städkunniga!

tanten

Trådstartare
I vår lokal har vi vinylgolv och lackat trägolv.

En gäst skurade golven med Yes och tvål. Med resultatet blev klistriga golv. Det låter när man går på golvet för fötterna klistrar fast. Ett proffs inkallades och skurade med specialmedel som hen hade. Det blev bara nästan perfekt.

Efter det har andra städat med riktiga rengöringsmedel i vettig dosering. Men golven har återgått till att vara lite klistriga. Vi trodde först att gästerna spillt söt dryck på golven. Men efter det har klistrikgheten fortsatt-Även efter barnkalas (som knappast dricker alkoholstark cider eller grogg.. :D .)

Vad ska vi göra? Det sägs ju att plastgolv inte ska behandlas, bara våttorkas med milt medel?
Vad har hänt med golven? Skulle det hjälpa att bona? (med vad?)Finns det något universalknep?
Blir galen på att fötterna fastnar på golvet.
 
Skulle fungera att bona eller skura med skurmaskin. Men har ni testat att bara rengöra med ljummet vatten och inget rengöringsmedel alls? Brukar bli så när ytan fått nog av rengöringsmedel. Skurmaskin är det bästa att använda, med bara vatten alltså och sedan kan man ju köra highspeed på det för att få upp en vettig yta på det. Tips sedan är att knappt använda rengöringsmedel.
 
Plastgolv kan läcka en hel del konstigheter och bli klibbiga helt av sig själva på det sättet.

Trägolv tvättas bäst med linoljesåpa.
 
Skulle fungera att bona eller skura med skurmaskin. Men har ni testat att bara rengöra med ljummet vatten och inget rengöringsmedel alls? Brukar bli så när ytan fått nog av rengöringsmedel. Skurmaskin är det bästa att använda, med bara vatten alltså och sedan kan man ju köra highspeed på det för att få upp en vettig yta på det. Tips sedan är att knappt använda rengöringsmedel.
Jag tror också på vatten, vatten bara vanligt vatten! Överanvändning av olika medel gör detsamma med bordsytor på restauranger och pubar till exempel.
 
Och "vettig mängd" är kraftigt varierande bland folk 😅 inte ens under de år jag jobbat inom lokalvård har alla lokalvårdare klarat av att använda korrekt mängd. Överdosering är mer regel än undantag. Inte ens när vi fick en doseringsmaskin som doserade flaskorna med korrekt mängd vatten + medel funkade det... Folk tog helt enkelt dunkarna med sig istället och gjorde lite hipp som happ 😒
 
Är man i tonåren så fattar man inte. Man kan helt enkelt inte städa.....

Toaletterna hade de inte städat alls. Var väl för äckligt. Vet många (även vuxna) som tycker att främmande toaletter är kräk-äckligt (varför tar man då på sig att städa?)
Okej, det framgick inte i trådstarten. Jag förstår hur det kan ha blivit fel då (jag har tränat många, många tonåringar på hotellet och de kan ha spännande ideér.) :D
 
Tack alla.
Okej. Det är tyvärr unga tonåringar som skött städningen så jag kan tänka att de hävt i mänger av Yes. Och tvål.

Ska testa att bara skura med rent vatten ett tag. Hoppas innerligt att det blir bra. för såhär kan vi inte ha det.
När det blivit så inne på herrarnas brukar jag dessutom med fördel använda skurtrasa istället för mopp (så att den inte dunkas ned i samma skitiga vatten hela tiden utan sköljs ur i handfatet istället) samt torrtorka med gamla handdukar. :)
 
Och "vettig mängd" är kraftigt varierande bland folk 😅 inte ens under de år jag jobbat inom lokalvård har alla lokalvårdare klarat av att använda korrekt mängd. Överdosering är mer regel än undantag. Inte ens när vi fick en doseringsmaskin som doserade flaskorna med korrekt mängd vatten + medel funkade det... Folk tog helt enkelt dunkarna med sig istället och gjorde lite hipp som happ 😒
Det är inte alltid lätt att vara lokalvårdare heller! På mitt förra jobb som lokalvårdare fick vi ofta kommentarer om att det luktade så reeeent när vi använde ett visst rengöringsmedel. Aldrig samma kommentarer när vi använde de andra medlen. Till och med tvärtom. Så vi städade ju lika rent men tog det som personalen/kunden alltså, tyckte luktade gott istället. plötsligt fick vi mycket beröm för vår städning. Det ENDA vi förändrade var rengöringsmedlet, inte vår städning, det blev inte renare eftersom det ju redan var städat enligt vad de köpt för städning.

Så vad lär man sig av det? Jo, ju renare-mer parfymerat?- det luktar, desto renare är det! Eller kanske inte, men det är så man gör kunder nöjda, när de inte har öga för städning och inte vill köpa annan städning än den de gör.
 
Jag tror också på vatten, vatten bara vanligt vatten! Överanvändning av olika medel gör detsamma med bordsytor på restauranger och pubar till exempel.
Överanvändning av medel är otroligt vanligt, blir ju inte renare, bara klistrigare och golven drar åt sig mer smuts! Många våtmoppar för mycket också, mycket bättre att torr/fuktmoppa och ta fläckar istället så ofta det går istället för att hela tiden våtmoppa som vissa envisas med. Man förstör ytan och golven blir inte smutsavvisande. Otroligt tunga att moppa!
 
Det är inte alltid lätt att vara lokalvårdare heller! På mitt förra jobb som lokalvårdare fick vi ofta kommentarer om att det luktade så reeeent när vi använde ett visst rengöringsmedel. Aldrig samma kommentarer när vi använde de andra medlen. Till och med tvärtom. Så vi städade ju lika rent men tog det som personalen/kunden alltså, tyckte luktade gott istället. plötsligt fick vi mycket beröm för vår städning. Det ENDA vi förändrade var rengöringsmedlet, inte vår städning, det blev inte renare eftersom det ju redan var städat enligt vad de köpt för städning.

Så vad lär man sig av det? Jo, ju renare-mer parfymerat?- det luktar, desto renare är det! Eller kanske inte, men det är så man gör kunder nöjda, när de inte har öga för städning och inte vill köpa annan städning än den de gör.
En sprutt med mild air freshener gör mycket för nöjd kund iband. :D Samtidigt måste man ju vara försiktig med parfymerat.
 
En sprutt med mild air freshener gör mycket för nöjd kund iband. :D Samtidigt måste man ju vara försiktig med parfymerat.
Jag städade på kvällen så det var bara en personal kvar, som gick hem flera timmar innan jag var klar, men hen kommenterade ofta "Ah, det luktar så rent!" när jag varit i ett rum med just det rengöringsmedlet! :D Sedan gick hen hem- och vi fick generellt mer beröm för städningen av alla så ordet spred ju sig :D En fördel att städa på kvällen, man fick vara ensam i bygget utan att störas alls! :D
 
Det är inte alltid lätt att vara lokalvårdare heller! På mitt förra jobb som lokalvårdare fick vi ofta kommentarer om att det luktade så reeeent när vi använde ett visst rengöringsmedel. Aldrig samma kommentarer när vi använde de andra medlen. Till och med tvärtom. Så vi städade ju lika rent men tog det som personalen/kunden alltså, tyckte luktade gott istället. plötsligt fick vi mycket beröm för vår städning. Det ENDA vi förändrade var rengöringsmedlet, inte vår städning, det blev inte renare eftersom det ju redan var städat enligt vad de köpt för städning.

Så vad lär man sig av det? Jo, ju renare-mer parfymerat?- det luktar, desto renare är det! Eller kanske inte, men det är så man gör kunder nöjda, när de inte har öga för städning och inte vill köpa annan städning än den de gör.
Ja så är det tyvärr, ju mer/starkare ett medel luktar = ju renare är det enligt vissa 🤦🏼‍♀️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp