Städförmåga, eller brist på den

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste tråden om det här med att i relationer ha olika nivå för städning. I mitt eget fall så bor jag ju själv, men jag står verkligen inte ut med nivån på städningen. Egentligen är jag jätteordentlig men av någon anledningen kan jag inte prestera det där så det visar sig rent konkret. Det är skitjobbigt.

Det är väl bara att städa, säger kanske någon. Det gör jag varje dag, på något sätt, men jag klarar verkligen inte av att att hålla jämna steg med stöket. Jag har många gånger undrat hur andra gör för att hålla ordning/rent. För ett tag sedan så besökte jag en kompis och jag tyckte det var städat hos henne, trots hundhåren på golvet. Så städat är det i princip aldrig hos mig. Hos mig är det alltid drivor av prylar överallt. Jag försöker dagligen att hålla ordning. Jag försöker med regler för mig själv (t.ex. kaffekoppar som hamnar vid datorn ska tillbaka ut till köket och kläder får inte slängas på golvet utan ska hängas upp). Men det känns hela tiden som en kamp jag inte kan vinna. Ingen strategi fungerar.

Min bristande förmåga att hålla ordning stör mig. Rejält. Det är ett rätt stort problem. Eftersom ingen vet vilken nivå min städning, eller brist på städning, ligger på, så är det ingen idé att någon säger att det minsann är ostädat dem också.

För ett par månader sedan så skaffade jag en diskmaskin. Jag tänkte spara på min energi genom att stoppa undan disken i den och låta den sköta diskandet. Haken är att diskmaskinen inte blivit installerad. Senaste veckorna har jag i alla fall lyckats tömma lådorna och få bort dessa från platsen där maskinen ska stå. Men jag vet inte om den får plats där. När jag försökt få den på plats så verkar det som om det fattas 1 millimeter utrymme. Jag har inte försökt seriöst att försöka få den på plats eftersom jag vill borra hålen in under diskbänken för slangarna först och där är det förstås också kaos... Innan jag ens funderar på att ringa en montör så behöver det ju vara förberett för inkoppling.

Till hösten ska det bli en NP-utredning.

Och idag skickade jag ett mejl till morsan... Jag är rädd för att hon kanske hinner dö innan vi rett ut våra problem. Det tär :cry:.
 

Jag håller med om att du är modig. Du har ju haft ren skräck kring utredning och att igen bli lämnad. Och nu både går du med på utredning OCH kontaktar din mamma. Superstrongt gjort ju! 🙌

Ang virke, maskiner, verktyg etc.. Kan man stoppa sånt i en kattvind?

Hoppas boendestöd kan hjälpa dig!
Om det visar sig att du har ngn npf kanske mer hjälp finns att få från ex arbetsterapeut. Jag har för mig att det kan gå att få hjälp med att strukturera upp saker så det man har svårt för funkar lite bättre.
 
Jag har försökt men inte lyckats. Jag drar obönhörligen fram saker som jag sen inte ställer tillbaka. Nu har jag t.ex. fullt med broderigarner och mönster vid datorn. Det är blandat med kvitton som ännu inte är bokförda. Och räkningar. M.m.

Jag har liksom levt i 45 år och har under denna tid fortfarande inte lyckats komma på hur jag ska göra för att ha ordning och rent omkring mig. Det är ju därför jag ska träffa en arbetsterapeut.

Det enda som hittills funkat är att tvinga mig att plocka undan, men orken till det är begränsad. Jag landar ofta med rumpan i någon stol/fåtölj för att pausa. Eller så ser jag något annat som måste åtgärdas under tiden och så blir jag ofokuserad.


Enligt mätfunktionen på hitta.se är det 50 meter till ladan, men det känns som 100 meter. Jag går den sträckan rätt många gånger per dag och vill inte utöka antalet besök i ladan.

Virket tog jag in förra hösten för jag skulle bygga då. Då var det skillnad på ute och inne. Sedan dess har jag inte rört det. Varför ska jag bära ut något som jag eventuellt snart ska använda? Jag kommer inte att bygga dörren i ladan eftersom jag måste mäta dörrhålet och vinklarna under arbetets gång samt måtta och passa in dörren (som blir en pardörr så det blir egentligen två dörrar).
Räkningar behöver du väl inte ha på papper? E-fakturor på allt så slipper du att få post som ska sorteras, och räkningar som ska hållas reda på tills de betalas. Och arkiveras någonstans när de är betalda. Kan ju ses som en struntsak, men det gör rätt mycket skillnad. Nu när jag har alla räkningar (förutom hö, och någon enstaka hantverkarräkning) som e-faktura går det ofta dagar emellan att vi får post överhuvudtaget.
 
Och som jag tidigare sagt om virket så MÅSTE det ligga inomhus innan det används för det slår sig annars. Man kan inte bara hämta virke ute och börja bygga med det utan acklimatisering till miljön där den ska vara. Virke som ska användas inne måste alltså förvaras inne en tid innan det används.

Som uppvuxen med ett sågverk och snickare i släkten, samt som varandes icke helt ohändig själv när det kommer till snickerier, så är jag fullt medveten om det. Likaså är jag fullt medveten om att virke behöver inte ligga inne speciellt länge för att acklimatisera sig till innemiljön...

Tänker du bygga dörren nu? Om inte, så varför ha virket inne där det bara hjälper till att bidra till oredan du säger att du inte vill ha liksom.
 
Jag har jättesvårt för att rensa ut hos mig själv, däremot jättebra på att göra det hos andra. Så jag och en kompis har "städdejter" (alltså inte vanliga veckostädningen) ett par gånger om året då vi tillsammans rensar ut i våra bostäder. Det är bara win-win. Massa gammalt skit åker ut samtidigt som det går dubbelt så fort och man har trevligt under tiden.
Och vill man inte slänga saker så hjälper vi varandra med att organisera och sortera eller möblera om eller helt enkelt vad som behövs göras.

Kanske kan ditt boendestöd hjälpa dig med det? Om du inte känner någon du kan fråga om ni kan göra det tillsammans?
"Eventuellt". Vill man ha ordning, så funkar inte ovanstående tankesätt. Då blir det istället ett virrvarr av saker som står på varandra för att de används ibland, eller ska användas någon gång framöver. Här används verktyg varje dag, men de plockas undan antingen efter användning eller vid dagens slut så att ordningen återställs. Även om hammaren eller yxan ska användas igen imorgon. Det spelar liksom ingen roll. Det ska tillbaka på sin plats.

Om du vill ha sakerna där du använder det - flytta odlingssakerna till odlingen, bisakerna till biodlingen etc. Fixa utrymmen där så får du ut dom ur huset.
Det är inte eventuellt utan det ska ske snart men jag kan inte bestämma när det ska ske. Jag hinner ju inte allt på en gång och har svårt att planera hur lång tid det tar innan jag har hunnit allt på min to-do-lista. Och jag har ju som sagt problem med att plocka undan efter mig. Jag har försökt bestämma att jag ska göra det, men det funkar inte.

Räkningar behöver du väl inte ha på papper? E-fakturor på allt så slipper du att få post som ska sorteras, och räkningar som ska hållas reda på tills de betalas. Och arkiveras någonstans när de är betalda. Kan ju ses som en struntsak, men det gör rätt mycket skillnad. Nu när jag har alla räkningar (förutom hö, och någon enstaka hantverkarräkning) som e-faktura går det ofta dagar emellan att vi får post överhuvudtaget.
Jag har e-faktura på det mesta men en del räkningar kommer på papper vare sig jag vill eller inte.

En ska jag undrat över är hur sjutton man skriver ut från Kivra? Hur håller jag reda på allt som kommer den vägen om jag t.ex. någon gång måste redovisa fakturor eller liknande?

Jag håller med om att du är modig. Du har ju haft ren skräck kring utredning och att igen bli lämnad. Och nu både går du med på utredning OCH kontaktar din mamma. Superstrongt gjort ju! 🙌

Ang virke, maskiner, verktyg etc.. Kan man stoppa sånt i en kattvind?

Hoppas boendestöd kan hjälpa dig!
Om det visar sig att du har ngn npf kanske mer hjälp finns att få från ex arbetsterapeut. Jag har för mig att det kan gå att få hjälp med att strukturera upp saker så det man har svårt för funkar lite bättre.
Psyk kommer aldrig att släppa spåret om add och/eller autism så det är lika bra att få det undanstökat. Och mitt liv är rätt jävla värdelöst ändå.

Som uppvuxen med ett sågverk och snickare i släkten, samt som varandes icke helt ohändig själv när det kommer till snickerier, så är jag fullt medveten om det. Likaså är jag fullt medveten om att virke behöver inte ligga inne i flera år för att acklimatisera sig till innemiljön...

Tänker du bygga dörren nu? Om inte, så varför ha virket inne där det bara hjälper till att bidra till oredan du säger att du inte vill ha liksom.
Jag kan inte bestämma när jag ska bygga dörren. Det kan bli i morgon.

Jag vet att virke inte måste ligga inne i flera år. Dumförklara mig inte.
 
Det är inte eventuellt utan det ska ske snart men jag kan inte bestämma när det ska ske. Jag hinner ju inte allt på en gång och har svårt att planera hur lång tid det tar innan jag har hunnit allt på min to-do-lista. Och jag har ju som sagt problem med att plocka undan efter mig. Jag har försökt bestämma att jag ska göra det, men det funkar inte.


Jag har e-faktura på det mesta men en del räkningar kommer på papper vare sig jag vill eller inte.

En ska jag undrat över är hur sjutton man skriver ut från Kivra? Hur håller jag reda på allt som kommer den vägen om jag t.ex. någon gång måste redovisa fakturor eller liknande?


Psyk kommer aldrig att släppa spåret om add och/eller autism så det är lika bra att få det undanstökat. Och mitt liv är rätt jävla värdelöst ändå.


Jag kan inte bestämma när jag ska bygga dörren. Det kan bli i morgon.

Jag vet att virke inte måste ligga inne i flera år. Dumförklara mig inte.
Jag gick in i Kivra och kollade. För varje brev jag har där, står det så här i kanten:
Skärmbild (380).png


Har du inte så också?
 
Jag har försökt men inte lyckats. Jag drar obönhörligen fram saker som jag sen inte ställer tillbaka. Nu har jag t.ex. fullt med broderigarner och mönster vid datorn. Det är blandat med kvitton som ännu inte är bokförda. Och räkningar. M.m.

Jag har liksom levt i 45 år och har under denna tid fortfarande inte lyckats komma på hur jag ska göra för att ha ordning och rent omkring mig. Det är ju därför jag ska träffa en arbetsterapeut.

Det enda som hittills funkat är att tvinga mig att plocka undan, men orken till det är begränsad. Jag landar ofta med rumpan i någon stol/fåtölj för att pausa. Eller så ser jag något annat som måste åtgärdas under tiden och så blir jag ofokuserad.


Enligt mätfunktionen på hitta.se är det 50 meter till ladan, men det känns som 100 meter. Jag går den sträckan rätt många gånger per dag och vill inte utöka antalet besök i ladan.

Virket tog jag in förra hösten för jag skulle bygga då. Då var det skillnad på ute och inne. Sedan dess har jag inte rört det. Varför ska jag bära ut något som jag eventuellt snart ska använda? Jag kommer inte att bygga dörren i ladan eftersom jag måste mäta dörrhålet och vinklarna under arbetets gång samt måtta och passa in dörren (som blir en pardörr så det blir egentligen två dörrar).
Jag tror att det kan bli jättebra om du kan få hjälp av arbetsterapeuten. Det låter som du behöver få ett enkelt system. Dvs hitta bra förvaring som fungerar utan att det känns övermäktigt.
 
Det är inte eventuellt utan det ska ske snart men jag kan inte bestämma när det ska ske. Jag hinner ju inte allt på en gång och har svårt att planera hur lång tid det tar innan jag har hunnit allt på min to-do-lista. Och jag har ju som sagt problem med att plocka undan efter mig. Jag har försökt bestämma att jag ska göra det, men det funkar inte.

Ta inte fram saker innan det ska ske. Det är ju antingen ändring som gäller eller fortsätta leva med oredan, tyvärr.
 
Har du inte dator?
Ja. Men jag har bara Kivra i mobilen.

Logga in från dator? Det gjorde jag nyss. Jag vet inte heller hur jag skulle skriva ut från mobilen.
Jag visste inte ens att det gick.

Ta inte fram saker innan det ska ske. Det är ju antingen ändring som gäller eller fortsätta leva med oredan, tyvärr.
Jag tar fram saker i syfte att göra något och kanske t.o.m. börjar, men så gör jag inte klart just då och då blir det liggande. Det kan vara saker som inte ens går att göra klart på en gång, t.ex. om färg måste torka innan jag kan måla på ett till lager färg. Broderier gör jag inte heller klart i ett svep. Installationen av diskmaskinen har hittills pågått i några månader.

Det är rätt värdelöst att få råd här från så kallat normalfungerande som inte är arbetsterapeuter och inte har den minsta koll på hur jag fungerar. Jag har inga som helst problem med intelligensen, vilket en del antyder genom att ge mig råd om självklarheter (t.ex. plocka undan direkt efter man har gjort något). Dessa självklarheter har jag försökt tillämpa i 45 år utan större framgång. Det finns liksom inget förslag här som jag inte redan har provat. Förbättringarna har endast varit måttliga.
 
Det är rätt värdelöst att få råd här från så kallat normalfungerande som inte är arbetsterapeuter och inte har den minsta koll på hur jag fungerar. Jag har inga som helst problem med intelligensen, vilket en del antyder genom att ge mig råd om självklarheter (t.ex. plocka undan direkt efter man har gjort något). Dessa självklarheter har jag försökt tillämpa i 45 år utan större framgång. Det finns liksom inget förslag här som jag inte redan har provat. Förbättringarna har endast varit måttliga.

Då ska jag inte ge fler råd. :) Det är nog ingen här som ifrågasatt din intelligens, bara ditt tankesätt om varför sakerna måste vara där de är. Jag vet inte vilka i tråden som är normalfungerande eller ej.
 
Fungerar "utmaningar" för dig? Smpl har ju en facebooksida som heter Ordning hemma på 30 dagar.
Den här utmaningen till exempel. Det ska ta 5-15 minuter per dag - inte mer, ibland mindre.
Veckans uppgifter
Måndag
Samla alla nya/fungerande glödlampor på ett ställe.
Tisdag
Plocka bort och sortera in det som inte ska vara på fönsterbrädorna.
Onsdag
Gör dig av med de krukor som du inte använder.
Torsdag
Torka av (och rensa) utrymmet där dammsugaren står.
Fredag
Valfri uppgift.
Lördag
Gå igenom och sortera 10 cm ur en valfri hög med papper och tidningar.
Söndag
Ha en köpfri dag.
 
@Magiana det kan också vara så att det är ett för stort jobb för dig, och att hålla ordning skulle kräva såpass mycket (tex flytta ut andra saker osv) att det känns besvärligare och mer påfrestande att ha rörigt. Det är inget misslyckande i så fall utan bara en insikt om vilka prioriteringar som är viktigt för just en själv.

Arbetsterapeuter är jättebra men många av de råd som de ger är av samma typ som du redan fått. Och skulle det kännas likadant av arbetsterapeutens råd som råden här i tråden så se inte det som ett misslyckande. Utan som att du fått insikt om att t ex ha saker lättillgängliga är viktigare för dig än att ha undanplockat och ordning.
 
En annan vecka;
Veckans uppgifter
Måndag
Vik all tvätt som inte är vikt och lägg dem där de hör hemma.
Tisdag
Häng eller lägg alla byxor på ett ställe.
Onsdag
Vik rätt alla T-shirts.
Torsdag
Rensa skrivbordet på det som inte ska vara där.
Fredag

Valfri uppgift.
Lördag
Rensa och märk en valfri hylla med innehållet.
Söndag
Välj ut en leksak som ni ska ge till ett barn som behöver det bättre.
 
Fungerar "utmaningar" för dig? Smpl har ju en facebooksida som heter Ordning hemma på 30 dagar.
Den här utmaningen till exempel. Det ska ta 5-15 minuter per dag - inte mer, ibland mindre.
Veckans uppgifter
Måndag
Samla alla nya/fungerande glödlampor på ett ställe.
Tisdag
Plocka bort och sortera in det som inte ska vara på fönsterbrädorna.
Onsdag
Gör dig av med de krukor som du inte använder.
Torsdag
Torka av (och rensa) utrymmet där dammsugaren står.
Fredag
Valfri uppgift.
Lördag
Gå igenom och sortera 10 cm ur en valfri hög med papper och tidningar.
Söndag
Ha en köpfri dag.
Det där tycker jag låter toppen - man kanske skulle testa :up: !
 
För mig är det viktigt att varje sak har en egen plats, så det inte blir att man inte riktigt vet var den ska vara och bara ställer den någonstans eller trycker in det i något skåp som också då blir stökigt. Så organisera, ha ordentligt med förvaringsmöjligheter och rensa med jämna mellanrum är min hjälp. Sen har jag ställen som jag tillåter bli lite stökiga, där jag lägger saker jag inte bestämt att jag ska behålla osv så är stöket begränsat till just där. Det underlättar för då känns resten av lägenheten i ordning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag måste städa idag men jag vill städa ALLT och det finns inte ett uns chans att jag klarar det. Så jag måste försöka komma på i vilken...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok För ett tag sedan fick jag besked om att min trekammarbrunn skulle tömmas. Jag tänkte inte alls på att över brunnen låg det en rishög...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 874
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
24 931
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp