Städtips/hemfix/optimera städning för att få så mycket fritid som möjligt

Ett jättebra ställe att börja rensa på är garderoben. Jag brukade vara en av dem som har hur mycket strumpor och trosor som helst och vissa var trasiga, obekväma osv så det blev till att leta ett "bra" par varje gång. Vem har inte tänkt ta en t-shirt ur lådan för att märka (när man tagit fram och vikt upp den) att det var den där med hål i, eller den som är för kort, eller den med en fläck på.

Släng/sälj/skänk kläder som är för dåliga, inte passar eller bara inte används. Det är otroligt befriande både ur tidsperspektiv och för den mentala hälsan att när du ska hämta rena kläder så är det bara att plocka första bästa par underkläder osv och det blir alltid bra.

Värt också att gå igenom vilka kläder man faktiskt använder och som man känner sig bekväm i. Just nu har jag en överbelamrad garderob men samtidigt inget att ha på mig, just för att jag tycker många av kläderna är fula och då känner jag mig helt enkelt inte bekväm/mår psykiskt dåligt av garderoben.
 
På tal om det ekonomiska så går det ju faktiskt köpa typ en robotdammsugare begagnat. Billigare och bättre för miljön. Att köpa begagnat ska inte underskattas. Jag har låg inkomst och dyr hyra (att vara ung i Stockholm...) och jag sparar mycket pengar på att köpa möbler/kläder/grejer begagnat.

Jag har inga bra tips, för jag är slarvig, men den här tråden påminner mig om att jag verkligen måste rensa bort grejer jag inte använder/inte vill ha. Mår dåligt och blir stressad av röran och överflödet av grejer. Skjuter dock upp det för att jag tycker det känns bökigt att börja sälja. Kläder är ju dock lättare att bara stoppa ner i en sådan container :)
 
Kom precis på en sak till som jag tränat mig till att göra, nämligen att tvätta handfatet i badrummet varje gång jag tvättar händerna. Jag skrubbar alltså inte med något, utan använder bara det "överblivna" tvålskummet från händerna att tvätta med. Handfatet håller sig rent mer eller mindre hela tiden på det här viset. Lite pinsamt bara när man kommer på sig med att göra samma sak hos andra..... :D Fast det kanske är uppskattat??
 
Det här är innehållet i skaftdammsugaren efter den dagliga 5 min avdragningen av runt kattlådor, trösklar samt lite snabbt på mest trafikerade stråken i kök och hall plus lite snabbt på mattan i vardagsrummet. Då har det dragits av dagligen på samma vis samt att roboten vandrar runt varje morgon. Jag drar av med skaftdammsugaren på kvällen.

Jag älskar den. Värd varenda krona och ett av mina bästa köp trots att den kostar som en vanlig dammsugare. Det märks den är gjord för hem med djur!

IMG_20190807_190648.jpg
 
Det här är innehållet i skaftdammsugaren efter den dagliga 5 min avdragningen av runt kattlådor, trösklar samt lite snabbt på mest trafikerade stråken i kök och hall plus lite snabbt på mattan i vardagsrummet. Då har det dragits av dagligen på samma vis samt att roboten vandrar runt varje morgon. Jag drar av med skaftdammsugaren på kvällen.

Jag älskar den. Värd varenda krona och ett av mina bästa köp trots att den kostar som en vanlig dammsugare. Det märks den är gjord för hem med djur!

Visa bifogad fil 34496
Vilket märke och modell? 😊
 
Vilket märke och modell? 😊

Bosh Zoo'o Pro Animal BCH6ZOOO
Finns bla på Clas Ohlson

Nästan ljudlös på första läget och får upp kattsand på plant golv då. Men bäst är den på läge 2 eller mer. Då låter den rejält dock.

Man får med en massa grejs så man ska kunna ha den över axeln och dammsuga soffor och bil osv med men aldrig provat det.
 
Bosh Zoo'o Pro Animal BCH6ZOOO
Finns bla på Clas Ohlson

Nästan ljudlös på första läget och får upp kattsand på plant golv då. Men bäst är den på läge 2 eller mer. Då låter den rejält dock.

Man får med en massa grejs så man ska kunna ha den över axeln och dammsuga soffor och bil osv med men aldrig provat det.
Undersökning påbörjad 😂
Har inga djur men två i familjen sprider hår och sand runt oss...!

Är fördelen mot vanlig dammsugare framförallt att den är smidig att ta fram?
 
Undersökning påbörjad 😂
Har inga djur men två i familjen sprider hår och sand runt oss...!

Är fördelen mot vanlig dammsugare framförallt att den är smidig att ta fram?

Ja precis. Den står framme, den står själv så bara sätta i laddsladden , och är bara att slå igång. Inte plocks fram och plugga i och flytta sladd.
 
Har länge tänkt att jag ska köpa en robotdammsugare, men aldrig prioriterat de pengarna... Har nu bestämt att mitt "omedvetna" sparande (de pengar jag eventuellt har kvar innan nästa lön sparar jag undan på ett eget konto, sparande utan att det märks) ska användas till just en robotdammsugare 👍Perfekt med ett tydligt sparmål 🙂
Jag klassade robotdammsugare som onödig och för dyr investering i många år. Men när jag sålde transporten så köptes det hem en och den är verkligen guld värd! Jag ångrar inte det köpet en sekund ;)

Nu när jag läser tråden (bra tråd btw!) så ser jag att en mopp med sprayfunktion ska inhandlas :up:
 
Gör den lika rent som mopp eller tar den mer bara löst ytsmuts tycker du? Jag hatar art skura golvet och det där låter som en toppengrej 👌

Det blir ju mindre vatten än om man doppar en trasa, kramar ur och sedan lägger under moppen, så jag tänker att den kanske inte gör riktigt lika rent? Så länge man sköljer den emellanåt medan man sveper av golvet tycker jag ändå att det blir helt acceptabelt 😃 dessutom borde det ju bli renare om effekten av inköpet blir att man gör det oftare :)
 
Har länge tänkt att jag ska köpa en robotdammsugare, men aldrig prioriterat de pengarna... Har nu bestämt att mitt "omedvetna" sparande (de pengar jag eventuellt har kvar innan nästa lön sparar jag undan på ett eget konto, sparande utan att det märks) ska användas till just en robotdammsugare 👍Perfekt med ett tydligt sparmål 🙂

Bra sparmål tycker jag! Vår robotdammsugare har blivit som en i familjen :D
 
Det här är innehållet i skaftdammsugaren efter den dagliga 5 min avdragningen av runt kattlådor, trösklar samt lite snabbt på mest trafikerade stråken i kök och hall plus lite snabbt på mattan i vardagsrummet. Då har det dragits av dagligen på samma vis samt att roboten vandrar runt varje morgon. Jag drar av med skaftdammsugaren på kvällen.

Jag älskar den. Värd varenda krona och ett av mina bästa köp trots att den kostar som en vanlig dammsugare. Det märks den är gjord för hem med djur!

Visa bifogad fil 34496

Vi har också en liknande (Dyson) som hänger på väggen. Vi kör som du, några minuter varje kväll och jösses vad damm och skit den samlar trots dammsugning varje dag.
Använder den även till sängar, möbler och bilen. Så himla smidig :)
 
Nån som handlar mat online? Tjänar man tid på det, verkligen? Jag har ändå vägarna inom affären så kommer hämta på plats. Vad jag har förstått kostar det inget om man hämtar själv. Vari tjänar i så fall butiken pengar på att packa min mat?
 
Nån som handlar mat online? Tjänar man tid på det, verkligen? Jag har ändå vägarna inom affären så kommer hämta på plats. Vad jag har förstått kostar det inget om man hämtar själv. Vari tjänar i så fall butiken pengar på att packa min mat?
Handlar inte online. Tror inte att det finns någon affär i närheten som erbjuder det. Men jag är tveksam till om det skulle hjälpa mig särskilt mycket. Det funkar rätt bra för mig med veckohandling på helgen :) .
 
Nån som handlar mat online? Tjänar man tid på det, verkligen? Jag har ändå vägarna inom affären så kommer hämta på plats. Vad jag har förstått kostar det inget om man hämtar själv. Vari tjänar i så fall butiken pengar på att packa min mat?

Minskar köer vid kassorna kanske?
Sedan blir det väl extra kunder kanske som handlat någon annanstans tidigare, som det blir lättare för att bara kunna svänga förbi snabbt.
 
Nån som handlar mat online? Tjänar man tid på det, verkligen? Jag har ändå vägarna inom affären så kommer hämta på plats. Vad jag har förstått kostar det inget om man hämtar själv. Vari tjänar i så fall butiken pengar på att packa min mat?
Jag tänker att man klickar i det man vill ha på några minuter och hämtar när det passar. Det kanske gör att man minskar på småhandling och därmed sparar tid?
 
Jag tänker att man klickar i det man vill ha på några minuter och hämtar när det passar. Det kanske gör att man minskar på småhandling och därmed sparar tid?
Ja, det blir ju inget extra så det är ju bra!

Jag ska nog testa en veckohandling, första gången var 10% också. Får rapportera till tråden om det verkligen blev mer effektivt.

Tänker att ett smidigt användningsområde är att direkt skriva upp i Icas inköpslista sånt som tar slut.
 
Nån som handlar mat online? Tjänar man tid på det, verkligen? Jag har ändå vägarna inom affären så kommer hämta på plats. Vad jag har förstått kostar det inget om man hämtar själv. Vari tjänar i så fall butiken pengar på att packa min mat?

Jag gör. Med hemkörning. Började med det pga axelfrakturen. Kunde ju inte handla själv då alls. Nu kan jag småhandla men inte veckohandla.

Insåg att det är jäkla bekvämt OCH sparar mig pengar. Blir inte en massa impulsgrejer.

Och med tre trappor utan hiss är det skönt slippa bära själv med, erkännes.
 
Jag tänker att man klickar i det man vill ha på några minuter och hämtar när det passar. Det kanske gör att man minskar på småhandling och därmed sparar tid?
Småhandlande har jag i princip helt slutat med sedan jag började veckohandla för några år sedan :) . Självklart blir det dock alltid något som man spontanhandlar när man är i affären, och just det hade man kanske sluppit om man bara hade handlat från en lista.......
 

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 083
Senast: Habina
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 778
Senast: Voeux
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 511
Senast: Ajda
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp