Ställa ut eller inte...

Calmiche

Trådstartare
Ursäkta att det blev så långt 😅

Från början så var min plan att ställa ut Lillkatten(huskatt) men pga corona har vi förstås inte kommit iväg på något. Eventuellt är det en utställning i november i Sundsvall, beroende på hur smittspridningen ser ut, och även om inbjudan inte kommit ut ännu så har jag börjat fundera på om det är lämpligt ta med Lillkatten och ev Lilla herrn.

Lillkatten har rejäl integritet och nya människor hon inte godkänt är det onödigaste som finns i princip. Att bli buren och hanterad av okända uppskattar hon inte men accepterar hyfsat. Dock har hon en tendens att morra rejält om man inte släpper ner henne direkt hon vill ner, låter mer som en morrande hund än en katt :cautious:
Just den här tendensen att morra och att hon inte gillar bli buren gör att jag tvekar på om det är så bra att ställa ut henne. Miljön skulle nog inte va ett problem, hon är väldigt nyfiken och tycker det är jättekul hänga med på tågresor och undersöka.
Hur tänker ni som är mer erfarna?
1 år gammal huskatt, kastrerad hona.

Lilla herrn skulle vara perfekt att testa ställa ut, han är supersocial, van att resa och vem som helst kan hantera honom. Hade han vart yngre hade jag inte tvekat ställa ut men han är 10 år nu och jag vet inte om det är så bra att köra den allra första utställningen någonsin i den åldern. Samtidigt så är han pigg och fräsch, många tror han är yngre även om han anses som senior.
Hur tänker ni med åldern? Det märks att han föredrar lugn och ro generellt men samtidigt är han ju nyfiken, pigg och framåt...
10 år, huskatt, kastrerad hane.
 
Jag skulle nog kunna testa. Men ser jag då att det inte funkar, så är det klart. Om du kan, hitta en utställning med tidig hemgång.
 
Jag hade inte gjort det, speciellt inte med den lilla katten som bevisligen inte vill bli hanterad av okända.
Det är åt det hållet jag lutar också, även om det känns väldigt tråkigt 😕 Hon har vart så stabil och framåt i alla typer av miljöer så tänkte inte nåt annat förrän jag kom på mig själv med att bli förvånad över att hon lät min ena syster lyfta upp henne i famnen förra helgen, flera gånger utan minsta protest. Började fundera då...

Jag skulle nog kunna testa. Men ser jag då att det inte funkar, så är det klart. Om du kan, hitta en utställning med tidig hemgång.
Sant, då vet man ju säkert om det funkar eller inte. Tidig hemgång har jag hört om, ska kolla efter det :)
 
Jag skulle också vilja ställa ut. Jag vet att Megara är rastypisk och antagligen håller måttet (BIV som ungkatt). Skulle gärna vilja ha en bedömning nu. Men hon har har blivit stickelhårig och det är tydligen nono så jag skulle behöva plocka bort varje strå med pincett.

Tyvärr skulle vi nog också bli diskade för humörsfel när hon lappade till domaren, klöste sig fri från mig och stack :meh:
 
Jag skulle också vilja ställa ut. Jag vet att Megara är rastypisk och antagligen håller måttet (BIV som ungkatt). Skulle gärna vilja ha en bedömning nu. Men hon har har blivit stickelhårig och det är tydligen nono så jag skulle behöva plocka bort varje strå med pincett.

Tyvärr skulle vi nog också bli diskade för humörsfel när hon lappade till domaren, klöste sig fri från mig och stack :meh:
Så typiskt, både stickelhåren och humöret :( ibland önskar man att man kunde prata med katten och muta med att det bara är en kort stund och sen belöning... å andra sidan skulle det aldrig bli en tyst stund så lika bra att det inte går tror jag :p
 
Just hos huskatter väger temperament er tungt. Helst ska katten flörta och gosa ordentligt med domaren för att gå bra. Om du tror att kissen skulle vara spänd i utställningssituationen skulle jag nog inte ens testa när det är en huskatt. Jag hade nog heller inte debuterat med en 10-åring. Men jag känner ju nästan att jag inte vet om jag vill ställa ut mina "corona katter" som nu är 1 år och den yngsta ett halvår 😅. Föredrar att kunna vänja dem från start. Nu är det väl tveksamt om det blir någon vettig utställning här förrän nästa år. Då kanske det blir kullar för mina tjejer istället 😊
 
Just hos huskatter väger temperament er tungt. Helst ska katten flörta och gosa ordentligt med domaren för att gå bra. Om du tror att kissen skulle vara spänd i utställningssituationen skulle jag nog inte ens testa när det är en huskatt. Jag hade nog heller inte debuterat med en 10-åring. Men jag känner ju nästan att jag inte vet om jag vill ställa ut mina "corona katter" som nu är 1 år och den yngsta ett halvår 😅. Föredrar att kunna vänja dem från start. Nu är det väl tveksamt om det blir någon vettig utställning här förrän nästa år. Då kanske det blir kullar för mina tjejer istället 😊
Tack för bra input :) Lillkatten skulle aldrig ens drömma om att "nedlåta" sig gosa med någon okänd människa även om hon accepterade att bli klämd och känd på så är nog lite lönlöst då 😅

Har landat lite i att om det dyker upp ett prova på-tillfälle i närheten så kanske vi testar bara för skojs skull och ser det som lite träning, beror på upplägget och hur det ser ut då. Är fasligt ont om kommande utställningar häromkring ändå så 😅
Nästa katt, vet inte när det blir, blir garanterat en raskatt dock så vi kan fara runt på lite utställningar då istället :laugh: Dock sa jag det redan innan Lillkatten kom... 😅

Oj, 1 år och ett halvår är ju ingenting 😮Förstår tanken vänja de tidigt dock, måste ju va allra enklast :) Gissar corona ställt till det en hel del med utställningar för er uppfödare 😕
 
Tack för bra input :) Lillkatten skulle aldrig ens drömma om att "nedlåta" sig gosa med någon okänd människa även om hon accepterade att bli klämd och känd på så är nog lite lönlöst då 😅

Har landat lite i att om det dyker upp ett prova på-tillfälle i närheten så kanske vi testar bara för skojs skull och ser det som lite träning, beror på upplägget och hur det ser ut då. Är fasligt ont om kommande utställningar häromkring ändå så 😅
Nästa katt, vet inte när det blir, blir garanterat en raskatt dock så vi kan fara runt på lite utställningar då istället :laugh: Dock sa jag det redan innan Lillkatten kom... 😅

Oj, 1 år och ett halvår är ju ingenting 😮Förstår tanken vänja de tidigt dock, måste ju va allra enklast :) Gissar corona ställt till det en hel del med utställningar för er uppfödare 😕
Låter som en klok inställning du har 😊👍.

Ja, det har varit tråkigt att det inte varit några utställningar. Nu känner jag mig ganska säker på mina katters styrkor och svagheter ändå, men det är ju många nya som missar mycket. Och ofrånkomligt så lär man sig alltid något på en utställning, erfaren som oerfaren :). Jag saknar mest alla människor man lärt känna genom utställningar. Man är normalt sett utspridda i landet så vi har inte setts alls. Alltid kul att se katterna folk har IRL också. Bilder kan ljuga en del ibland 😊.

Det blir väldigt intressant nu när utställningarna drar igång igen. Är ju en hel generation katter som inte kunnat vänjas med utställning från att de är små. Frågan är om det kommer resultera i fler spända katter, eller om det faktiskt inte har så stor betydelse som jag trott 😊.
 
Låter som en klok inställning du har 😊👍.

Ja, det har varit tråkigt att det inte varit några utställningar. Nu känner jag mig ganska säker på mina katters styrkor och svagheter ändå, men det är ju många nya som missar mycket. Och ofrånkomligt så lär man sig alltid något på en utställning, erfaren som oerfaren :). Jag saknar mest alla människor man lärt känna genom utställningar. Man är normalt sett utspridda i landet så vi har inte setts alls. Alltid kul att se katterna folk har IRL också. Bilder kan ljuga en del ibland 😊.

Det blir väldigt intressant nu när utställningarna drar igång igen. Är ju en hel generation katter som inte kunnat vänjas med utställning från att de är små. Frågan är om det kommer resultera i fler spända katter, eller om det faktiskt inte har så stor betydelse som jag trott 😊.
Tack, kul att höra :)

Ja, det kan jag tänka mig, inte lätt för de nya och tråkigt att inte träffas. Jag har vart och kikat på en utställning innan pandemin och större delen såg ut att ha riktigt kul,om än lite smått stressade emellanåt men det är ju förväntat på en utställning :laugh:

Verkligen, blir spännande :) Hoppas det går bra med alla katter som inte hunnit vänjas, vore ju ett kvitto på tåligt temperament isåfall :)
 
Tack, kul att höra :)

Ja, det kan jag tänka mig, inte lätt för de nya och tråkigt att inte träffas. Jag har vart och kikat på en utställning innan pandemin och större delen såg ut att ha riktigt kul,om än lite smått stressade emellanåt men det är ju förväntat på en utställning :laugh:

Verkligen, blir spännande :) Hoppas det går bra med alla katter som inte hunnit vänjas, vore ju ett kvitto på tåligt temperament isåfall :)
Det är ofta stressigt när bedömningarna pågår. Därefter brukar det bli ett antal timmar dötid och då finns tid att vara social både med vänner och nyfikna besökare 😊.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 560
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 501
Senast: Exotizc
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 229
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 255
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp