Stämmer detta om pris på ensilage?

S

Skrutt

Läste följande på en hemsida och undrar om det verkligen är rätt?? Isf har jag betalat dubbelt pris..
Många foderförsäljande företag anger vikten på sin bal, t.ex. 200 Kg, och vill för detta ha ett visst pris t.ex. 1:95. Om man som kund då inte vet om det är balvikten eller ts-vikten som menas löper man stor risk att bli lurad! Exempel: Balen väger 200 Kg och kostar 1:95 Kr Kg. Ts-halten är 50%. Detta betyder att man i verkligheten betalar 3:90 för det verkliga innehållet, höet 100 Kg, resten är vatten!!! Kolla därför alltid ts-halten och fråga Din leverantör om priset gäller per Kg foder eller per Kg ts! Vi på NNG Foder anger alla våra priser per Kg ts! Det tycker vi är ärligast mot Er kunder. Maila eller ring gärna om Ni har frågor om detta ämne (Ni behöver inte vara kund hos oss för att fråga!). - Ärlighet vara längst!

Vad säger ni??
 
fast hö innehåller ju ca 16% vatten, så ditt räknesätt stämmer inte riktigt
det bästa är ju att man räknar ut priset i Ts, och det är klart att man inte vill betala för vatten, fast det tror jag nog att många gör faktiskt :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 379
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 558
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 509
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 145
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp