags att börja städa?
Jag är ju rätt rörig också. Sprider ut mig både hemma och hos honom. Tar för mig och liksom boar i mig 🙈
 
Känner du att du vill att alla sysslor ska delas lika, eller antalet sysslor? Jag har funderat mycket själv på hur jag skulle vilja ha det om jag flyttar ihop med någon, och jag tror jag hellre velat diskutera fram att antalet delades. Jag älskar exempelvis att tvätta och handla mat, men hade gärna sluppit diska helt.

Har ni pratat något om att du känner att du städar mer? Vill du ens att han städar mer, eller kanske det skulle kännas bättre om han såg och uppmuntrade det? Nu bara ställer jag massor av frågor som jag inte riktigt vet vart jag vill komma med... Men jag tror att det är svårt att få en person att städa i enlighet med ens egna krav, om dessa kanske är högre än den andres. Så, kanske bara landa i att städningen är din grej? :)
 
Vi har lördagar som städdag. Jag tvättar, sambon hänger tvätten. Sambon dammsuger, jag torkar golvet. Sambon tar toaletten, jag tar köket. På ett ungefär. Vi har delat upp det så det blir "lika" och jag har bestämt vem som gör vad, då jag inte litar på att han tvättar som jag vill ha det 😅
 
Jag är ganska pedant och måste leva med
en likasinnad. Vägrar att städa efter någon sluskig karl och mår dåligt av oreda och röra.
Vi är bägge bra på att se när det behövs, är båda hemma hjälps vi åt, annars städar den som är hemma.

Jag lagar dock nästan all mat pga orimligt pipig och kräsen, sambon dukar och diskar alltid.
 
Jag är ganska pedant och måste leva med
en likasinnad. Vägrar att städa efter någon sluskig karl och mår dåligt av oreda och röra.
Vi är bägge bra på att se när det behövs, är båda hemma hjälps vi åt, annars städar den som är hemma.

Jag lagar dock nästan all mat pga orimligt pipig och kräsen, sambon dukar och diskar alltid.
Låter som ni har en bra fördelning :)

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Det skiljer sig i tolerans helt klart vad gäller städningen.
Men just att han hjälper mig med andra saker. Plus står ut med mina ångestattacker och allt vad det är. Jag är ju inte så lätt att leva med knappast.
 
Låter som ni har en bra fördelning :)

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Det skiljer sig i tolerans helt klart vad gäller städningen.
Men just att han hjälper mig med andra saker. Plus står ut med mina ångestattacker och allt vad det är. Jag är ju inte så lätt att leva med knappast.

Ja, det skulle aldrig fungera annars 😅
Det beror ju helt på vad som är viktigt för en själv och vad man kan kompromissa med.
Jag kan inte kompromissa alls 🙄
Så jag har valt sambo efter det 😁
 
Jag tänker att det kan vara olika vad man är bra på. Jag har alltid velat vara bra på att städa, men tyvärr, jag är inte det. Mitt ex var bättre än mig på att hålla ordning hemma. När jag bodde med honom blev det också alltid diskat efter maten. Det händer inte när jag bor på egen hand. Trots att jag vill det.
 
Jag skulle aldrig börja städa åt en eventuell partner. Städar knappt åt mej själv. Och även om det ser ut som kriget för det mesta här hemma så skulle jag inte uppskatta att han började städa åt mej. Ev skulle jag kunna godta att han erbjöd sig att hjälpa mej att komma igång.
 
Vi har också en städdag som någon skrev. Vi har en lista på saker vi ska göra och städar samtidigt tills listan är klar :) Lagar han mat är det jag som tar disken och köket (och tvärt om).
 
Nej jämställt är det inte hemma hos oss men är ju för sambon jobbar så mycket mer än mig (mer än heltid oftast- skogen är inget 9-17 jobb om vi säger så), så känns rimligt att jag tar det mesta i hushållet, inget konstigt med det ☺️.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 033
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp