stägsla om hagen

H

husfrun

Hej
hoppas att jag lagt i rätt forum ( snälla moderator flyttar det väl annars) Är ny här och vill inte göra fel

Har en bit mark som jag hade tänkt att stägsla in till hage. jag har på ena långsidan en underbar stengärdesgård som jag vill få synlig i hagen, det växer alldeles för mycket sly där i form av ormbunkar, gräs, björnbär och lite annat smått o gott, tänkte skaffa ett par getter, och låta denm växelbeta med hästarna. nu till mitt stora problem Hur sätter jag stolparna??????

ge mig massor av tips och gjärna bilder om det e nån som har.

Husfrun
 
Sv: stägsla om hagen

Stengärdesgård... Är det typ en mur eller? Och i så fall, vill du sätta stolparna PÅ muren, eller vad är frågan? Jag funderade på någonting liknande häromveckan när jag tittade på en gård som hade murar lite varstans på markerna. Kom fram till att det enklaste är att sätta staketet på marken bakom eller framför muren istället för uppe på.

Men du kanske menade något annat?
 
Sv: stägsla om hagen

tack för svaret
jo det var nånting sånt jag tänkt mig. altså så vill jag att stengärdesgården( mur av natursten ) ska hamna innanför stänget. marken på andra sida ägs av en svårflörtad månskensbonde, så alternativet att sätta stolparna på "andra" sidan kanske inte funkar så bra, för övrigt är det väldigt stenigt så att slå ner trästolpar funkar dåligt.

bör ju finnas någon här på forumet som har stängslat in stengärdesgård.

"alla svar är bra utom de man inte får" känt husfruordspråk
 
Sv: stägsla om hagen

I stenig mark kan det gå att med ett smalt spett knöka undan mindre stenar tillräckligt för att få ner en lite smalare trästolpe, kräver lite handlag och jävlar anamma dock.

På riktigt stor sten och "berg-i-dagen" kan man antingen gjuta fast betongfundament som man gjuter fast stolpar i.Eller också kila fast järntenar i sprickor, om man kallhamrar spetsen så går det lättare att driva in dem eller alternativt använda vanlig bergborr och sedan slå fast krampor i hålen som man kan fästa stolpen i.

Är det en mur/stengärdsgård med mindre sten behöver du kanske cementera fast stenarna där du ska fästa stolpen för att få ett stadigt underlag att jobba med.

Annars är det ju ett alternativ att faktiskt ta bort stenmuren....stenen går för det mesta utmärkt att använda på andra ställen där den gör mera nytta.
 
Sv: stägsla om hagen

Jag har också gärdsgårdar runt några av hagarna. Jag har satt ner trästolpar så nära muren det går (svårt i stenig mark ibland). I ena hagen satte jag bara elband högst upp på stolpen just för att hästarna ska kunna hålla rent från växtlighet fram till muren. Har jag ingen tråd alls utan bara muren som gräns så har de påhittiga unghästarna börjat riva muren, tydligen jättekul, övertråden förhindrar dem från det.
 
Sv: stägsla om hagen

Okidoki! Det är himla vackert med gamla murar, så jag förstår ditt dilemma! :smirk: I stallet där min ena häst står nu är det väldigt bergigt, och de har borrat hål med bergborr och sedan slagit ner (eventuellt gjutit i botten) järnstolp, typ 4-5 cm i diameter. Det enda man behöver tänka på med såna är att isolatorn inte leder ner strömmen i stolpen, för då försvinner den bara ner i berget.

Hoppas det löser sig! :)
 
Sv: stägsla om hagen

hej
och stort tack för alla bra svar,
Var ute i går med röjsågen, och ska nog gå ut i kväll och studera mur och mark lite närmre, som nån sa med järnspett och lite jä:devil: vlare namma ska det säkert gå.
Anledningen till att jag vill frilägga mure i hagen är att vi har miljöbidrag på den och då måste man hålla muren " ren " ,jag har tröttnat på att köra röjsåg där, då det växer som ogräs :rofl: så varför inte då använda hästarna till att hålla rent, samt att jag hoppas på att sambon säger JA till ett par dvärg getter.

mvh Husfrun
 
Sv: stägsla om hagen

Tacitus skrev:
Annars är det ju ett alternativ att faktiskt ta bort stenmuren....stenen går för det mesta utmärkt att använda på andra ställen där den gör mera nytta.
Detta svar måste få första pris som bästa lösning!!!
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Just do it!:bump: :bump: :bump:

/;)
 
Sv: stägsla om hagen

Jag personligen tänkte först "ryggskott, nackskada, sängliggande" när jag läste det, men har man rätt maskiner så går det ju faktiskt. Men jag skulle aldrig flytta på en vacker mur, särskilt inte om jag hade bidrag för att hålla den ren.
 
Sv: stägsla om hagen

Får man plocka ner stengärden överhuvudtaget?
Jag har nästan för mig att det är förbjudet :confused: :confused:
Kollade upp det och så här står det :

Enligt miljöbalken är det bland annat förbjudet att skada stenmurar, åkerholmar och småvatten i jordbruksmark (så kallade biotopskyddsområden). Länsstyrelsen kan dock ge dispens från förbudet om det finns särskilda skäl.
 
Senast ändrad:
Sv: stägsla om hagen

oj oj , så kul att många svarar när det som sagt var mitt första inlägg här på Buke.

Stenmuren ska absolut INTE bort, dels för att det är vackert och för att omgivningen med tillhörande hus runt vår gård är nästan taget ur Barna i bullerbyn och dels för att vi har bidrag på den i miljösynpunkt. Jag tycker att det är viktigt att värna om vår svenska lantliga nutur, och håller även på att röja upp sly på en annan "liten bit" ca 2,5 h mark ,för att just få fram de vackra stengärdesgårdarna som omger stycket.

Jag har även funderat på om det hade funkat att stängsla med de fårnät men inkluderade snabbstolpar som jag sett i Nordpost, det kanske går att peta ner pinnarna i gädesgården och sträva med slanor bakifrån, hmm undrar om nån fattar vad jag menar.

Om någon även har ett bra tips på hur man bygger en trappövergång över stänget hade jag även varit tacksam.

mvh Husfrun
Varför tar det alltid sååå låång tid att måla stallets utsida
 
Sv: stägsla om hagen

Nu vet jag inte hur din stenmur ser ut men, jag har flera halvmurar runt mina hagar. De är kanske en halvmeter höga och har tidigare haft ngt slags stängsel upptill. I flera av dessa sitter det stolpar eller har suttit stolpar. Så de hålen återanvänder jag. I många stenmurar så är det mindre stenar i mitten så kolla om du kanske kan peta ner stolpar mitt i muren. Kanske med hjälp av spett. När stolpen står i muren så behöver den inte vara så tjock och på så vis blir det lite lättare att få ner den i muren.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 194
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 130
Senast: Noak
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 566
Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 383
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Ansa häcken...rejält
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp