Ständig träningsvärk!

Måndag lågintensiv rörlighet, tisdag hela kroppen i lågintensiv form, onsdag överkropp, freden mage och rygg
Vad du kör för pulsnivå tror jag inte spelar något in. Utan det är vilka muskler du tränar som är intressant. Att träna hela kroppen på tisdagen = bålen används för att stabilisera för att sen träna överkroppen dagen efter då bålen redan fått sig en omgång dagen innan och därefter en dags vila innan du kör bålen igen känns som att du är antingen är ojämt tränad så du inte använder magmusklerna på rätt sätt så att ländryggen tar stryk eller att du helt enkelt överanstränger de musklerna och därför får träningsvärk och då kan även den andra tärningen bli lidande då du inte stabiliserar korrekt med bålen.

Det bästa är att lyssna på kroppen och inte köra ett pass där du använder muskler som redan signalerar att de behöver vila.
Smärta i ländryggen kan även bero på för korta muskler i baksida lår, dålig sätesmuskulatur eller korta muskler där etc. Jag tror inte att du har någon brist utan helt enkelt är ojämt tränad.

Ta kontakt med en sjukgymnast eller naprapat som kan hjälpa dig att ta reda på dina svaga punkter så du kan träna upp dem och på så sätt slippa problem
 
Jag har kollat lite på det här du skriver om andning för jag tyckte faktiskt att det låter lite konstigt. Alla sidor jag kollar på när jag googlar på andning vid träning så pratar ingen om det här med koldioxiden du skriver om i ett inlägg, snarare tvärt om att man inte vill ha en hög halt av koldioxid.
Inte heller hittar jag nåt om att det skulle vara skadligt att inte använda näsan.
Skulle du kunna ge tips på var jag kan läsa om det här då jag själv tränar mycket kondition.

Jag tänker också på alla elitidrottare, maratonlöpare eller som är aktuellt nu skidåkare. Det inte inte många man ser som inte andas genom munnen och om det är så dåligt borde väl dom ha fått träna på att använda näsan?
Malin L ...jag tycker du ska läsa boken Medveten Andning med Anders Olsson.
//gulan
 
Malin L ...jag tycker du ska läsa boken Medveten Andning med Anders Olsson.
//gulan
Men... Som jag var inne på innan så är medveten andning ett ganska ovetenskapligt begrepp och läser man på Anders Olssons hemsida så står det ganska lite om hur andningen påverkar prestationen och desto mer om att hitta sig själv och få kontakt med sin inre vägvisare osv. Alltså jag är absolut inte anti hela den biten, det har hjälpt många sönderstressade människor. Men var sak har lite sin plats tänker jag. Den som mår bra från början kommer nog inte uppleva något revolutionerande. Och det känns inte som om prestationen kommer öka avsevärt om man inte är väldigt spänd och stressad från början.
 
Har väldigt svårt att se hur andning ska påverka träningsvärk. Rätt andningsteknik kan ge lite bättre/högre maxkapacitet och ge en bättre akut prestation men lär knappast påverka sådant som återhämtning (mellan pass) eller träningsvärk.
 
Har väldigt svårt att se hur andning ska påverka träningsvärk. Rätt andningsteknik kan ge lite bättre/högre maxkapacitet och ge en bättre akut prestation men lär knappast påverka sådant som återhämtning (mellan pass) eller träningsvärk.
Jag förstår att det kan vara svårt att förstå...hur andning kan påverka oss kroppsligt. Själv tänkte jag inte ett dugg på det -andningen sköter sig själv liksom. Fast ändå inte. Att nöja sig med det argumentet (andningen sköter sig själv -behövs ingen kunskap där för att nå förbättringar vad gäller kondition, återhämtning och välmående) är ungefär som att säga: kroppen behöver mat och vätska för att överleva. Ja...det är ju sant förstås -på sätt och vis.
 
Jag förstår att det kan vara svårt att förstå...hur andning kan påverka oss kroppsligt. Själv tänkte jag inte ett dugg på det -andningen sköter sig själv liksom. Fast ändå inte. Att nöja sig med det argumentet (andningen sköter sig själv -behövs ingen kunskap där för att nå förbättringar vad gäller kondition, återhämtning och välmående) är ungefär som att säga: kroppen behöver mat och vätska för att överleva. Ja...det är ju sant förstås -på sätt och vis.
Va?
 
Jag förstår att det kan vara svårt att förstå...hur andning kan påverka oss kroppsligt. Själv tänkte jag inte ett dugg på det -andningen sköter sig själv liksom. Fast ändå inte. Att nöja sig med det argumentet (andningen sköter sig själv -behövs ingen kunskap där för att nå förbättringar vad gäller kondition, återhämtning och välmående) är ungefär som att säga: kroppen behöver mat och vätska för att överleva. Ja...det är ju sant förstås -på sätt och vis.
Såklart att det är viktigt att ändra ett dåligt andningsmönster och att träna lungorna med motstånd, det görs på sjukhus mm också. Det är själva grejen med att sänka sitt syre som är bakvänt, det är inte bra att ha för lite syre i blodet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 795
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 192
Senast: mrkarisma
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp