Städtips/hemfix/optimera städning för att få så mycket fritid som möjligt

Jag gör. Med hemkörning. Började med det pga axelfrakturen. Kunde ju inte handla själv då alls. Nu kan jag småhandla men inte veckohandla.

Insåg att det är jäkla bekvämt OCH sparar mig pengar. Blir inte en massa impulsgrejer.

Och med tre trappor utan hiss är det skönt slippa bära själv med, erkännes.
Tror också att det kan spara pengar!
 
Nån som handlar mat online? Tjänar man tid på det, verkligen? Jag har ändå vägarna inom affären så kommer hämta på plats. Vad jag har förstått kostar det inget om man hämtar själv. Vari tjänar i så fall butiken pengar på att packa min mat?
Jag har handlat en del online och sedan hämtat påsarna i butiken. Det var väldigt smidigt att bara in och hämta påsen på en minut på väg hem från brukshundklubben, och jag sparade pengar på att jag bara köpte det jag verkligen behövde och inte det där andra som kanske råkar följa med i korgen... Jag åt allmänt nyttigare när jag handlade online.

Jag frågade dem någon gång om hur de tjänade på det, och de sa att det bland annat var bra för dem eftersom de då fick bättre överblick över hur mycket varor som var kvar i hyllorna etc. De packade allt på förmiddagen när det var lugnare i butiken. Det man ska tänka på är att priset kan skilja sig något mellan online och det som det skulle kosta i butik (eller så är det i min affär i alla fall), men i slutändan betalade jag mindre pga mindre onödigt och mer tankekraft bakom köpen.

Det som fick mig att sluta var dock att jag inte visste vad jag skulle göra med alla papperspåsar jag fick. De packade varorna i papperspåsar, och det slutade med att jag hade ett ganska rejält stort lager som jag aldrig använde till något. Handlar man allt online kan man ju inte återanvända dem nästa gång man handlar, eftersom de packar i nya då, och jag kunde inte använda dem till soppåsar som man kan med plastpåsarna. Kanske inte något stort problem, men tillräckligt irriterande för att jag började handla som vanligt igen.
 
Jag har handlat en del online och sedan hämtat påsarna i butiken. Det var väldigt smidigt att bara in och hämta påsen på en minut på väg hem från brukshundklubben, och jag sparade pengar på att jag bara köpte det jag verkligen behövde och inte det där andra som kanske råkar följa med i korgen... Jag åt allmänt nyttigare när jag handlade online.

Jag frågade dem någon gång om hur de tjänade på det, och de sa att det bland annat var bra för dem eftersom de då fick bättre överblick över hur mycket varor som var kvar i hyllorna etc. De packade allt på förmiddagen när det var lugnare i butiken. Det man ska tänka på är att priset kan skilja sig något mellan online och det som det skulle kosta i butik (eller så är det i min affär i alla fall), men i slutändan betalade jag mindre pga mindre onödigt och mer tankekraft bakom köpen.

Det som fick mig att sluta var dock att jag inte visste vad jag skulle göra med alla papperspåsar jag fick. De packade varorna i papperspåsar, och det slutade med att jag hade ett ganska rejält stort lager som jag aldrig använde till något. Handlar man allt online kan man ju inte återanvända dem nästa gång man handlar, eftersom de packar i nya då, och jag kunde inte använda dem till soppåsar som man kan med plastpåsarna. Kanske inte något stort problem, men tillräckligt irriterande för att jag började handla som vanligt igen.
Pappersinsamling?
 
Jag har en robotdammsugare OCH en rejält stark skaftdammsugare. Roboten gör grovjobbet och så går jag med skaftdammsugaren en 5 min per dag och kattsand, pälstussar, spån och skräp är ett minne blott. (det är vidriga mängder som roboten plus skaftdammsugaren tar upp varje dag). Och att slippa böka fram och släpa på en stor dammsugare både Spar tid och gör att det dras av varje dag.

Vilken har du? Och tror du den klarar hundhår?
 
Jag har handlat en del online och sedan hämtat påsarna i butiken. Det var väldigt smidigt att bara in och hämta påsen på en minut på väg hem från brukshundklubben, och jag sparade pengar på att jag bara köpte det jag verkligen behövde och inte det där andra som kanske råkar följa med i korgen... Jag åt allmänt nyttigare när jag handlade online.

Jag frågade dem någon gång om hur de tjänade på det, och de sa att det bland annat var bra för dem eftersom de då fick bättre överblick över hur mycket varor som var kvar i hyllorna etc. De packade allt på förmiddagen när det var lugnare i butiken. Det man ska tänka på är att priset kan skilja sig något mellan online och det som det skulle kosta i butik (eller så är det i min affär i alla fall), men i slutändan betalade jag mindre pga mindre onödigt och mer tankekraft bakom köpen.

Det som fick mig att sluta var dock att jag inte visste vad jag skulle göra med alla papperspåsar jag fick. De packade varorna i papperspåsar, och det slutade med att jag hade ett ganska rejält stort lager som jag aldrig använde till något. Handlar man allt online kan man ju inte återanvända dem nästa gång man handlar, eftersom de packar i nya då, och jag kunde inte använda dem till soppåsar som man kan med plastpåsarna. Kanske inte något stort problem, men tillräckligt irriterande för att jag började handla som vanligt igen.
Fråga butiken om dom vill ha tillbaka dom? Är dom försiktigt hanterade kanske de går att återanvända? :idea: fast de kan iofs inte ta betalt för samma påse två gånger iofs.
 
Nån som handlar mat online? Tjänar man tid på det, verkligen? Jag har ändå vägarna inom affären så kommer hämta på plats. Vad jag har förstått kostar det inget om man hämtar själv. Vari tjänar i så fall butiken pengar på att packa min mat?

Vi gör det och har gjort i snart 1,5 år. För oss är det fantastiskt! Lägger en order hemma på datorn och sen svänger maken in och hämtar det påväg från jobbet den dag vi klickat i för hämtning. Sparar absolut tid och vi kan göra roligare saker än att åka och handla.
 
Vår är fantastisk. Hade ej överlevt vardagen utan den.

Förstår känslan. Eventuellt har jag skaffat mig en julklapp i förskott. Jag är så satans less på hundhår, och vi råkade ju köpa ett hus där tidigare ägare målat ALLA golv i vitt och högblankt. Vi har två corgis, en katt och två barn. Kul kombo😂.
 
Jag kom på en tidsbesparing till, som jag började med för ett tag sedan (förmodligen självklar för de flesta, men men.... ;) ). Förut brukade jag ställa in resterna från middagen i kylskåpet på kvällen, och sedan fylla min matlåda på morgonen. Numera tar jag undan mat till min matlåda redan innan jag ställer in resterna i kylskåpet. Sparar tid och krångel på morgonen, när det bara är till att ta med sig färdig matlåda från kylskåpet :) !

Som sagt, säkerligen så de flesta gör redan..... :o :D
Jag tänker alltid att jag ska göra det, men i verkligheten blir det sällan så (VARFÖR är det så svårt att komma ihåg att fixa lunchlåda på kvällen, demens vid 38?), men herregud så skönt det är när man stressar på morgonen och inser att lunchlådan redan är fixad! :banana:

Annars är mitt bästa städtips att ha familjen Addams som inredningsikon och liksom tycka det är chict med dammiga hyllor, spindelväv överrallt och mögliga gardiner i fönstren. Hade iofs kanske passat bättre i ett gotiskt gammalt kråkslott än en hyreslägenhet inredd likt en ikeakatalog från 80-talet (jag hyr möblerat, så klandra inte mig för inrednings-stilen 🙈).
Jag har alltså helt gett upp alla försök att vara ordningsam och insett att kaoset i mitt huvud kommer föralltid att återspeglas i mit hem.
 
Mitt bästa tips är annars att ha städhjälp. De vänner som har det har alla såna där snygga hem.
Eller hur!!!! Det vill jag ha. Nån som torkar lister, torkar av köksskåpen och städar badrummen rejälten gång i veckan plus dammsuger hela huset och torkar golven hade varit guld!
 
Mitt bästa tips är annars att ha städhjälp. De vänner som har det har alla såna där snygga hem.
Har provat, det hjälpte inte... stressen över att behöva röja undan saker som ligger på fel plats (och i vägen) + högar med papper som behövde tas om hand gjorde att irritationen var på topp kvällen innan städning. Så inte värt det.

För någon med bättre självdisciplin kan det säkert funka alldeles utmärkt!
 
Har provat, det hjälpte inte... stressen över att behöva röja undan saker som ligger på fel plats (och i vägen) + högar med papper som behövde tas om hand gjorde att irritationen var på topp kvällen innan städning. Så inte värt det.

För någon med bättre självdisciplin kan det säkert funka alldeles utmärkt!
Vid ett tillfälle köpte jag en storstädning. Det kan jag rekommendera. Då fick man en rejäl städning från grunden. Och sen höll den rena känslan i sig länge.
 

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 057
Senast: Habina
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 733
Senast: Voeux
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 461
Senast: Ajda
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp