Ständig träningsvärk!

Utför du alla övningar korrekt? I ett tempo du kan hantera?
I många gruppträningspass är tempot högt - men det betyder inte att man som deltagare ska hålla ett högre tempo än att man kan utföra övningar korrekt. Stabilitet, teknik och balans är det viktigaste oavsett vilket pass.
I styrkepass är det viktigt att man inte tar mer vikter än vad dagsformen klarar av, ibland klarar man mer "än vanligt" och ibland mindre. Vill man träna upp ren styrka med tunga vikter gör man det enklast ute i gymmet.
Får du i dig alla näringsämnen du behöver i anpassad mängd?
Stretchar, eller gör du andra typer av rörlighetsövningar emellan?
Vad är det för pass och hur är de fördelade i veckorna?
Har du några skador eller snedheter som kan påverka?
Youtube har många bra övningar för avslappning/stretch o.s.v.
 
Jag är jätteskeptisk mot att äta tillskott och tror liksom inte på sådant. Men hade sådana besvär med sendrag för några år sedan att jag var helt desperat. Provade magnesium och besvären försvann. De kommer tillbaka om jag håller uppe mer än någon månad. Började springa för några månader sedan och har knappt upplevt någon träningsvärk alls, trots att jag springer typ dubbelt så långt nu som när jag tränade regelbundet förr. Behöver inte ha ett samband, men det kan ju vara värt att prova?
 
@tott Jag tränar bara löpning men har också konstant, oftast rejäl träningsvärk. Vissa dagar är den riktigt grym. Har inte hittills tänkt på det som ngt onormalt utan som en logisk följd av att jag tränar intensivt. Vid lägre intensitet blir det alltid bättre. Stretchar till youtube-videos vilket har hjälpt mig att bli smidigare och rörligare. Men jag upplever inte att det direkt förhindrar/hjälper träningsvärken. Det gör däremot massage.
 
Jag är jätteskeptisk mot att äta tillskott och tror liksom inte på sådant. Men hade sådana besvär med sendrag för några år sedan att jag var helt desperat. Provade magnesium och besvären försvann. De kommer tillbaka om jag håller uppe mer än någon månad. Började springa för några månader sedan och har knappt upplevt någon träningsvärk alls, trots att jag springer typ dubbelt så långt nu som när jag tränade regelbundet förr. Behöver inte ha ett samband, men det kan ju vara värt att prova?
Va, har du inte? Vad förvånande. Men det är kanske magnesiumet som gör det?
 
När jag har den där konstanta, omotiverade träningsvärken är det nästan uteslutande en av två saker som felar; jag har sovit för lite eller jag börjar känna av låga järnnivåer, och nio gånger av tio är det just sömnen, eller avsaknaden därav, som är problemet.
 
Nej varför skulle du det?:) Börja använd ditt andningsorgan så som det konstruerat för, så ska du se att det också finns där för dig. Stäng munnen!!:D
Jag kan inte ens gå utan att öppna munnen. Trångt kanske? Blir inte så andfådd men andas med munnen.
 
Jag kan inte ens gå utan att öppna munnen. Trångt kanske? Blir inte så andfådd men andas med munnen.
Det är ohälsosamt att andas med munnen. Trång näsa kommer sig nästan alltid av att den inte används tillräckligt. Use it or lose it :bow: När du munandas får du i dig för mycket syre och då sjunker samtidigt koldioxidhalten i ditt blod. Tro det eller ej, men med en låg halt koldioxid så syresätts kroppen väldigt mycket sämre. Börja betrakta en korrekt näsandning lika viktigt som det är att sova. Dålig sömn i många år kan göra dig sjuk. Detsamma med undermålig andning (som ju blir när man andas med munnen)
 
Det är ohälsosamt att andas med munnen. Trång näsa kommer sig nästan alltid av att den inte används tillräckligt. Use it or lose it :bow: När du munandas får du i dig för mycket syre och då sjunker samtidigt koldioxidhalten i ditt blod. Tro det eller ej, men med en låg halt koldioxid så syresätts kroppen väldigt mycket sämre. Börja betrakta en korrekt näsandning lika viktigt som det är att sova. Dålig sömn i många år kan göra dig sjuk. Detsamma med undermålig andning (som ju blir när man andas med munnen)
Jag andas ju med näsan när jag inte rör mig och tycker nog att jag har en rätt okej kondis trots lite och icke målmedveten träning. Vilka sjukdomar menar du att man drabbas av?
 
Jag andas ju med näsan när jag inte rör mig och tycker nog att jag har en rätt okej kondis trots lite och icke målmedveten träning. Vilka sjukdomar menar du att man drabbas av?
Ja det förstås...finns ingen specifik sjukdom som heter dålig sömnsjukan:) Eller munandnings syndromet. Men undermålig sömn under är väl allmänt känt att det inte ger stark och frisk kropp? Låt oss anta att immunförsvaret blir hårt ansatt och det ger hos olika individer olika sjukdomssymtom. Det samma gäller då kroppen inte syresätts optimalt.
 
Ja det förstås...finns ingen specifik sjukdom som heter dålig sömnsjukan:) Eller munandnings syndromet. Men undermålig sömn under är väl allmänt känt att det inte ger stark och frisk kropp? Låt oss anta att immunförsvaret blir hårt ansatt och det ger hos olika individer olika sjukdomssymtom. Det samma gäller då kroppen inte syresätts optimalt.
Ja alltså sömnbrist orsakar en mängd besvär men syresättningen av blodet sker ju i lungorna? Så jag förstår inte riktigt hur man skulle bli sjuk? Har det med att luften inte blir uppvärmd att göra? Sämre rening från partiklar?
 
Jag andas ju med näsan när jag inte rör mig och tycker nog att jag har en rätt okej kondis trots lite och icke målmedveten träning. Vilka sjukdomar menar du att man drabbas av?
Fast varför inte prova nästa gång du går att andas med din näsa? Det är så mycket bättre för hela dig att använda näsan för att få syre!
 
Alltså jag vet inte hur det är för andra, men jag kan i alla fall inte andas genom näsan när jag blir riktigt flåsig! Det kommer liksom inte ner tillräckligt med mycket luft tillräckligt fort. Om jag sysslar med någon med lågintensiv aktivitet försöker jag dock tänka på det, jag tar t.ex. alltid ett djupt andetag genom näsan innan jag går ner i en knäböj. Men när det blir riktigt riktigt jobbigt (säg, efter 40 burpees, en sprint eller så) och kroppen bara skriker efter luft vet jag nog ingen som kan motstå frestelsen att andas genom munnen.
 
Alltså jag vet inte hur det är för andra, men jag kan i alla fall inte andas genom näsan när jag blir riktigt flåsig! Det kommer liksom inte ner tillräckligt med mycket luft tillräckligt fort. Om jag sysslar med någon med lågintensiv aktivitet försöker jag dock tänka på det, jag tar t.ex. alltid ett djupt andetag genom näsan innan jag går ner i en knäböj. Men när det blir riktigt riktigt jobbigt (säg, efter 40 burpees, en sprint eller så) och kroppen bara skriker efter luft vet jag nog ingen som kan motstå frestelsen att andas genom munnen.
Håller med. Vid kraftig ansträngning är det tvunget att andas genom munnen. Vid moderat ansträngning går det ju däremot alldeles utmärkt.
 
Alltså jag vet inte hur det är för andra, men jag kan i alla fall inte andas genom näsan när jag blir riktigt flåsig! Det kommer liksom inte ner tillräckligt med mycket luft tillräckligt fort. Om jag sysslar med någon med lågintensiv aktivitet försöker jag dock tänka på det, jag tar t.ex. alltid ett djupt andetag genom näsan innan jag går ner i en knäböj. Men när det blir riktigt riktigt jobbigt (säg, efter 40 burpees, en sprint eller så) och kroppen bara skriker efter luft vet jag nog ingen som kan motstå frestelsen att andas genom munnen.
Eftersom andningen är något som sker automatiskt så är många omedvetna om hur vi andas. Att bli medveten om det, är ungefär som att bli medveten om hur rörelserna på ett intensivpass ska göras korrekt för att ge maximal effekt och för att inte slita onödigt på kroppen. Det är alla som tränar medvetna om. Du kan göra armhävningar på olika sätt för att göra dem mer effektiva eller mindre jobbiga. Här kan man välja att göra 5 korrekta och effektiva och väldigt tuffa eller göra 15 och oeffektiva. Att börja andas med näsan ÄR en träning i sig om man tidigare inte tänkt på det. Det är superbra att börja och öppna munnen när det börjar kännas obehagligt. Men att hela tiden sträva efter att det är där luften ska in och ut (och inte genom munnen) Ungefär som att jag gör hellre 5 korrekta armhävningar och försöker öka succesivt än 15 oeffektiva.
När jag började andas medvetet under joggingpassen fick jag sänka tempot rejält och torka snor stup i ett. Nu när jag tränat detta i något år så visst snorar jag lite, och visst öppnar jag munnen vid en uppförsbacke eller en rusning, men så fort jag kan skall käften stängas. Ibland känns det som du beskriver att man ska sprängas-men det gör det ju inte. Det känns obehagligt ...men vinsten ligger i att återhämtningen går fortare om jag tvingar mig själv att stänga munnen.
 
Va, har du inte? Vad förvånande. Men det är kanske magnesiumet som gör det?

Jag löptränade ju mycket under året inför halvmaran och jag fick i regel aldrig träningsvärk oavsett distans eller tempo. Nu springer jag 1-2 dagar i veckan och styrketränar 3-4 dagar i veckan och får aldrig träningsvärk av löpningen. Får jag träningsvärk är det av styrketräningen pga ny övning, extra tungt eller en övning det var längesen jag gjorde.
 
Eftersom andningen är något som sker automatiskt så är många omedvetna om hur vi andas. Att bli medveten om det, är ungefär som att bli medveten om hur rörelserna på ett intensivpass ska göras korrekt för att ge maximal effekt och för att inte slita onödigt på kroppen. Det är alla som tränar medvetna om. Du kan göra armhävningar på olika sätt för att göra dem mer effektiva eller mindre jobbiga. Här kan man välja att göra 5 korrekta och effektiva och väldigt tuffa eller göra 15 och oeffektiva. Att börja andas med näsan ÄR en träning i sig om man tidigare inte tänkt på det. Det är superbra att börja och öppna munnen när det börjar kännas obehagligt. Men att hela tiden sträva efter att det är där luften ska in och ut (och inte genom munnen) Ungefär som att jag gör hellre 5 korrekta armhävningar och försöker öka succesivt än 15 oeffektiva.
När jag började andas medvetet under joggingpassen fick jag sänka tempot rejält och torka snor stup i ett. Nu när jag tränat detta i något år så visst snorar jag lite, och visst öppnar jag munnen vid en uppförsbacke eller en rusning, men så fort jag kan skall käften stängas. Ibland känns det som du beskriver att man ska sprängas-men det gör det ju inte. Det känns obehagligt ...men vinsten ligger i att återhämtningen går fortare om jag tvingar mig själv att stänga munnen.
Superintressant! Tack för att du förklarar! Ska absolut försöka bli mer medveten om den där näsan när jag kan! :D
 
När jag åkte mycket snowboard fick jag ont precis där du beskriver. Det försvann direkt när jag började stretcha baksidan av lår.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 638
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 061
Senast: mrkarisma
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp