Städförmåga, eller brist på den

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läste tråden om det här med att i relationer ha olika nivå för städning. I mitt eget fall så bor jag ju själv, men jag står verkligen inte ut med nivån på städningen. Egentligen är jag jätteordentlig men av någon anledningen kan jag inte prestera det där så det visar sig rent konkret. Det är skitjobbigt.

Det är väl bara att städa, säger kanske någon. Det gör jag varje dag, på något sätt, men jag klarar verkligen inte av att att hålla jämna steg med stöket. Jag har många gånger undrat hur andra gör för att hålla ordning/rent. För ett tag sedan så besökte jag en kompis och jag tyckte det var städat hos henne, trots hundhåren på golvet. Så städat är det i princip aldrig hos mig. Hos mig är det alltid drivor av prylar överallt. Jag försöker dagligen att hålla ordning. Jag försöker med regler för mig själv (t.ex. kaffekoppar som hamnar vid datorn ska tillbaka ut till köket och kläder får inte slängas på golvet utan ska hängas upp). Men det känns hela tiden som en kamp jag inte kan vinna. Ingen strategi fungerar.

Min bristande förmåga att hålla ordning stör mig. Rejält. Det är ett rätt stort problem. Eftersom ingen vet vilken nivå min städning, eller brist på städning, ligger på, så är det ingen idé att någon säger att det minsann är ostädat dem också.

För ett par månader sedan så skaffade jag en diskmaskin. Jag tänkte spara på min energi genom att stoppa undan disken i den och låta den sköta diskandet. Haken är att diskmaskinen inte blivit installerad. Senaste veckorna har jag i alla fall lyckats tömma lådorna och få bort dessa från platsen där maskinen ska stå. Men jag vet inte om den får plats där. När jag försökt få den på plats så verkar det som om det fattas 1 millimeter utrymme. Jag har inte försökt seriöst att försöka få den på plats eftersom jag vill borra hålen in under diskbänken för slangarna först och där är det förstås också kaos... Innan jag ens funderar på att ringa en montör så behöver det ju vara förberett för inkoppling.

Till hösten ska det bli en NP-utredning.

Och idag skickade jag ett mejl till morsan... Jag är rädd för att hon kanske hinner dö innan vi rett ut våra problem. Det tär :cry:.
 

Jag har ett liv som inte fungerar. Så jag måste ju göra något för att det ska börja fungera.


Åh, en sån hund vill jag också ha :love:.

Nej, du gör ett aktivt val:) du kunde också bara göra ingenting.


Min mamma har inget stök. Alls.
Alla andra jag känner utan stök har antingen inte hobbys som kräver redskap (typ sjunger i kör) eller så har de städhjälp. Övriga röjer inför besök.
 
Fungerar "utmaningar" för dig? Smpl har ju en facebooksida som heter Ordning hemma på 30 dagar.
Den här utmaningen till exempel. Det ska ta 5-15 minuter per dag - inte mer, ibland mindre.
Veckans uppgifter
Måndag
Samla alla nya/fungerande glödlampor på ett ställe.
Tisdag
Plocka bort och sortera in det som inte ska vara på fönsterbrädorna.
Onsdag
Gör dig av med de krukor som du inte använder.
Torsdag
Torka av (och rensa) utrymmet där dammsugaren står.
Fredag
Valfri uppgift.
Lördag
Gå igenom och sortera 10 cm ur en valfri hög med papper och tidningar.
Söndag
Ha en köpfri dag.
Det där känns mest som skrap på ytan. Jag håller på så där hela tiden. Men jag kommer liksom sällan fram till dammsugningen och moppningen av golven. Och från den ena dagen till den andra så gror det igen på ett annat ställe. Jag är fenomenal på att dra fram fler grejer. Det är som jag brukar säga: "jag stökar till snabbare än jag hinner städa".

Jag skäms varje gång någon kommer in här.

@Magiana det kan också vara så att det är ett för stort jobb för dig, och att hålla ordning skulle kräva såpass mycket (tex flytta ut andra saker osv) att det känns besvärligare och mer påfrestande att ha rörigt. Det är inget misslyckande i så fall utan bara en insikt om vilka prioriteringar som är viktigt för just en själv.

Arbetsterapeuter är jättebra men många av de råd som de ger är av samma typ som du redan fått. Och skulle det kännas likadant av arbetsterapeutens råd som råden här i tråden så se inte det som ett misslyckande. Utan som att du fått insikt om att t ex ha saker lättillgängliga är viktigare för dig än att ha undanplockat och ordning.
Jo, det skulle vara ett misslyckande. Ett totalt misslyckande. Och det hindrar mig att skapa inkomster jag behöver för jag kommer inte att kunna jobba kvar på nuvarande jobb. Och heltid kommer jag aldrig att jobba mer. Någon sjukersättning lär jag inte få heller så jag bara MÅSTE hitta alternativ inkomstkälla och en sådan är att hyra ut rum/lillstuga. Men jag är jättefrustrerad över att jag aldrig kommer till skott med att göra vad som måste göras för att kunna hyra ut. Jag måste kunna släppa in folk i badrummet och det måste finnas en dörr mellan hall och kök så jag får privat utrymme där.

Jag har numera en bostad som är cirka 90 kvadrat jämför med de 24 plus sovloft jag hade förut. Det vore konstigt om jag inte kunde få plats med mina saker i det här huset.

För mig är det viktigt att varje sak har en egen plats, så det inte blir att man inte riktigt vet var den ska vara och bara ställer den någonstans eller trycker in det i något skåp som också då blir stökigt. Så organisera, ha ordentligt med förvaringsmöjligheter och rensa med jämna mellanrum är min hjälp. Sen har jag ställen som jag tillåter bli lite stökiga, där jag lägger saker jag inte bestämt att jag ska behålla osv så är stöket begränsat till just där. Det underlättar för då känns resten av lägenheten i ordning.
Jag har jobbat med det där i åratal och misslyckats lika länge.

Nej, du gör ett aktivt val:) du kunde också bara göra ingenting.


Min mamma har inget stök. Alls.
Alla andra jag känner utan stök har antingen inte hobbys som kräver redskap (typ sjunger i kör) eller så har de städhjälp. Övriga röjer inför besök.
Jag känner mig tvungen. Annars börjar jag bara tänka destruktivt.
 
@Magiana men vad tänker du då att t ex arbetsterapeut ska kunna göra? De är kanon men de kan inte trolla. Utan de kan hjälpa till att hitta verktyg och vägar. Men det kräver ändå att man själv gör en viss del. T ex anammar ett tänk, använder redskap/system/hjälpmedel.

Och utifrån vad du skriver så för att få ordning på det du kallar stök måste en av två saker till. Mindre saker eller mer plockande. Städhjälp och sådant som robotdammsugare mm hjälper inte mot just stök i form av prylar.

Tror du du skulle ha lättare plocka undan regelbundet och hitta ett system om boendestöd coachade och uppmuntrade samt hjälpte dig ett par ggr per vecka?

Sen tror jag kanske inte du hade biodlarsaker, virke, lika mycket odlingsprylar osv inomhus när du bodde mindre?
 
@Magiana men vad tänker du då att t ex arbetsterapeut ska kunna göra? De är kanon men de kan inte trolla. Utan de kan hjälpa till att hitta verktyg och vägar. Men det kräver ändå att man själv gör en viss del. T ex anammar ett tänk, använder redskap/system/hjälpmedel.

Och utifrån vad du skriver så för att få ordning på det du kallar stök måste en av två saker till. Mindre saker eller mer plockande. Städhjälp och sådant som robotdammsugare mm hjälper inte mot just stök i form av prylar.

Tror du du skulle ha lättare plocka undan regelbundet och hitta ett system om boendestöd coachade och uppmuntrade samt hjälpte dig ett par ggr per vecka?

Sen tror jag kanske inte du hade biodlarsaker, virke, lika mycket odlingsprylar osv inomhus när du bodde mindre?
Jag har ingen aning om hur en arbetsterapeut jobbar så jag tänker ingenting om det, mer än att de kanske kan/vet någon jag inte själv kan/vet.

Jag har ju efterfrågat boendestöd men har ingen diagnos förutom depression/stressreaktion/utmattning och det har blivit bättre sen jag fick en ny medicin. Det verkar inte som om jag kan få boendestöd utan en annan diagnos. Det var med viss tvekan jag sökte boendestöd för det jag är rädd för är att bli idiotförklarad eller känna mig idiotförklarad när jag inte kan saker som borde vara skitenkla att klara. Jag märker ju det i den här tråden att folk tycker att "det är väl bara..." men så jäkla enkelt är det inte för mig. Det har ju åratal av försök bevisat.

När jag bodde mindre så hade jag inga bin och jag odlade väldigt sparsamt. De krukor som jag hade förvarade jag i papperkassar i ett förråd tillsammans med mina däck. Nu har jag krukorna i en hylla i ladan men de jag använt under våren har inte burits tillbaka dit när förodlingen blivit avklarad. En del är i alla fall diskade. Men som sagt så är det svårt för mig att göra allt i ett svep och bli klar. Det är mycket som hela tiden är halvfärdigt.

Renoveringar kunde jag inte ägna mig åt tidigare för huset var inte mitt. Därför hade jag inte virke inne då.
 
Jag har ingen aning om hur en arbetsterapeut jobbar så jag tänker ingenting om det, mer än att de kanske kan/vet någon jag inte själv kan/vet.

Jag har ju efterfrågat boendestöd men har ingen diagnos förutom depression/stressreaktion/utmattning och det har blivit bättre sen jag fick en ny medicin. Det verkar inte som om jag kan få boendestöd utan en annan diagnos. Det var med viss tvekan jag sökte boendestöd för det jag är rädd för är att bli idiotförklarad eller känna mig idiotförklarad när jag inte kan saker som borde vara skitenkla att klara. Jag märker ju det i den här tråden att folk tycker att "det är väl bara..." men så jäkla enkelt är det inte för mig. Det har ju åratal av försök bevisat.

När jag bodde mindre så hade jag inga bin och jag odlade väldigt sparsamt. De krukor som jag hade förvarade jag i papperkassar i ett förråd tillsammans med mina däck. Nu har jag krukorna i en hylla i ladan men de jag använt under våren har inte burits tillbaka dit när förodlingen blivit avklarad. En del är i alla fall diskade. Men som sagt så är det svårt för mig att göra allt i ett svep och bli klar. Det är mycket som hela tiden är halvfärdigt.

Renoveringar kunde jag inte ägna mig åt tidigare för huset var inte mitt. Därför hade jag inte virke inne då.
Du kanske kan få boendestöd efter din utredning. För mig låter det som precis det du behöver. Som jag förstått det hjälper de folk där ”det är väl bara” inte funkar.
 
När jag kraschade o hamnade på sjukhus o det var så illa att jag fick avliva min hund fick jag automatiskt beviljat både hemtjänst o boendestöd.
 
Jag är av naturen rörig
Jag vill ha ordning och reda och varje sak på sin plats men jag saknar totalt talang och öga för det.
Rensat nåt kopiöst vid flyttar, packar bara upp sånt jag tror jag kommer att använda men det är ff rörigt
Nu är det hyfsat för att vara mig men jag vill kunna dammtorka, dammsuga och torka golv utan att behöva röja först..
Kommer nog aldrig hända dock
 
Du kanske kan få boendestöd efter din utredning. För mig låter det som precis det du behöver. Som jag förstått det hjälper de folk där ”det är väl bara” inte funkar.
Kanske blir så. Vi får se.

Magiana men om du fick boendestöd, tror du att det skulle kunna hjälpa dig att få coachning och peppning kring städande? :)
Jag hoppas det. Förvisso är jag lite skeptisk (av skäl jag nämnde ovan), men vill i alla fall prova. Det är ju inte bara städningen som inte funkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag måste städa idag men jag vill städa ALLT och det finns inte ett uns chans att jag klarar det. Så jag måste försöka komma på i vilken...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok För ett tag sedan fick jag besked om att min trekammarbrunn skulle tömmas. Jag tänkte inte alls på att över brunnen låg det en rishög...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 847
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
24 871
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 199
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp