Stående eller liggande mittenplatta tredelade bett?

Rodluvan

Trådstartare
Hej!
Jag läste på en blogg att själva mittenplattan på tredelade bett ska vara stående och INTE liggande. Har läst det på fler ställen nu och det står att det är hästtandläkare/veterinärer som har uttalats sig om detta.

Den översta bilden är alltså rätt och den understa fel:
3de_54db4db5e087c322c66b043a.jpg

Men sen när jag kollar på olika "märkes"-bett som Sprenger och Stübben som jag har hört ska vara kanonbra, så ser jag att deras mittenplattor då i så fall sitter felvända. Vad är egentligen rätt och fel? Känner mig lite förvirrad :crazy:
 
Jag har lärt mig att det är skarpare med stående mittdel än liggande, eftersom stående trycker rätt ner i tungan. Men aldrig hört att man inte ska rida med liggande. Det måste ju bero på hästen?
 
ringarna i mitten slår lätt upp i gummen det är en liggande mittdel som på bilden och på så sätt kan bli skarpare.

men t ex sprenger danger har en liggande mittdel och mycket små ringar, ihop med att det är ett låsbett så det kan inte slå upp i gommen alls.
mitt pessoa magic har större ringar men är också ett låsbett, uppfattar det dock som mycket skarpare än sprenger danger.
försöker att undvika att köpa med liggande mittdel + stora ringar, men tycker bättre om effekten av liggande mittdel än stående.
 
Ja exakt, anledningen till att en stående mittdel är att föredra är för att ringarna då blir flata mot gomen. Har du liggande mittdel får du istället två ringar som står upp. Mittdelen är ju sällan så skarp som ringarna är. De dyrare märkena är ofta låsbara och går inte upp i gommen på samma sätt.
 
Då förstår jag varför, tack för svar! Behöver alltså inte oroa mig om jag skulle vilja testa ett Sprenger/Stübben någon gång då :D
 
Ni som förespråkar stående framför liggande, vilken sida av bettet tänker ni har sin anläggningsyta mot lanerna? När jag tänker själv och provar med bett är det det liggande bettet som får flata ringar mot gomen och det med stående mittdel som får två punkter som trycker upp i gomen vid tygeltag, men jag blir skeptisk till min egen logik när så många verkar vara överens om att motsatsen är rätt.
 
Puttar upp denna gamla tråd då jag också funderat på det här med liggande respektive stående mittdel. Jag har liksom trådskaparen hört/läst att stående är bättre. Dock tänker jag också lite som @Cherarriduracell skrev:

Ni som förespråkar stående framför liggande, vilken sida av bettet tänker ni har sin anläggningsyta mot lanerna? När jag tänker själv och provar med bett är det det liggande bettet som får flata ringar mot gomen och det med stående mittdel som får två punkter som trycker upp i gomen vid tygeltag, men jag blir skeptisk till min egen logik när så många verkar vara överens om att motsatsen är rätt.

Hur ser ni på det här med stående respektive liggande mittdel?
 
Hej!
Jag läste på en blogg att själva mittenplattan på tredelade bett ska vara stående och INTE liggande. Har läst det på fler ställen nu och det står att det är hästtandläkare/veterinärer som har uttalats sig om detta.

Den översta bilden är alltså rätt och den understa fel:
3de_54db4db5e087c322c66b043a.jpg

Men sen när jag kollar på olika "märkes"-bett som Sprenger och Stübben som jag har hört ska vara kanonbra, så ser jag att deras mittenplattor då i så fall sitter felvända. Vad är egentligen rätt och fel? Känner mig lite förvirrad :crazy:

Det spelar inte superdupermycket roll om mittdelen är kort och rund men med den liggande varianten ligger öglorna på munstyckena slätare mot tungan ovanför lanerna. Det spelar mer roll om mittdelen är platt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 502
Senast: mmbot
·
Utrustning Det enda om utrustning jag hittade fanns på tävlingsforumet så det får flyttas om det ligger käpprätt fel. Jag har bara en...
Svar
12
· Visningar
1 948
Senast: tuaphua
·
Hästvård Greppar lite halmstrån för min fina treåring som har ett urkalkat kotsenben pga trauma. Är det någon här som behandlat urkalkat...
Svar
10
· Visningar
5 095
Senast: Warrick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp