ställd, åt vilket håll och när?

C

Colleen

Undrar är hästen ställd lite innåt i vänster varv då de tävlar?
När ställer man dem åt höger?
 
Anledningen till att du inte fått några svar på din fråga är nog att vi inte riktigt förstår vad du menar :confused:

"Ställer" och "böjer" en travhäst gör man när man ridtränar/mjukgör den.
Om en travare "ställer sig" på travbanan betyder det att den går tillbaka till trav efter en galopp ;)

Man voltar i högervarv när man ska starta och kör i vänstervarv i loppen, men man ställer inte hästen på samma sätt som man gör om man rider.

mvh Suz (här med men med Z :))
 
Hmm, tror man kan säga så här.

Målet med en travhäst på travbanan är att den ska vara rakställd, vilket i många fall kan vara svårare än man kan tro. En häst som går snett med huvudet/kroppen kan inte få ett optimalt steg, då den då blir kortare på ena sidan och därmed inte kan vara lika effektiv/jämn i steget. Går en travare snett brukar det ofta innebära att den har ont någonstans.

En travbana är dessutom doserad i kurvorna, detta för att hästen ska kunna springa rakt även genom kurvorna. Doseringen är optimal i ett visst tempo, så därmed "böjer" sig hästarna ofta något i andra tempon än det optimala, just i kurvorna, men det är absolut inte fråga om någon böjning/ställning som man pratar om när man rider.
 
ok, det blir lite lustigt när man inte vet ett dyft om trav, men som massör är det ju meningen att jag ska försöka förstå varför vissa spänningar uppstår på ett visst sätt.
Jag håller på och utbildar mig till massör och ju längre man kommer, desto fler frågor uppstår :confused:.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
562
Tävling Jag är lite fundersam kring vad som gäller när otillåtna/karensbelagda substanser påträffas hos en tävlande häst. Någon som vet vad som...
2
Svar
23
· Visningar
1 018
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 171
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp