Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

ställd, åt vilket håll och när?

C

Colleen

Undrar är hästen ställd lite innåt i vänster varv då de tävlar?
När ställer man dem åt höger?

B

**BORTTAGEN**

Anledningen till att du inte fått några svar på din fråga är nog att vi inte riktigt förstår vad du menar :confused:

"Ställer" och "böjer" en travhäst gör man när man ridtränar/mjukgör den.
Om en travare "ställer sig" på travbanan betyder det att den går tillbaka till trav efter en galopp ;)

Man voltar i högervarv när man ska starta och kör i vänstervarv i loppen, men man ställer inte hästen på samma sätt som man gör om man rider.

mvh Suz (här med men med Z :))

Hmm, tror man kan säga så här.

Målet med en travhäst på travbanan är att den ska vara rakställd, vilket i många fall kan vara svårare än man kan tro. En häst som går snett med huvudet/kroppen kan inte få ett optimalt steg, då den då blir kortare på ena sidan och därmed inte kan vara lika effektiv/jämn i steget. Går en travare snett brukar det ofta innebära att den har ont någonstans.

En travbana är dessutom doserad i kurvorna, detta för att hästen ska kunna springa rakt även genom kurvorna. Doseringen är optimal i ett visst tempo, så därmed "böjer" sig hästarna ofta något i andra tempon än det optimala, just i kurvorna, men det är absolut inte fråga om någon böjning/ställning som man pratar om när man rider.

C

Colleen

ok, det blir lite lustigt när man inte vet ett dyft om trav, men som massör är det ju meningen att jag ska försöka förstå varför vissa spänningar uppstår på ett visst sätt.
Jag håller på och utbildar mig till massör och ju längre man kommer, desto fler frågor uppstår :confused:.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6446 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Träning Som frågan lyder, vad kan det vara tecken på? Någon som har erfarenhet? Hästen i fråga fattar vänster galopp i båda varven och byter...
Svar
10
· Visningar
620
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
432
  • Artikel
Hästnyheter Reglerna kring vilka som får tävla i nuläget är djupt orättvisa. Inte minst när det gäller juniorer som plötsligt tycks bli anställda...
Svar
1
· Visningar
157
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa golden
  • Hund bet familjemedlem hjälp

Hästrelaterat

• Annonsera mera VI
  • Veka kotor och x bent