Städtips/hemfix/optimera städning för att få så mycket fritid som möjligt

Monkie

Trådstartare
Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att optimera tiden, livet, fritiden, ekonomin och har förenklat och förbättrat flera områden som underlättat i vardagen. För min personliga del handlar det mest om att hålla ordning och planera utan att detaljstyra varje minut. Vill landa i att få så mycket fritid som möjligt samtidigt som jag behöver rent och fint omkring mig för att må bra. Gillar ordning men gillar inte att städa egentligen. Och jag ganska slarvig av naturen. Söker allmänna städtips och lifehacks för att livet ska bli så smidigt som möjligt, samtidigt som jag försöker vara ekonomisk och klimatsmart.

Områden jag förändrat som förenklar för mig.
*Månadsspara för olika syften i fonder, aktier, pensionsspar
*Lägga in tvätt som inte behöver strykas direkt i skåpet istället för mellanlandningen i tvättkorgen
*Planera söndagsmatlagning för matlådor hela veckan, istället för att måsta laga mat varje dag för att få en matlåda
*Alltid ha snabbmat i frysen typ hamburgare och bröd
*Rensa ut allt som inte används samt ordning i garderober.
*Allt har (ska ha) sin plats, där det hamnar direkt - ingen mellanlandning. Ständig träning på detta...
*Tankar bilen en gång i veckan (för att slippa köra omväg och tanka veckodagar) när jag veckohandlar, försöker ta med ev. pant också (som jag spar till resa)
*Kör en halvtimme tidigare till jobbet för att kunna flex hem tidigare.
*Skaffat Icakort där jag ska måsta hålla mig till budgeten.
*Frysa chillifrukter samt frysa överbliven mat. Och faktiskt använda den
*Överlag använda frysen mer
*Förberett nudlar i kylen till snabb wook =koka soppa på en spik
*Ta fram kläder dagen innan eller i alla fall kolla vädret och ha en plan
*Minimera smink och tillfixande till vardags, satsa på få men bra produkter.
*Sopsorteringen får inte plats så slänger allt som ska sorteras i Ikeapåse och sorterar när jag har några fulla.
*Tvättar så fort jag får ihop till en maskin(har energismart maskin och bra tvättprogram)
*Tömmer diskmaskinen sen kväll eller morgon för att dagens disk ska hamna rätt.
*Storstädar/dammsuger på torsdagar för att fredagen och helgen ska vara så fri som möjligt.
*Städar badrummet lite varje dag.
*Efter tips från Buke ska jag, när det är dags, bara köpa vita handdukar för att kunna använda lite starkare medel
*Alla obetalda pappersfakturor/papper att organisera läggs i röd arkmapp, betalda läggs i grön. Allmänna kvitton/papper lägger jag i en skokartong.

Vad har ni för tips och trix för att underlätta vardagen och för att slippa fastna i att helgen är den enda dagen man hinner städa och tvätta?
 
Jag läste en gång om att ställa en timer på typ tio min eller slå på en låt och så städar man allt man hinner innan klockan ringer/låten är slut! Blir effektivt och man hinner mer än man tror. Bra för mig som gärna drar ut på det annars...

Plus att helt enkelt inte ha så mycket grejer. Allt som inte används = hejdå!
 
Ooooh den här tråden måste jag följa!

*Ett knep som gjort stor nytta hos mig är omorganisering i garderoben. Numera hänger jag upp alla överdelar. Således, när jag hänger de på tork hänger jag de på galgar direkt. Bara att flytta över till garderoben när det är torrt. Väl i garderoben ser jag till att ha tomma galgar på ena sidan och upptagna på andra så jag slipper leta.
En del kläder hängs ihop, typ genomskinliga toppar med ett linne eller träningskläder.

*Tankar fullt en gång i månaden och hushåller med det. Säljer jag nånting eller av annan anledning får kontanter så sparar jag sedlarna till extra "vid behovs-tankning". Jag handlar inte med kontanter så de blir bortglömda och således orörda, och iom att jag inte tankar i tid och otid så blir jag snålare med bilkörning - jag vill ju ha soppa kvar till den och den turen liksom.

*Försöker dammsuga varje/varannan morgon som del i morgonrutinen. Då är det snabbt avklarat och jag undviker att lägga grejer på golvet på köpet. Ett alternativ är väl en robotdammsugare annars, förutsatt att man köper en bra.

*Slår på nån intressant podd när jag gör storkok. HATAR att laga mat men det blir lätt ett nöje och tiden bara springer förbi när man har något annat att koppla bort matlagningen med.

*Storhandlar och ev portionsförpackar när det är billigt. Har tex 15 knippen sparris i frysen som jag köpt när de kostat 10 kr/st, uppskurna och fördelade i fryspåsar, redo att användas i matlagning.

*Småstädar badrummet medan jag har inpackning som ska verka en stund i håret.
 
De där jävla måtten som gärna far runt i diskmaskinen (om de inte får plats i besticklådan) förresten - trä handtagen över valfri pinne i diskmaskinen, alla på samma pinne. Då räcker det med att något tungt täcker pinnen eller det översta måttet och man slipper diska om eländet.
 
Jag har märkt hur viktigt det har blivit med rutiner desto sämre jag ser. Att lägga energi på att ordna upp kaos känns bara jobbigt och det är otroligt viktigt för mig att var sak är på sin plats.

Plocka alltid undan överallt. Tar med mig till köket när jag ändå går förbi, var sak på sin plats så inget läggs på andra ställen än där de ska vara. Alltid ta med sig något när man går, om man använt något eller liknande så blir själva städningen betydligt enklare när man slipper plocka och röja.

Har fasta tillfällen för städ och tvätt. Med andra ord bokar jag alltså inte in något annat de dagarna och jag bokar inte in en städ- och tvättdag på en dag med annat.

Plockar undan det jag använt när jag lagar mat, såsom kryddor och liknande direkt när jag lagar mat istället för efteråt och på så sätt blir det ju bara disken kvar när man ätit upp.

Var och en sköljer alltid av sin disk efter sig när man ätit och lägger i diskhon så att det ser trevligt ut, man får inte skölja av sitt porslin över den andra disken som redan är avsköljd för då blir arbetet liksom ogjort. Jag diskar för hand och en ordentlig avsköljd disk gör att man sparar tid när man ska diska, så kul är det inte att först stå och sortera ur två hoar, sedan skölja av allt och sedan diska det, mycket enklare att kolla så det är rent och står ok och fylla i vatten i diskhon och diska. Diskar varje dag.

Tvättar allt på 60 grader och utan färgsortering. alltså grönt med rött med blått med svart med vitt osv. Förutom nya plagg. Visst, handdukar, påslakan och lakan lyckas man ju fylla egen maskin med och det färgsorteras inte heller. Mina kläder är varken äckliga, fula, missfärgade eller hemska på annat vis.

Jag är dålig på att damma och skulle behöva göra det oftare än en gång i månaden som det råkar bli, men jag har ju så många leksaksbilar i mina bokhyllor som står och samlar damm så jag drar mig ärligt talat för att damma oftare....

Även jag tar fram kläder på kvällen. Packar även väskan om det är något som ska med utöver det vanliga, mat kan jag inte lägga i redan då om det är kylvara dock.
 
Mitt bästa tips är att aldrig gå tomhänt, till exempel om jag ska gå från tv-rummet till köket så kollar jag om det är nåt jag kan ta med, eller om jag ändå ska upp på övervåningen tar jag famnen full av leksaker som barnet tagit ner.

På så sätt blir det inte så mycket ”plock” överallt.
 
Hoppas på många bra tips från tråden - jag har ont om energi så även om tiden finns behöver jag optimera!

Det jag gör idag
* har en uppgift per dag som tar max en kvart - tex en dagtorka extra i köket, inkl fläkt och mikro, en dag vattna blommor, en dag städa handfat & toalett, en dag dammsuga osv.
* när jag lagar mat gör jag extra och gör matlådor. Äter lagad mat en gång/dag, keso/yoghurt/fil eller annat till "middag"
* har räknat ut genomsnitt för räkningaröver året, utslaget per månad. Sätter över samma summa till buffertkonto varje månad och betalar räkningar därifrån. Behöver aldrig fundera på om pengarna räcker till större räkningar.
* fast överföring till sparkonto varje månad (och sparar det som ev. finns kvar på kontot när nästa lön kommer, men det sparar inte tid, är "bara" sparande som inte märks)
* sorterar tvätten i korgar, tvättar när en korg är full
* torkar toppar direkt på galge, hänger in dem direkt i garderoben när de torkat

Borde göra
- veckoplanera mat
- handla mer sällan, med bättre planering
- se till att allt har en egen plats att bo på...
- rensa ut... Finns för mycket saker
- låta bli att låta saker mellanlanda på plana ytor lite överallt...
 
Att alla saker har en förvaringsplats och saken återbördas dit direkt efter användning. Den platsen får inte vara på golvet om dammsugaren inte går under den. Det sparar enormt mycket tid, energi och städning. Jag införde det när barnen var små och håller det fortfarande snart 30 år senare. I början kan det kännas jobbigt att alltid ställa/lägga tillbaka när man är klar med grejen men när det blir en vana slipper det bli så stökigt och man slipper en massa plock. Man slipper dessutom lägga tid på att leta efter sakerna när man behöver dem. Tack och lov visade sig min sambo vara likadan. Han vill också ha sakerna på sin plats vilket underlättar när vi behöver låna varandras prylar och den ena inte är hemma. Enkelt att säga var grejen finns och den andre hittar det direkt.
 
Den här tråden får mig att känna mig som världens slarvigaste människa. Jag förstår inte hur folk kan hålla på och städa så mycket, eller ha så mycket som ska tvättas och vara så noga med tvätten :o

Det enda jag medvetet gör för att få allt lite mer effektivt, är att städa under tiden jag lagar mat. Tex gör jag ofta linsgryta. Under tiden allt bara står på spisen så städar jag köket. Lagom tills det är klart så är grytan klar. Jag brukar också gå runt och småplocka under tiden jag borstar tänderna. Mycket plock går trots allt utmärkt att göra med bara en hand, och då känns det onödigt att bara stå stilla och fånstirra på sig själv i spegeln.

Jag sminkar mig aldrig, duschar inte längre än nödvändigt (extremt sällan mer än ca 10 min), lägger fram kläder dagen innan eller tar verkligen det första jag får syn på för att på så sätt slippa lägga mer än 2 minuter på kläder varje morgon...

Sedan kanske jag spar tid på att inte ha partner och ungar. Visst, hundar har jag, men de stökar inte ner så mycket och det blir därför bara mig själv som jag behöver städa efter.
 
Jag städar köket, in och ut ur diskmaskin och handdiskar det som ska handdiskas medan jag lagar mat. Perfekt att göra i väntan av tex uppkok på pastavattnet.

Jag försöker ta så mycket kläder som möjligt direkt från tvätträcket istället för att ta från garderoben. Vika kläder och lägga i garderoben är det tråkigaste jag vet.

Helt ärligt städar jag rätt sällan - blir inte så smutsigt av en person. Har liksom hittat någon nivå jag mår bra av, samtidigt som jag får mycket tid över till annat. Brukar passa på och storstäda när jag ska ha gäster.
 
Vår självgående dammsugare sparar massvis med tid här hemma. När hundarna fäller som värst är det helt bedrövligt och det ligger stora tussar i hörnen på bara någon dag. En riktig lifesaver, men med tanke på inköpspriset vet jag inte om det är en särskilt ekonomisk sådan ;)
Jag gillar inte att städa och min sambo är pedant, så det är en bra lösning för oss som både frigör tid och som gör att vi knappt aldrig pratar om dammsugning hemma.

Köpte även en sådan här för något år sedan, som är sjukt smidig:
11105_548583.jpg


I stället för att slippa böka med vattenhink osv när man ska moppa golvet, så står alltid denna laddad i typ tvättstugan och klar att dras över golvet när hundarnas tassavtryck är överallt (dvs typ varje dag). Eftersom Styrbjörn (dammsugaren) gör sitt jobb kl 15 varje dag så behöver man oftast inte dra fram dammsugaren heller.
 
Vi har en robotdammsugare och tycker inte att dammiga lister gör något = den enda städningen vi ägnar oss åt är att hålla rent i kök och badrum. Att öka sin tolerans för obetydligt damm som ändå inte syns är mitt bästa tips!
 
Har tidigare blivit ifrågasatt här inne pga min nästan dagliga städning, men för att minimera städtid både under veckorna och under helgerna, så städar man en stund varje dag.
Det hinner då aldrig bli rörigt/smutsigt/dammigt = det går snabbt att städa och helgerna kan man ha helt städfria och ändå ha rent och fräscht.
 
Hoppas på många bra tips från tråden - jag har ont om energi så även om tiden finns behöver jag optimera!

Det jag gör idag
* har en uppgift per dag som tar max en kvart - tex en dagtorka extra i köket, inkl fläkt och mikro, en dag vattna blommor, en dag städa handfat & toalett, en dag dammsuga osv.
* när jag lagar mat gör jag extra och gör matlådor. Äter lagad mat en gång/dag, keso/yoghurt/fil eller annat till "middag"
* har räknat ut genomsnitt för räkningaröver året, utslaget per månad. Sätter över samma summa till buffertkonto varje månad och betalar räkningar därifrån. Behöver aldrig fundera på om pengarna räcker till större räkningar.
* fast överföring till sparkonto varje månad (och sparar det som ev. finns kvar på kontot när nästa lön kommer, men det sparar inte tid, är "bara" sparande som inte märks)
* sorterar tvätten i korgar, tvättar när en korg är full
* torkar toppar direkt på galge, hänger in dem direkt i garderoben när de torkat

Borde göra
- veckoplanera mat
- handla mer sällan, med bättre planering
- se till att allt har en egen plats att bo på...
- rensa ut... Finns för mycket saker
- låta bli att låta saker mellanlanda på plana ytor lite överallt...

Det här med att ha en uppgift varje dag som tar max en kvart var himla smart! Ska fundera lite på den så kanske vi slipper storstädandet som vi brukar göra då vi dammar, dammsuger, skurar, städar toaletter och byter i sängarna. Vi har det oftast rätt bra ihop plockat och köket fräscht för det är något som vi båda är noga med. Dammsugningen däremot kan dröja lite för länge ibland :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 076
Senast: Habina
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 774
Senast: Voeux
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 495
Senast: Ajda
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp