Städförmåga, eller brist på den

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste tråden om det här med att i relationer ha olika nivå för städning. I mitt eget fall så bor jag ju själv, men jag står verkligen inte ut med nivån på städningen. Egentligen är jag jätteordentlig men av någon anledningen kan jag inte prestera det där så det visar sig rent konkret. Det är skitjobbigt.

Det är väl bara att städa, säger kanske någon. Det gör jag varje dag, på något sätt, men jag klarar verkligen inte av att att hålla jämna steg med stöket. Jag har många gånger undrat hur andra gör för att hålla ordning/rent. För ett tag sedan så besökte jag en kompis och jag tyckte det var städat hos henne, trots hundhåren på golvet. Så städat är det i princip aldrig hos mig. Hos mig är det alltid drivor av prylar överallt. Jag försöker dagligen att hålla ordning. Jag försöker med regler för mig själv (t.ex. kaffekoppar som hamnar vid datorn ska tillbaka ut till köket och kläder får inte slängas på golvet utan ska hängas upp). Men det känns hela tiden som en kamp jag inte kan vinna. Ingen strategi fungerar.

Min bristande förmåga att hålla ordning stör mig. Rejält. Det är ett rätt stort problem. Eftersom ingen vet vilken nivå min städning, eller brist på städning, ligger på, så är det ingen idé att någon säger att det minsann är ostädat dem också.

För ett par månader sedan så skaffade jag en diskmaskin. Jag tänkte spara på min energi genom att stoppa undan disken i den och låta den sköta diskandet. Haken är att diskmaskinen inte blivit installerad. Senaste veckorna har jag i alla fall lyckats tömma lådorna och få bort dessa från platsen där maskinen ska stå. Men jag vet inte om den får plats där. När jag försökt få den på plats så verkar det som om det fattas 1 millimeter utrymme. Jag har inte försökt seriöst att försöka få den på plats eftersom jag vill borra hålen in under diskbänken för slangarna först och där är det förstås också kaos... Innan jag ens funderar på att ringa en montör så behöver det ju vara förberett för inkoppling.

Till hösten ska det bli en NP-utredning.

Och idag skickade jag ett mejl till morsan... Jag är rädd för att hon kanske hinner dö innan vi rett ut våra problem. Det tär :cry:.
 

Det finns inget att rensa ut. Jag vill behålla mina hobbygrejer, köksredskap, virket som ska bli en dörr, kläderna, odlingsutrustning, utrustning för biodling, verktyg, utrustning för bevattning, blomkrukor o.s.v.

Allt utom köksredskap, kläder och möjligen hobbygrejor (beroende på vad det är) hade jag inte ens haft inne i huset.

Odlingsgrejor, bioldingsgrejor, virke, verktyg och dylikt hade hamnat på logen/i garaget/i sommarstugan här, istället för att skapa oreda inne. För det gör det, så om du har någon bod/annat förvaringsutrymme så röstar jag för att du flyttar ut såna grejor dit.
 
Allt utom köksredskap, kläder och möjligen hobbygrejor (beroende på vad det är) hade jag inte ens haft inne i huset.

Odlingsgrejor, bioldingsgrejor, virke, verktyg och dylikt hade hamnat på logen/i garaget/i sommarstugan här, istället för att skapa oreda inne. För det gör det, så om du har någon bod/annat förvaringsutrymme så röstar jag för att du flyttar ut såna grejor dit.
Jag håller med. Det GÅR inte att skapa ordning inomhus med så många prylar framme hela tiden. Det handlar inte om brist på städförmåga, utan det är en omöjlighet helt enkelt att hålla ordning bland så många saker. Det är ingen som klarar det.
 
Jag har inte heller något fullgott system för var saker ska bo. Och ibland blir saker liggande för att jag snart ändå ska använda det, eller så är det något jag håller på med, men som jag inte hunnit klart med.

Papper är en av de svåraste sakerna att hantera.

Här tror jag en del av svaret är. Det är A och O att allt har en plats om man ska hålla undan kaoset. Så en plats för allt och så nära där man brukar använda det som möjligt. Så det blir nästan lika enkelt ställa på rätt ställe som ställa ifrån sig. Det är såklart svårt ha fem diskmaskiner, men om du ofta använder verktyg i vardagsrummet t ex men verktygslådan är i köket så skaffa en verktygslådeplats i vardagsrummet helt enkelt.

Jag flyttade från stort till 38 kvm. Och har massor av dold förvaring. Vilket gör det mkt lättare. Och när jag märkte nåt ofta hamnade i fel rum och blev kvar ändrade jag förvaringen för det. Så det fanns en förvaring i rummet det blev kvar i.

Sen måste man anpassa mängden prylar med, och vill du ha allt det du beskriver inne är en viss mängd stök nog oundvikligt. Men genom att se till att allt har en plats blir det iaf mindre och lättare hålla efter och hålla ordning.

Jag är egentligen världens slarver men har lyckats få till ett system som gör det inte märks och folk snarast ser mig som pedantisk. Jag mår trots min slarvergen sjukt mkt bättre av att inte ha stökigt runt mig.
 
Ja, modig.

Du kontaktar din mamma fast du flera gånger berättat här hur rädd du är för att göra det. Du medicinerar och försöker hitta lösningar. Är beredd att testa boendestöd och ska utredas. Jag tycker du är jättemysig som gör så mycket du känner/känt ett motstånd mot.
 
Allt utom köksredskap, kläder och möjligen hobbygrejor (beroende på vad det är) hade jag inte ens haft inne i huset.

Odlingsgrejor, bioldingsgrejor, virke, verktyg och dylikt hade hamnat på logen/i garaget/i sommarstugan här, istället för att skapa oreda inne. För det gör det, så om du har någon bod/annat förvaringsutrymme så röstar jag för att du flyttar ut såna grejor dit.
Virket tog jag in för att det skulle acklimatisera sig till inomhusklimatet och inte börja slå sig sedan när dörren var klar. Men jag har inte kommit igång med projektet. Om jag tar ut det till ladan (igen) så blir det acklimatiserat till utomhusklimatet och jag kan därmed inte komma till skott med att bygga dörren inomhus.

Biodlingsgrejerna har jag på verandan, lätt tillgängliga för när jag behöver dem. Att springa långt till ladan varje gång känns verkligen jättejättejobbigt. Jag glömmer dessutom alltid en massa saker och måste springa extra för alla saker jag glömmer.

Jag använder också alltid något verktyg varje dag och vill spara på springandet till ladan. Den ligger onödigt långt bort. Jag får ändå springa ett antal vändor dit varje dag och det räcker mer än väl.

Jag håller med. Det GÅR inte att skapa ordning inomhus med så många prylar framme hela tiden. Det handlar inte om brist på städförmåga, utan det är en omöjlighet helt enkelt att hålla ordning bland så många saker. Det är ingen som klarar det.
I begreppet städförmåga ingår förmåga att plocka undan saker. Jag har inte den förmågan. Exempelvis så plockade jag bort en sektion med lådor i köket för en tid sedan och jag har fortfarande inte fått ut dem ur huset. Allt går i små ministeg hela tiden. Att tömma en låda kunde ta flera dagar. Det var 5 lådor totalt och en efter en hamnade de i vardagsrummet. Sen monterade jag loss resten. Varje litet moment är ett projekt. Lådsektionen ska återanvändas på ett annat ställe men jag har ännu inte burit dit det.

Jag liksom startar projekt som inte blir klara förrän långt, långt senare. För 2½ år sedan när familjen kom över till julen så panikstädade jag och kastade in en hög med papper in i rummet bredvid köket. Där blev det liggande i 2 år. Nu är det bara 5% kvar av dessa papper på golvet i det rummet. Att ta tag i sakerna är jättesvårt.
 
Att springa långt till ladan varje gång känns verkligen jättejättejobbigt. Jag glömmer dessutom alltid en massa saker och måste springa extra för alla saker jag glömmer.
När jag håller på och grejar på gården tycker jag också att det är långt mellan byggnaderna. Då tar jag cykeln. :D Innan jag hämtar något funderar jag på vad jag behöver och skriver en lista på en lapp; annars får jag bara hälften med mig. Har jag lagt ifrån mig hammaren eller så på fel ställe så skickar jag hunden att hämta; han tröttnar aldrig på att springa fram och tillbaka eller att leta efter saker, tack och lov. :love:
 
Virket tog jag in för att det skulle acklimatisera sig till inomhusklimatet och inte börja slå sig sedan när dörren var klar. Men jag har inte kommit igång med projektet. Om jag tar ut det till ladan (igen) så blir det acklimatiserat till utomhusklimatet och jag kan därmed inte komma till skott med att bygga dörren inomhus.

Biodlingsgrejerna har jag på verandan, lätt tillgängliga för när jag behöver dem. Att springa långt till ladan varje gång känns verkligen jättejättejobbigt. Jag glömmer dessutom alltid en massa saker och måste springa extra för alla saker jag glömmer.

Jag använder också alltid något verktyg varje dag och vill spara på springandet till ladan. Den ligger onödigt långt bort. Jag får ändå springa ett antal vändor dit varje dag och det räcker mer än väl.

Det är alltså för drygt att knata till ladan och då väljer du istället att ha allt sådant inne/på verandan, där de bidrar till oredan och röran. Så länge du väljer så, så blir det nog svårt att få ordning där du bor.
 
Ja, modig.

Du kontaktar din mamma fast du flera gånger berättat här hur rädd du är för att göra det. Du medicinerar och försöker hitta lösningar. Är beredd att testa boendestöd och ska utredas. Jag tycker du är jättemysig som gör så mycket du känner/känt ett motstånd mot.
Jag har ett liv som inte fungerar. Så jag måste ju göra något för att det ska börja fungera.

När jag håller på och grejar på gården tycker jag också att det är långt mellan byggnaderna. Då tar jag cykeln. :D Innan jag hämtar något funderar jag på vad jag behöver och skriver en lista på en lapp; annars får jag bara hälften med mig. Har jag lagt ifrån mig hammaren eller så på fel ställe så skickar jag hunden att hämta; han tröttnar aldrig på att springa fram och tillbaka eller att leta efter saker, tack och lov. :love:
Åh, en sån hund vill jag också ha :love:.
 
Det är alltså för drygt att knata till ladan och då väljer du istället att ha allt sådant inne/på verandan, där de bidrar till oredan och röran. Så länge du väljer så, så blir det nog svårt att få ordning där du bor.
I och med att det tar så mycket tid att springa dit varje gång jag behöver en liten pryl så får jag knappt något gjort för tiden går åt till att transportera sig mellan platser. Det är en tidsförlust och en energitjuv att ha saker långt bort. Dessutom har jag ju svårt att dessutom få undan saker när jag gjort något så det blir ett hinder till när avståndet är långt. Jag vill förenkla livet, inte göra det svårare.
 
I och med att det tar så mycket tid att springa dit varje gång jag behöver en liten pryl så får jag knappt något gjort för tiden går åt till att transportera sig mellan platser. Det är en tidsförlust och en energitjuv att ha saker långt bort. Dessutom har jag ju svårt att dessutom få undan saker när jag gjort något så det blir ett hinder till när avståndet är långt. Jag vill förenkla livet, inte göra det svårare.
Kan du ha någon liten bod/rum i källaren för verktyg?
 
Jag vill förenkla livet, inte göra det svårare.

Du föredrar alltså röran inne före att behöva hämta grejor från ladan, för att det är för långt att gå dit när du behöver virke, verktyg osv, som annars hade kunnat flyttat ut dit och på så vis minskat på oredan inne och gjort det mer lättstädat.

För andra hade det förenklat livet att flytta ut allt sånt till ladan, för att slippa ha det inne där de bor. Folk prioriterar olika och det är helt okej, men mattematiken "vill ha byggrejor/odlingsgrejor/verktyg osv tillgängliga i huset och vill ha ordning, reda och lättstädat" går inte ihop.
 
Kan du ha någon liten bod/rum i källaren för verktyg?
Någon källare finns inte. Den bod jag har ska inredas för uthyrning så där kan jag inte heller ha en massa saker och det skulle ändå bli samma problem som att ha saker i ladan. Jag blir då tvungen att springa fram och tillbaka med grejer vilket inte lär hända.

Jag har 4 kattvindar i huset där jag har försökt ordna för förvaring. I en kattvind har jag kläder som det inte är säsong för. Där finns också skor som för tillfället inte används, en del hästprylar och ytterkrukor till blommor. Det är trångt men välordnat. Där hänger även min bidräkt när det inte är säsong.

I en annan kattvind har jag målarfärg, linolja och annat sånt relaterat. Min campingutrustning huserar där också.

De andra två kattvindarna är inte riktigt organiserade.

Du föredrar alltså röran inne före att behöva hämta grejor från ladan, för att det är för långt att gå dit när du behöver virke, verktyg osv, som annars hade kunnat flyttat ut dit och på så vis minskat på oredan inne och gjort det mer lättstädat.

För andra hade det förenklat livet att flytta ut allt sånt till ladan, för att slippa ha det inne där de bor. Folk prioriterar olika och det är helt okej, men mattematiken "vill ha byggrejor/odlingsgrejor/verktyg osv tillgängliga i huset och vill ha ordning, reda och lättstädat" går inte ihop.
Det finns fler lösningar på det hela än att slänga ut allt i ladan. Det är att hitta sätt att organisera sakerna där de används och skapa bra förvaring.

Att ha saker långt bort och därmed försvåra för mig att få saker gjort är inget jag vill. Jag har tillräckligt svårt ändå att få saker gjorda och vill inte höja ribban ytterligare.

Och som jag tidigare sagt om virket så MÅSTE det ligga inomhus innan det används för det slår sig annars. Man kan inte bara hämta virke ute och börja bygga med det utan acklimatisering till miljön där den ska vara. Virke som ska användas inne måste alltså förvaras inne en tid innan det används.
 
Någon källare finns inte. Den bod jag har ska inredas för uthyrning så där kan jag inte heller ha en massa saker och det skulle ändå bli samma problem som att ha saker i ladan. Jag blir då tvungen att springa fram och tillbaka med grejer vilket inte lär hända.

Jag har 4 kattvindar i huset där jag har försökt ordna för förvaring. I en kattvind har jag kläder som det inte är säsong för. Där finns också skor som för tillfället inte används, en del hästprylar och ytterkrukor till blommor. Det är trångt men välordnat. Där hänger även min bidräkt när det inte är säsong.

I en annan kattvind har jag målarfärg, linolja och annat sånt relaterat. Min campingutrustning huserar där också.

De andra två kattvindarna är inte riktigt organiserade.


Det finns fler lösningar på det hela än att slänga ut allt i ladan. Det är att hitta sätt att organisera sakerna där de används och skapa bra förvaring.

Att ha saker långt bort och därmed försvåra för mig att få saker gjort är inget jag vill. Jag har tillräckligt svårt ändå att få saker gjorda och vill inte höja ribban ytterligare.

Och som jag tidigare sagt om virket så MÅSTE det ligga inomhus innan det används för det slår sig annars. Man kan inte bara hämta virke ute och börja bygga med det utan acklimatisering till miljön där den ska vara. Virke som ska användas inne måste alltså förvaras inne en tid innan det används.
Men kan du tänka att du har ordning i vissa rum och andra inte ? Ha ett rum där virket ligger om det måste ligga inne.
 
Här är en till som har svårt att hålla ordning. Har tänkt flera gånger att nu när jag skaffat ny bli så ska jag hålla ordning i den eller nu när jag köp mig ny hylla så ska det bli ordning inne och så vidare, funkar några dagar och sedan är stöket tillbaka:cautious:. Kommer ihåg skolbänken från lågstadiet där jag försökte hålla ordning men gick inte så är helt klart något som har hängt i hela livet.

Saker till bina är dock inte inne i huset och lika så med odlingsaker förutom frön och verktyg förvaras i garaget. Skulle inte få plats inne även om jag skulle vara pedant.
 
Någon källare finns inte. Den bod jag har ska inredas för uthyrning så där kan jag inte heller ha en massa saker och det skulle ändå bli samma problem som att ha saker i ladan. Jag blir då tvungen att springa fram och tillbaka med grejer vilket inte lär hända.

Jag har 4 kattvindar i huset där jag har försökt ordna för förvaring. I en kattvind har jag kläder som det inte är säsong för. Där finns också skor som för tillfället inte används, en del hästprylar och ytterkrukor till blommor. Det är trångt men välordnat. Där hänger även min bidräkt när det inte är säsong.

I en annan kattvind har jag målarfärg, linolja och annat sånt relaterat. Min campingutrustning huserar där också.

De andra två kattvindarna är inte riktigt organiserade.


Det finns fler lösningar på det hela än att slänga ut allt i ladan. Det är att hitta sätt att organisera sakerna där de används och skapa bra förvaring.

Att ha saker långt bort och därmed försvåra för mig att få saker gjort är inget jag vill. Jag har tillräckligt svårt ändå att få saker gjorda och vill inte höja ribban ytterligare.

Och som jag tidigare sagt om virket så MÅSTE det ligga inomhus innan det används för det slår sig annars. Man kan inte bara hämta virke ute och börja bygga med det utan acklimatisering till miljön där den ska vara. Virke som ska användas inne måste alltså förvaras inne en tid innan det används.
Nu på sommaren slår sig inte virket, det är när det är stora skillnader i luftfuktigheten och temperatur mellan inne och ute som det händer.

Hur långt har du till uthuset? låter som det är en km bort eller något liknande.
 
Men kan du tänka att du har ordning i vissa rum och andra inte ? Ha ett rum där virket ligger om det måste ligga inne.
Jag har försökt men inte lyckats. Jag drar obönhörligen fram saker som jag sen inte ställer tillbaka. Nu har jag t.ex. fullt med broderigarner och mönster vid datorn. Det är blandat med kvitton som ännu inte är bokförda. Och räkningar. M.m.

Jag har liksom levt i 45 år och har under denna tid fortfarande inte lyckats komma på hur jag ska göra för att ha ordning och rent omkring mig. Det är ju därför jag ska träffa en arbetsterapeut.

Det enda som hittills funkat är att tvinga mig att plocka undan, men orken till det är begränsad. Jag landar ofta med rumpan i någon stol/fåtölj för att pausa. Eller så ser jag något annat som måste åtgärdas under tiden och så blir jag ofokuserad.

Nu på sommaren slår sig inte virket, det är när det är stora skillnader i luftfuktigheten och temperatur mellan inne och ute som det händer.

Hur långt har du till uthuset? låter som det är en km bort eller något liknande.
Enligt mätfunktionen på hitta.se är det 50 meter till ladan, men det känns som 100 meter. Jag går den sträckan rätt många gånger per dag och vill inte utöka antalet besök i ladan.

Virket tog jag in förra hösten för jag skulle bygga då. Då var det skillnad på ute och inne. Sedan dess har jag inte rört det. Varför ska jag bära ut något som jag eventuellt snart ska använda? Jag kommer inte att bygga dörren i ladan eftersom jag måste mäta dörrhålet och vinklarna under arbetets gång samt måtta och passa in dörren (som blir en pardörr så det blir egentligen två dörrar).
 
Virket tog jag in för att det skulle acklimatisera sig till inomhusklimatet och inte börja slå sig sedan när dörren var klar. Men jag har inte kommit igång med projektet. Om jag tar ut det till ladan (igen) så blir det acklimatiserat till utomhusklimatet och jag kan därmed inte komma till skott med att bygga dörren inomhus.

Biodlingsgrejerna har jag på verandan, lätt tillgängliga för när jag behöver dem. Att springa långt till ladan varje gång känns verkligen jättejättejobbigt. Jag glömmer dessutom alltid en massa saker och måste springa extra för alla saker jag glömmer.

Jag använder också alltid något verktyg varje dag och vill spara på springandet till ladan. Den ligger onödigt långt bort. Jag får ändå springa ett antal vändor dit varje dag och det räcker mer än väl.


I begreppet städförmåga ingår förmåga att plocka undan saker. Jag har inte den förmågan. Exempelvis så plockade jag bort en sektion med lådor i köket för en tid sedan och jag har fortfarande inte fått ut dem ur huset. Allt går i små ministeg hela tiden. Att tömma en låda kunde ta flera dagar. Det var 5 lådor totalt och en efter en hamnade de i vardagsrummet. Sen monterade jag loss resten. Varje litet moment är ett projekt. Lådsektionen ska återanvändas på ett annat ställe men jag har ännu inte burit dit det.

Jag liksom startar projekt som inte blir klara förrän långt, långt senare. För 2½ år sedan när familjen kom över till julen så panikstädade jag och kastade in en hög med papper in i rummet bredvid köket. Där blev det liggande i 2 år. Nu är det bara 5% kvar av dessa papper på golvet i det rummet. Att ta tag i sakerna är jättesvårt.

Jag har jättesvårt för att rensa ut hos mig själv, däremot jättebra på att göra det hos andra. Så jag och en kompis har "städdejter" (alltså inte vanliga veckostädningen) ett par gånger om året då vi tillsammans rensar ut i våra bostäder. Det är bara win-win. Massa gammalt skit åker ut samtidigt som det går dubbelt så fort och man har trevligt under tiden.
Och vill man inte slänga saker så hjälper vi varandra med att organisera och sortera eller möblera om eller helt enkelt vad som behövs göras.

Kanske kan ditt boendestöd hjälpa dig med det? Om du inte känner någon du kan fråga om ni kan göra det tillsammans?
 
Varför ska jag bära ut något som jag eventuellt snart ska använda?

"Eventuellt". Vill man ha ordning, så funkar inte ovanstående tankesätt. Då blir det istället ett virrvarr av saker som står på varandra för att de används ibland, eller ska användas någon gång framöver. Här används verktyg varje dag, men de plockas undan antingen efter användning eller vid dagens slut så att ordningen återställs. Även om hammaren eller yxan ska användas igen imorgon. Det spelar liksom ingen roll. Det ska tillbaka på sin plats.

Om du vill ha sakerna där du använder det - flytta odlingssakerna till odlingen, bisakerna till biodlingen etc. Fixa utrymmen där så får du ut dom ur huset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag måste städa idag men jag vill städa ALLT och det finns inte ett uns chans att jag klarar det. Så jag måste försöka komma på i vilken...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok För ett tag sedan fick jag besked om att min trekammarbrunn skulle tömmas. Jag tänkte inte alls på att över brunnen låg det en rishög...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 848
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
24 872
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp