Ställa ut ettåring?

Lupin

Trådstartare
Hur gör man och var hittar man utställningar där ettåringar kan anmälas? Det gäller halvblod. Är det öht någon mening att ställa ut åringarna?
 
Sv: Ställa ut ettåring?

Har kollat lite på SHs hemsida och ser att man kan visa 1-3åringar på sommarpremieringarna. Men frågan kvarstår: varför visa ettåring? Vad kan man ha för nytta av det? Mer än som träning för pållen?
 
Sv: Ställa ut ettåring?

Jag ställer heller aldrig ut på premieringar. Kommer aldrig att ställa ut så länge domara redan på förhand får veta stammen på det dom bedömmer.

Det stod i ett av de senare numren av ridsport en artikel om vad som händer/inte händer med bedömningarna från tex. fölmönstringarna. Det visade sig att dem resultaten ligger bara på hög och samlar damm. :o

I Holland vet jag att man alltid tittar på de första omgångarna av föl för att studera vad en hingst lämnar - men det görs tydligen inte här.

Hälsningar Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ställa ut ettåring?

Man måste vara meddlem i den avelsförening man skall visa hästen i och visningarna brukar ofta vara lite runt om i distriktet och brukar avslutas med en samlingspremiering för de som inte har kunnat visa på de andra ställena, men det brukar vara lite dyrare.
Jag visade mitt halvblods åring förra sommaren mest för att ha ett mål och för att hon skulle få komma ut lite, även för att hon var ok att visa med växtperiod och allt annat som spelar in. Jag blev jätte nöjd med resultatet och det var roligt att vara med.
 
Sv: Ställa ut ettåring?

Lokalföreningarna i ASVH har väl utställningar i höst för föl, åringar och så. Det står i nya avelsextra datum, domare och sista anmälningsdag. Jag kan tycka att det är roligt att åka med pållen och låta den få lite socialträning samt att jag tycker det är kul med sådana tillställningar.
Men sen kan jag tycka oxå att domarna inte borde få veta stammen innan de bedömer.
Vi var med ett föl förra året och kanske ska åka iår igen för att träna lite och se hur de bedömer henne denna gång, men det beror ju på hur hon är då i höst.
Framförallt tycker jag att man ska ta det som en kul grej :)
 
Sv: Ställa ut ettåring?

man behöver INTE vara medlem i någon avelsförening för att få visa sin häst på premiering! Premieringarna är helt fristående från avelsföreningarna.

Det kan finnas några skäl till att visa en unghäst. Dels för att den då blir ordentligt hanterad och får träna på att åka iväg. Sen om man inte är så erfaren själv så får man en tidig bedömning av hästen, om den verkar kunna bli vad man hoppats på. Och ytterligare ett skäl, som kanske främst rör riktigt fina unghästar, är att det ibland kan vara lättare att sälja dem om de blivit högt bedömda - för av någon märklig anledning så är det många som stirrar sig blinda på de siffror som satts i stället för att läsa vad kritiken säjer... :p

Vad gäller härstamningen så är det faktiskt så att på PREMIERING så är det hästens avelsvärde som bedöms. Och i avelsvärdet ligger ÄVEN härstamningen.
Där är skillnaden mellan premiering och utställning - på utställningen bedöms hästens/ponnyns dagsform, i konkurrens med andra dessutom. Därför kan poängen skilja en del mellan de olika visningsformerna.
 
Sv: Ställa ut ettåring?

Tack för svaren! Jag har själv en åring och funderar därför på det här med att visa. Men jag kan inte sen nån annan anledning än själva hanteringsbiten och den sociala träningen för pållan. Och det är ju iofs inte att förakta! Eftersom det dessutom är en halvblodskorsning så hamnar vi ju utanför tävlan i vilket fall som helst. Har som mål att vi ska vara med på treårs...
 
Sv: Ställa ut ettåring?

ameo skrev:
för av någon märklig anledning så är det många som stirrar sig blinda på de siffror som satts i stället för att läsa vad kritiken säjer...


:bow: :bow: Härligt att det finns fler som uppmärksammat detta. Sedan att dom stirrar sig blinda på poängen som dom fått som föl, är nästan värre. Har man ett föl som är lite i växtperiod och får relativt bra kritik, men lite sämre siffror, så tittas det alltid på poängen inte kritiken. Konstigt, men tyvärr sant.
 
Sv: Ställa ut ettåring?

shady skrev:
:bow: :bow: Härligt att det finns fler som uppmärksammat detta. Sedan att dom stirrar sig blinda på poängen som dom fått som föl, är nästan värre.
ENDA fördelen med dessa sifferhysteriker är väl att man kan sälja en högt bedömd fölunge till bra pris, snabbt... :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 582
Senast: YlvaG
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
954
Katthälsa Jag har en hona som tycker utställning är hyfsat onödigt. Hon är snäll men fräser en del vilket ju är synd. Antingen får jag sluta...
Svar
14
· Visningar
1 694
Senast: Corax
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp