Städförmåga, eller brist på den

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste tråden om det här med att i relationer ha olika nivå för städning. I mitt eget fall så bor jag ju själv, men jag står verkligen inte ut med nivån på städningen. Egentligen är jag jätteordentlig men av någon anledningen kan jag inte prestera det där så det visar sig rent konkret. Det är skitjobbigt.

Det är väl bara att städa, säger kanske någon. Det gör jag varje dag, på något sätt, men jag klarar verkligen inte av att att hålla jämna steg med stöket. Jag har många gånger undrat hur andra gör för att hålla ordning/rent. För ett tag sedan så besökte jag en kompis och jag tyckte det var städat hos henne, trots hundhåren på golvet. Så städat är det i princip aldrig hos mig. Hos mig är det alltid drivor av prylar överallt. Jag försöker dagligen att hålla ordning. Jag försöker med regler för mig själv (t.ex. kaffekoppar som hamnar vid datorn ska tillbaka ut till köket och kläder får inte slängas på golvet utan ska hängas upp). Men det känns hela tiden som en kamp jag inte kan vinna. Ingen strategi fungerar.

Min bristande förmåga att hålla ordning stör mig. Rejält. Det är ett rätt stort problem. Eftersom ingen vet vilken nivå min städning, eller brist på städning, ligger på, så är det ingen idé att någon säger att det minsann är ostädat dem också.

För ett par månader sedan så skaffade jag en diskmaskin. Jag tänkte spara på min energi genom att stoppa undan disken i den och låta den sköta diskandet. Haken är att diskmaskinen inte blivit installerad. Senaste veckorna har jag i alla fall lyckats tömma lådorna och få bort dessa från platsen där maskinen ska stå. Men jag vet inte om den får plats där. När jag försökt få den på plats så verkar det som om det fattas 1 millimeter utrymme. Jag har inte försökt seriöst att försöka få den på plats eftersom jag vill borra hålen in under diskbänken för slangarna först och där är det förstås också kaos... Innan jag ens funderar på att ringa en montör så behöver det ju vara förberett för inkoppling.

Till hösten ska det bli en NP-utredning.

Och idag skickade jag ett mejl till morsan... Jag är rädd för att hon kanske hinner dö innan vi rett ut våra problem. Det tär :cry:.
 

Har städning någon gång fungerat på nivån du vill? Om ja, vad är skillnaden mot nu? Är ditt hus svårt att hålla ordning på? Saknas det bra platser för sakerna?
 
Har städning någon gång fungerat på nivån du vill? Om ja, vad är skillnaden mot nu? Är ditt hus svårt att hålla ordning på? Saknas det bra platser för sakerna?
Jag har alltid haft problem med det här, oavsett vilket hus jag har bott i. Redan för många år sedan så undrade jag hur det kom sig att jag trots ett pedantiskt sinnelag ändå hade konstant kaos. Och jag försöker och försöker och försöker att få ordning, men misslyckas hela tiden. Vissa saker har jag blivit bättre på, men det är uppenbart att jag har svårigheter med det här.
 
För mig blev det lättare när jag gjorde av med förvaringsmöbler. Jag har alltid strävat efter att ha mycket förvaringsmöjligheter men kan inte hålla ordning, jag spar allt som kan vara bra att ha och knör ner. Sedan jag träffade min sambo som är betydligt bättre på att hålla ordning har min gamla byråer och skåp försvunnit. Jag har rensat jättemycket och det är otroligt mycket lättare att hålla ordning. Allt har sin plats och hamnar det fel går det lätt att gå en runda och ställa tillbaks allt.
 
För mig blev det lättare när jag gjorde av med förvaringsmöbler. Jag har alltid strävat efter att ha mycket förvaringsmöjligheter men kan inte hålla ordning, jag spar allt som kan vara bra att ha och knör ner. Sedan jag träffade min sambo som är betydligt bättre på att hålla ordning har min gamla byråer och skåp försvunnit. Jag har rensat jättemycket och det är otroligt mycket lättare att hålla ordning. Allt har sin plats och hamnar det fel går det lätt att gå en runda och ställa tillbaks allt.
Jag rensade ut jättemycket när jag separerade för typ 6 år sen. Därefter bodde jag på 24 kvm plus sovloft. Totalt 38 kvm. Jag hade kaos där med.
 
Jag har också svårt hålla ordning. Alltid haft. Kan få hjälp att städa och det blir fint och undanplockat, men så vet jag inte vad som händer så är det stökigt igen. Försöker tänka mig för och plocka undan det jag använt, ställa undan disk osv, men ändå blir det stökigt.
Sambon har tålamod med det, som tur är.
 
Här är jag dålig på att städa med. Fast jag gillar attha nogurlunda ordning. Det jag kommit fram till är att det är meningslöst att försöka städa mera - utan lättare att försöka i andra änden, att inte stöka till. Går sådär det med, men bättre. Har väldiga högar på olika håll som är ivägen för annat osv.
En del gör radikalröjningar och trivs med det, pridikar om hur bra de är på att kasta osv. Men här har jag ju sparat saker för att de är en resurs! Visst skulle man kunna kasta ut alltihopa, göra siga av med hästar och hus osv - bo på madrass på golvet någonstans och köra buss samt skita i allt. Men inte skulle jag bli lyckligare över det.
Så du är inte ensam om att slåss med prylar som tycks föröka sig på egen hand.
 
Hemma hos mig är det ser det ut som bomben slagit ner, gillar det inte heller och att försöka ta tag i allt känns som att försöka bestiga Mt Everest i ett enda kliv. Det som funkar för mig är att försöka dela upp kaoset i mindre delar och ta en del i taget, då känns det inte så jobbigt, sen försöka undvika att skapa nytt "kaos" där jag redan städat och på så sätt sakta men säkert jobba mig framåt.
Det går sådär och bakslag kommer, men det går framåt sakta men säkert.

Kanske kan det hjälpa för dig med att dela in städningen i små etapper för att orka. Nu vet jag förvisso inte hur ditt stök ser ut, hos mig ligger det saker i princip överallt. Kläder hamnade på golvet tills jag skaffade mig en pall/stol som jag kunde lägga kläderna på istället, då såg det inte så stökigt ut.

Jag tror man får ta sig en funderare på vad det är man vill ha ut av städningen och om det går att hitta lösningar för att uppnå den nivån man vill utan att det känns tungt och motarbetat.
 
För mig har det hjälpt att tänka på att allt som står mellan mig och livet jag vill leva är stök, vare sig det är prylar eller omständigheter. Och lite Marie kondo även om jag inte kör fullt ut, färre grejer ÄR lättare att hålla ordning på. Grejer som hamnar på golvet och inte har någon "riktig" stans att ta vägen, vill jag verkligen ha dem? Kommer de göra sig bättre hos någon annan?

Men sen är jag inte en person som kommer ha ett hem som ser ut som taget ur en inredningstidning. Jag har andra intressen i livet. Jag kommer aldrig kunna hålla jämna steg med såna som "bara" är hemma och pysslar och fixar på fritiden och jag är ok med det. Så länge det inte är äckligt utan i alla fall hyggligt fräscht under stöket så är jag nöjd.

Beroende på hur du känner i höst, så kan det finnas möjlighet att via kommunen erbjudas boendestöd. Då kommer en person hem till dig så många gånger i veckan som du anses ha behov av och kan hjälpa till med strategier för att hålla ordning och sköta det som behöver skötas. Det kanske kan vara ett alternativ för att börja få rätsida på hemmet till en nivå du trivs med?
 
Jag är egentligen inte dåligt på att städa, varken plocket eller typ skura golv, men min diagnos sätter käppar i hjulet för mig. Jag behöver en spark i baken (så jag startar) och hjälp med att hålla fokus tillräckligt länge för att avsluta. Annars slutar det med att jag kommer på mig själv med att damma av varje spjäla i persiennen, något man generellt sett inte behöver göra varje vecka.

För mig har boendestöd hjälpt enormt. Dels med att när de kommer så utför vi någon form av städning (spark i baken, och i och med att någon annan är där och kan stoppa mig, även fokus). De har OCKSÅ hjälpt mig att hitta vad jag tycker är en ok lägstanivå och vad jag behöver göra varje vecka för att nå upp till det. Istället för att basera min lägstanivå på vad andra tycker är ok/inte ok.

Stök har jag ganska bra tålamod med, jag kommer ihåg var de flesta saker är i alla fall, jag kan spara bilder i huvudet och plocka fram vid behov. Tex "var är den orange saxen? Då får jag en bild av tex en 20-lapp och blått, så vet jag att den ligger på vänster sida på bordet i hallen, även om den inte syns för det ligger post uppepå. Dock blir det jobbigt när någon annan flyttat saker.

Men jag vill ha det rent. Inget sunk. Det är större irritation än stök. Alltid.
 
Vad modig du är!❤
Modig?

Om man har kaos fastän man mer eller mindre dagligen plockar och donar, så tänker jag spontant att man har alldeles för mycket grejor, så kanske en rejäl genomgång och utrensning vore en idé?
Det finns inget att rensa ut. Jag vill behålla mina hobbygrejer, köksredskap, virket som ska bli en dörr, kläderna, odlingsutrustning, utrustning för biodling, verktyg, utrustning för bevattning, blomkrukor o.s.v.

Jag använder allt det där. En del är "projekt på G" och står framme av den anledningen. Tyvärr tar mina projekt alltid lång tid.

Men en diskmaskin skulle nog underlätta om jag bara fick igång den. Det blir lätt äckligt med disk som står framme. Och så skulle jag behöva en kompost som står närmare huset så det inte blir så jobbigt att tömma komposthinken.
För mig har det hjälpt att tänka på att allt som står mellan mig och livet jag vill leva är stök, vare sig det är prylar eller omständigheter. Och lite Marie kondo även om jag inte kör fullt ut, färre grejer ÄR lättare att hålla ordning på. Grejer som hamnar på golvet och inte har någon "riktig" stans att ta vägen, vill jag verkligen ha dem? Kommer de göra sig bättre hos någon annan?

Men sen är jag inte en person som kommer ha ett hem som ser ut som taget ur en inredningstidning. Jag har andra intressen i livet. Jag kommer aldrig kunna hålla jämna steg med såna som "bara" är hemma och pysslar och fixar på fritiden och jag är ok med det. Så länge det inte är äckligt utan i alla fall hyggligt fräscht under stöket så är jag nöjd.

Beroende på hur du känner i höst, så kan det finnas möjlighet att via kommunen erbjudas boendestöd. Då kommer en person hem till dig så många gånger i veckan som du anses ha behov av och kan hjälpa till med strategier för att hålla ordning och sköta det som behöver skötas. Det kanske kan vara ett alternativ för att börja få rätsida på hemmet till en nivå du trivs med?
Jag har sökt boendestöd, men medicinen jag fick i samma veva gör att depressionen är bättre och någon annan diagnos har jag inte för tillfället så därför avvaktas det med boendestödet. Handläggaren för boendestöd behöver ett intyg på mina svårigheter och det går inte att fixa just nu.

Jag hade en tid med en arbetsterapeut, men hon blev sjuk då, så en ny tid blir i augusti (tror jag det var).
 
Det finns inget att rensa ut. Jag vill behålla mina hobbygrejer, köksredskap, virket som ska bli en dörr, kläderna, odlingsutrustning, utrustning för biodling, verktyg, utrustning för bevattning, blomkrukor o.s.v.
Men har du ALLT det där inomhus?? I så fall kan jag förstå om det känns stökigt!

"Rensa ut" behöver ju inte nödvändigtvis betyda slänga, men kanske du kan flytta vissa saker som t.ex. virke, odlingsutrustning, utrustning för biodling och bevattning, verktyg, blomkrukor....till något annat ställe. Visst har du fler byggnader?
 
Modig?


Det finns inget att rensa ut. Jag vill behålla mina hobbygrejer, köksredskap, virket som ska bli en dörr, kläderna, odlingsutrustning, utrustning för biodling, verktyg, utrustning för bevattning, blomkrukor o.s.v.

Jag använder allt det där. En del är "projekt på G" och står framme av den anledningen. Tyvärr tar mina projekt alltid lång tid.

Men en diskmaskin skulle nog underlätta om jag bara fick igång den. Det blir lätt äckligt med disk som står framme. Och så skulle jag behöva en kompost som står närmare huset så det inte blir så jobbigt att tömma komposthinken.

Jag har sökt boendestöd, men medicinen jag fick i samma veva gör att depressionen är bättre och någon annan diagnos har jag inte för tillfället så därför avvaktas det med boendestödet. Handläggaren för boendestöd behöver ett intyg på mina svårigheter och det går inte att fixa just nu.

Jag hade en tid med en arbetsterapeut, men hon blev sjuk då, så en ny tid blir i augusti (tror jag det var).
Vad är det rent konkret som blir stökigt? Disk? Om det tex är hobbyutrustning- kan det vara i ett annat rum så du kan få kök /sovrum som en fristad? Behövs det bättre förvaring eller var ligger problemet?
 
Men har du ALLT det där inomhus?? I så fall kan jag förstå om det känns stökigt!

"Rensa ut" behöver ju inte nödvändigtvis betyda slänga, men kanske du kan flytta vissa saker som t.ex. virke, odlingsutrustning, utrustning för biodling och bevattning, verktyg, blomkrukor....till något annat ställe. Visst har du fler byggnader?
Ja, jag har det inomhus. Det är lika fullt i ladan där det nu ligger virke som ska bli nya vindskivor till huset. Jag kastar in grejer i ladan då och då och det är fan kaos där också.

En del verktyg måste jag ha inne för jag orkar inte springa hela långa vägen till ladan varje gång jag behöver något (vilket är ofta/varje dag). Verktygen hör hemma i städskrubben men jag orkar ju inte sätta tillbaka allt hela tiden.

Virket ligger på golvet för att jag ska bygga av det. Om det ligger i ladan är sannolikheten mindre att jag sätter igång.

Vad är det rent konkret som blir stökigt? Disk? Om det tex är hobbyutrustning- kan det vara i ett annat rum så du kan få kök /sovrum som en fristad? Behövs det bättre förvaring eller var ligger problemet?
Det är prylar överallt och det blir skitigt. Jag städar ju men det blir aldrig klart. Det är mindre områden som blir klara men de gror snabbt igen på nytt innan hela huset blir rent och städat.

Jag har försökt göra ett rum på övervåningen till hobbyrum. Problemet är att jag inte vistas där. Jag får inget gjort om jag inte är där grejerna är.

Men jag vet faktiskt inte riktigt var det brister så det är konstant stökigt hos mig. Klart är att jag hatar det.
 
Jag kan väl också tillägga att hittar jag saker i mitt hem som jag inte vill ha eller behöver, då kör jag iväg det till Erikshjälpen. Det händer dock inte alltför ofta.
 
Jag brukar få högar med saker på olika ställen, ofta papper, post och annat på köksbordet, tidningar, projekt, hundsaker på vardagsrumsbordet, allt möjligt löst på hallbyrån, sysaker på skrivbordet, ren disk på ena sidan diskbänken, annat på andra sidan (smutsig disk i diskhon trots att jag har diskmaskin)... kort sagt, överallt där det finns en plan yta finns det saker att lägga där :o

Jag vet inte alls om det här är till hjälp för dig - men för mig funkar det (ok i varje fall)
Det jag gör är att jag tar ett område per dag. Måndagar är det köksbord och diskbänk, tisdagar vardagsrumsbord (och då vattnar jag blommor också), onsdagar hallbyrå, torsdagar skrivbord (behövs inte varje vecka då jag inte hinner sy varje vecka, men då landar ofta papper där i stället...) Fredag, lördag, söndag gör jag något område om energi finns, annars får det vänta till sin dag. Ibland fallerar allt någon vecka och då är det tuffare att komma igång igen, men då bestämmer jag mig för att köra 15 minuter i varje fall. Det jag hinner det hinner jag. Brukar hinna nästan klart med ett område och då är det ok att fortsätta lite till för att bli klar.

Anledningen (tror jag) till att det blir är dels att jag för varje papper, pryl, whatever måste ta ett beslut - vad ska jag göra med det här? Agera på? Hur? När? Spara? Hur länge? Var? Kasta?
Och dels att jag inte har ett fullgott system för var saker ska bo när de ska sparas... jobbar på det och det har blivit klart bättre, men helt bra är det inte.
 
Jag brukar få högar med saker på olika ställen, ofta papper, post och annat på köksbordet, tidningar, projekt, hundsaker på vardagsrumsbordet, allt möjligt löst på hallbyrån, sysaker på skrivbordet, ren disk på ena sidan diskbänken, annat på andra sidan (smutsig disk i diskhon trots att jag har diskmaskin)... kort sagt, överallt där det finns en plan yta finns det saker att lägga där :o

Jag vet inte alls om det här är till hjälp för dig - men för mig funkar det (ok i varje fall)
Det jag gör är att jag tar ett område per dag. Måndagar är det köksbord och diskbänk, tisdagar vardagsrumsbord (och då vattnar jag blommor också), onsdagar hallbyrå, torsdagar skrivbord (behövs inte varje vecka då jag inte hinner sy varje vecka, men då landar ofta papper där i stället...) Fredag, lördag, söndag gör jag något område om energi finns, annars får det vänta till sin dag. Ibland fallerar allt någon vecka och då är det tuffare att komma igång igen, men då bestämmer jag mig för att köra 15 minuter i varje fall. Det jag hinner det hinner jag. Brukar hinna nästan klart med ett område och då är det ok att fortsätta lite till för att bli klar.

Anledningen (tror jag) till att det blir är dels att jag för varje papper, pryl, whatever måste ta ett beslut - vad ska jag göra med det här? Agera på? Hur? När? Spara? Hur länge? Var? Kasta?
Och dels att jag inte har ett fullgott system för var saker ska bo när de ska sparas... jobbar på det och det har blivit klart bättre, men helt bra är det inte.
Jag har inte heller något fullgott system för var saker ska bo. Och ibland blir saker liggande för att jag snart ändå ska använda det, eller så är det något jag håller på med, men som jag inte hunnit klart med.

Papper är en av de svåraste sakerna att hantera.
 
Jag har inte heller något fullgott system för var saker ska bo. Och ibland blir saker liggande för att jag snart ändå ska använda det, eller så är det något jag håller på med, men som jag inte hunnit klart med.

Papper är en av de svåraste sakerna att hantera.
Ja men precis så!

Så om någon kommer med den magiska lösningen är jag klart intresserad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag måste städa idag men jag vill städa ALLT och det finns inte ett uns chans att jag klarar det. Så jag måste försöka komma på i vilken...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok För ett tag sedan fick jag besked om att min trekammarbrunn skulle tömmas. Jag tänkte inte alls på att över brunnen låg det en rishög...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 898
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
24 968
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp