Ständig träningsvärk!

tott

Trådstartare
...eller inte riktigt, men...
Jag går på gruppass 4 gånger i veckan - pass med olika intensitet och inriktning. Tycker dock att jag har lite omotiverat ofta träningsvärk med tanke på att jag ändå håller igång så pass mycket. Ryggmusklerna i ländryggen är ofta ömma, liksom musklerna på baksida lår. Funderar på om jag har nån brist av nåt slag. Har ni tips på bra kosttillskott (eller andra tips) för muskler (och leder)?
 
Jag får så ibland med, ofta i kombination med "myrkrypningar". För mig brukar det hjälpa att äta magnesiumtabletter ett tag.
 
...eller inte riktigt, men...
Jag går på gruppass 4 gånger i veckan - pass med olika intensitet och inriktning. Tycker dock att jag har lite omotiverat ofta träningsvärk med tanke på att jag ändå håller igång så pass mycket. Ryggmusklerna i ländryggen är ofta ömma, liksom musklerna på baksida lår. Funderar på om jag har nån brist av nåt slag. Har ni tips på bra kosttillskott (eller andra tips) för muskler (och leder)?
Magnesium brukar väl folk som tränar sätta i sig? Ingen aning om det är bra.

Fast annars kanske man kan tänka att en veckas vila skulle lösa problemet (risk att bli svårt att komma igång igen kanske, men när jag haft perioder där jag tränat mycket har det hänt en hel del genom att vila, svullnad har gått ned i muskler och så. Dvs man har inte tränat så mycket och så blir det ett halvår med mycket träning, typ 4 gånger i veckan, men man började så plötsligt att det ändå blir bättre att vila en vecka och sedan köra igång igen.)
 
Magnesium brukar väl folk som tränar sätta i sig? Ingen aning om det är bra.

Fast annars kanske man kan tänka att en veckas vila skulle lösa problemet (risk att bli svårt att komma igång igen kanske, men när jag haft perioder där jag tränat mycket har det hänt en hel del genom att vila, svullnad har gått ned i muskler och så. Dvs man har inte tränat så mycket och så blir det ett halvår med mycket träning, typ 4 gånger i veckan, men man började så plötsligt att det ändå blir bättre att vila en vecka och sedan köra igång igen.)
Fast jag har nog tränat lite mer än såhär t.o.m och har i dagsläget väldigt varierande pass i mitt schema. Har hållit på lite mera i snart 3 år.
 
Har det varit/är det mycket annat på gång i livet också nu? Tänker om den totala stressmängden för kroppen kunnat bli onödigt hög?
 
Har det varit/är det mycket annat på gång i livet också nu? Tänker om den totala stressmängden för kroppen kunnat bli onödigt hög?
Mycket möjligt att jag har stress i hela systemet... Träningen hjälper mot stressen, men jag vill ju känna mig fräsch i kroppen och inte ha ont.
 
Vad gör du före och efter träning? Tänker på uppvärmning och strechning :) kanske bastu, massage, sitta i jacuzzi kan hjälpa? Annars tror jag också på nån dgrs vila. Ibland har man nått "rusk" i kroppen utan att det är väldigt märkbart för en själv.
 
Mycket möjligt att jag har stress i hela systemet... Träningen hjälper mot stressen, men jag vill ju känna mig fräsch i kroppen och inte ha ont.

Förstår verkligen det!

Ledda avslappningsövningar (från nätet) för att sänka grundspänningen i kroppen är ingen quick fix men heller inget att förlora att pröva.
 
Förstår verkligen det!

Ledda avslappningsövningar (från nätet) för att sänka grundspänningen i kroppen är ingen quick fix men heller inget att förlora att pröva.
Råkar du ha någon bra länk eller app att rekommendera?
 
...eller inte riktigt, men...
Jag går på gruppass 4 gånger i veckan - pass med olika intensitet och inriktning. Tycker dock att jag har lite omotiverat ofta träningsvärk med tanke på att jag ändå håller igång så pass mycket. Ryggmusklerna i ländryggen är ofta ömma, liksom musklerna på baksida lår. Funderar på om jag har nån brist av nåt slag. Har ni tips på bra kosttillskott (eller andra tips) för
...eller inte riktigt, men...
Jag går på gruppass 4 gånger i veckan - pass med olika intensitet och inriktning. Tycker dock att jag har lite omotiverat ofta träningsvärk med tanke på att jag ändå håller igång så pass mycket. Ryggmusklerna i ländryggen är ofta ömma, liksom musklerna på baksida lår. Funderar på om jag har nån brist av nåt slag. Har ni tips på bra kosttillskott (eller andra tips) för muskler (och leder)?
Du syresätter troligtvis inte din kropp på ett optimalt sätt vid träning. Dvs du har på tok för låg halt koldioxid i ditt blod. Sänk intensiteten i träningen och hållmunnen stängd och låt andningen ske genom näsan.
Du blir förvånad över hur snabbt din kondition, styrka och uthålligt på kort tid förbättras genom att andas på ett korrekt sätt under fysisk träning.
Det är en sanning med modifikation att träning är bra mot stress. Det beror på vilken fysisk aktivitet som utövas. Vid stress utsöndrar kroppen kortisol. Att utsätta kroppen för hård träning utsöndrar ochså kortisol. Det har visat sig att träning kan påskynda utmattningssyndrom om personen lider av stress.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Du syresätter troligtvis inte din kropp på ett optimalt sätt vid träning. Dvs du har på tok för låg halt koldioxid i ditt blod. Sänk intensiteten i träningen och hållmunnen stängd och låt andningen ske genom näsan.
Du blir förvånad över hur snabbt din kondition, styrka och uthålligt på kort tid förbättras genom att andas på ett korrekt sätt under fysisk träning.
Det är en sanning med modifikation att träning är bra mot stress. Det beror på vilken fysisk aktivitet som utövas. Vid stress utsöndrar kroppen kortisol. Att utsätta kroppen för hård träning utsöndrar ochså kortisol. Det har visat sig att träning kan påskynda utmattningssyndrom om personen lider av stress.
Tack för konkreta tips! Ska absolut tänka på det där och försöka få till andningen. På ett av passen, ett rörlighetspass, är instruktören noga med att påminna om att andas in genom näsan och ut genom munnen. Jag har blivit bättre på det...på de passen.
 
Jag får ofta rejält med träningsvärk, även när jag inte tränar något nytt, trots att jag är relativt stark och har hållit igång bra i ungefär 5 år. Jag har försökt ta reda på vad det kan bero på, men slutsatsen blir oftast att det är individuellt och att det inte finns något definitivt svar.

För egen del är jag noga med uppvärmning och nedvärmining (framförallt det förstnämnda!) och försöker äta medvetet kolhydrat- och proteinrikt före och efter passet. Kan också rekommendera att använda en s.k. "foam roller" (eller en hård gummiboll, för de mindre musklerna) för att komma åt de muskler som jobbat hårdast under ett pass. Jag upplever att det har blivit lite bättre sedan jag började tänka aktivt på allt detta. Egentligen skulle jag nog behöva äta mer också, rent generellt, men det har jag svårt att få till tyvärr.
 
Kan ju tillägga också att just de muskler du nämner (baksida ben samt rygg) är sådana som vi inte belastar så intensivt i det vanliga livet s.a.s, så det är inte konstigt att de chockas mer av belastning än t.ex. vaderna, magen eller låren (som ju får rätt mycket belastning när vi springer till bussen, promenerar, går upp för trappor, nyser, skrattar...). Åtminstone hos mig är träningsvärken på baksida lår den allra värsta, den kan sitta i i uppemot en vecka!
 
är instruktören noga med att påminna om att andas in genom näsan och ut genom munnen.
Munnen ät till för att tugga mat och prata. Näsan är till för att syresätta kroppen (andas). :) Så det korrekta är - andas in genom näsan och ut genom näsan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 641
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 066
Senast: mrkarisma
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp