Ständigt hungrig - mask?

Mahonia

Trådstartare
Jaha, då var det dags för lite spekulationer igen :D

Min lilla Myra är ständigt hungrig. Så fort jag rör mig så springer hon runt mina ben i förhoppning att jag ska ge henne mat. När jag väl ger henne mat så kastar hon det i sig, oavsett hur mycket/lite jag ger. Eftersom jag har två katter vill jag helst portionera upp deras måltider så att jag har koll på hur mycket de äter. Vill inte att de ska bli små tjockisar. De får mat i var sitt rum så att de inte ska stressa varandra, men Myran kastar i sig maten oavsett. Humlan är mer chill när hon äter. Om hon inte hunnit äta upp sin mat innan Myran dyker upp så snor Myran det för henne.

Mina katter äter mestadels torrfoder från Acana (Wild Prairies) men även Royal Canin Neutered Satiety Balance. Jag är inte intresserad av att barfa, då jag känner att jag har alldeles för lite tid och ork för att engagera mig i det.

Jag har idag avmaskat Myran med Milbemax. Någon som vet om mask påverkar matlusten? Hon ser absolut inte "maskig" ut på något sätt och har tagit sig fint i kroppen på de tre veckor hon nu bott hos mig.

Tips och råd mottages tacksamt :heart
 
Hon verkar inte vara trygg i att hon kommer att få tillräckligt med mat. Hade hon fri tillgång hos förra ägaren? Fri tillgång behöver inte innebära att de äter obegränsat när de väl vant sig och behöver inte innebära tjocka katter.
 
3 veckor är inte tillräcklig tid för henne att inse att hon kommer få mat hos dig. Jag fick hem en katt som slängde i sig maten för i hennes värld var det osäkert när nästa måltid kom. Hon och den andra katten gick mat 3 ggr/dag. Skålarna ställdes ner och när katterna lämnade skålen så togs den upp igen. Det tog några veckor sen hade hon lärt sig att hon kommer få mat och slängde inte i sig maten. Men lite tjat om mat var det ofta.

Men den katten fick rätt lite torrfoder (annars blev hon tjock) vilket gjorde att hon var hungrig direkt efter maten trots att hon fått i sig 1/3-del av dagens behov helt enkelt för att volymen var så liten. Så jag gick över till blötmat till henne för att volymen skulle bli större. Då blev hon mer nöjd efter maten. Men det gäller ju att hitta ett bra blötfoder.
 
Hon verkar inte vara trygg i att hon kommer att få tillräckligt med mat. Hade hon fri tillgång hos förra ägaren? Fri tillgång behöver inte innebära att de äter obegränsat när de väl vant sig och behöver inte innebära tjocka katter.

Ja, hon hade fri tillgång tidigare enligt förra ägaren. Jag har nu testat att "ösa" på med maten. Så det liksom inte ska vara tomt när hon väl lämnar. Men jag kan säga att hon lätt trycker i sig två dagsransoner på ett enda mål :nailbiting: Hon har liksom inget stopp. Hon bara äter och äter och äter, tills det tar slut på tallriken...och sen äter hon gärna lite till.

Hon var något klen när jag fick henne, men har nu rundat till sig och jag ser henne nu som fin i hullet. Hon är ingen stor katt i sig, utan väldigt nätt i modellen.

Jag vet inte, ska jag verkligen låta henne trycka i sig dessa mängder mat? :confused: Tycker hon borde få ont i magen, och som sagt bli tjock så småningom...?
 
3 veckor är inte tillräcklig tid för henne att inse att hon kommer få mat hos dig. Jag fick hem en katt som slängde i sig maten för i hennes värld var det osäkert när nästa måltid kom. Hon och den andra katten gick mat 3 ggr/dag. Skålarna ställdes ner och när katterna lämnade skålen så togs den upp igen. Det tog några veckor sen hade hon lärt sig att hon kommer få mat och slängde inte i sig maten. Men lite tjat om mat var det ofta.

Men den katten fick rätt lite torrfoder (annars blev hon tjock) vilket gjorde att hon var hungrig direkt efter maten trots att hon fått i sig 1/3-del av dagens behov helt enkelt för att volymen var så liten. Så jag gick över till blötmat till henne för att volymen skulle bli större. Då blev hon mer nöjd efter maten. Men det gäller ju att hitta ett bra blötfoder.
 
3 veckor är inte tillräcklig tid för henne att inse att hon kommer få mat hos dig. Jag fick hem en katt som slängde i sig maten för i hennes värld var det osäkert när nästa måltid kom. Hon och den andra katten gick mat 3 ggr/dag. Skålarna ställdes ner och när katterna lämnade skålen så togs den upp igen. Det tog några veckor sen hade hon lärt sig att hon kommer få mat och slängde inte i sig maten. Men lite tjat om mat var det ofta.

Men den katten fick rätt lite torrfoder (annars blev hon tjock) vilket gjorde att hon var hungrig direkt efter maten trots att hon fått i sig 1/3-del av dagens behov helt enkelt för att volymen var så liten. Så jag gick över till blötmat till henne för att volymen skulle bli större. Då blev hon mer nöjd efter maten. Men det gäller ju att hitta ett bra blötfoder.

Jag har oxå börjat fundera på att börja ge mer blötfoder. Och så lite torrfoder vid sidan av. Måste bara komma fram till vilket blötfoder jag tycker verkar bäst, och som katterna så klart tycker om. I nuläget har jag börjat ge små, små portioner av Royal Canin Neutered Satiety Balance (blötfoder) och det uppskattas även av Humlan, som tidigare inte varit något fan av blötmat.

Förslag på bra blötmat med mycket kött i?
 
Jaha, då var det dags för lite spekulationer igen :D

Min lilla Myra är ständigt hungrig. Så fort jag rör mig så springer hon runt mina ben i förhoppning att jag ska ge henne mat. När jag väl ger henne mat så kastar hon det i sig, oavsett hur mycket/lite jag ger. Eftersom jag har två katter vill jag helst portionera upp deras måltider så att jag har koll på hur mycket de äter. Vill inte att de ska bli små tjockisar. De får mat i var sitt rum så att de inte ska stressa varandra, men Myran kastar i sig maten oavsett. Humlan är mer chill när hon äter. Om hon inte hunnit äta upp sin mat innan Myran dyker upp så snor Myran det för henne.

Mina katter äter mestadels torrfoder från Acana (Wild Prairies) men även Royal Canin Neutered Satiety Balance. Jag är inte intresserad av att barfa, då jag känner att jag har alldeles för lite tid och ork för att engagera mig i det.

Jag har idag avmaskat Myran med Milbemax. Någon som vet om mask påverkar matlusten? Hon ser absolut inte "maskig" ut på något sätt och har tagit sig fint i kroppen på de tre veckor hon nu bott hos mig.

Tips och råd mottages tacksamt :heart

Först och främst, tråkig attityd att man inte tar sig tid för sina djurs behov! Du har själv valt att skaffa dom.

Min lille pojk på 3 år är kastrerad men eftersom att han har en sån oerhörd energi samt att vi verkligen engagerar oss och både går ut i koppel och leker ordentligt med honom så har han fri tillgång på både torrfoder (Orijen a 400kr någonting för 2kg) och blötmat (blandade sorter efter vad vi märker att han gillar, både dyrare sorter runt 16-20kr påse/burk från djurbutik och billigare typ mataffärens utbud 5-12kr påse/burk :)
Och inte är han tjock inte, musklad och slimmad :)

Torrfodret räcker väl ca 3 dagar om vi fyller på "överfullt" i skålen och blötmat ger vi väl ca 2-5 ggr om dagen, vi häller på mer när det är tomt liksom :)
 
Först och främst, tråkig attityd att man inte tar sig tid för sina djurs behov! Du har själv valt att skaffa dom.

Min lille pojk på 3 år är kastrerad men eftersom att han har en sån oerhörd energi samt att vi verkligen engagerar oss och både går ut i koppel och leker ordentligt med honom så har han fri tillgång på både torrfoder (Orijen a 400kr någonting för 2kg) och blötmat (blandade sorter efter vad vi märker att han gillar, både dyrare sorter runt 16-20kr påse/burk från djurbutik och billigare typ mataffärens utbud 5-12kr påse/burk :)
Och inte är han tjock inte, musklad och slimmad :)

Torrfodret räcker väl ca 3 dagar om vi fyller på "överfullt" i skålen och blötmat ger vi väl ca 2-5 ggr om dagen, vi häller på mer när det är tomt liksom :)

Va?? På vilket sätt tar jag mig inte tid för mina djurs behov? Mina katter är mitt allt och jag älskar dem mer än något annat. Ja, jag har själv valt att skaffa dem och mina val har jag gjort med omsorg. Jag skrev mitt inlägg för att få andra kattmänniskors tips och idéer och få ventilera lite med likasinnade. Inte för att bli uppläxad, för något jag inte ens riktigt vet vad du syftar på. Vi gör väl alla så gott vi förmår för att våra älskade djur ska ha det bra, eller? Jag kanske överreagerar, men jag blir faktiskt ledsen av vad du skriver
 
Va?? På vilket sätt tar jag mig inte tid för mina djurs behov? Mina katter är mitt allt och jag älskar dem mer än något annat. Ja, jag har själv valt att skaffa dem och mina val har jag gjort med omsorg. Jag skrev mitt inlägg för att få andra kattmänniskors tips och idéer och få ventilera lite med likasinnade. Inte för att bli uppläxad, för något jag inte ens riktigt vet vad du syftar på. Vi gör väl alla så gott vi förmår för att våra älskade djur ska ha det bra, eller? Jag kanske överreagerar, men jag blir faktiskt ledsen av vad du skriver

Du skrev såhär: Jag är inte intresserad av att barfa, då jag känner att jag har alldeles för lite tid och ork för att engagera mig i det.

Det var det jag syftade på.

Men annars är ju ett tips att du sprider ut tex en dl torrfoder ett par ggr om dagen, den matglada kanske kan få en tankematskål? :)
 
Du skrev såhär: Jag är inte intresserad av att barfa, då jag känner att jag har alldeles för lite tid och ork för att engagera mig i det.

Det var det jag syftade på.

Men annars är ju ett tips att du sprider ut tex en dl torrfoder ett par ggr om dagen, den matglada kanske kan få en tankematskål? :)

Men hur är ditt svar relevant då? Du barfar inte heller? Och det är inget krav för att tillgodose en katts behov.

TS - vad händer om du provar fritt en längre period?
 
Du skrev såhär: Jag är inte intresserad av att barfa, då jag känner att jag har alldeles för lite tid och ork för att engagera mig i det.

Det var det jag syftade på.

Men annars är ju ett tips att du sprider ut tex en dl torrfoder ett par ggr om dagen, den matglada kanske kan få en tankematskål? :)

"Du skrev såhär: Jag är inte intresserad av att barfa, då jag känner att jag har alldeles för lite tid och ork för att engagera mig i det."

Men vad i hela friden har det med saken att göra?? Är barf det enda sättet att tillfredsställa katters behov? För i så fall undrar jag varför du inte själv barfar? Och vad det i så fall säger om dig själv...? Tycker ditt påstående var högst irrelevant.

"Men annars är ju ett tips att du sprider ut tex en dl torrfoder ett par ggr om dagen, den matglada kanske kan få en tankematskål?"

Tack, jag har oxå funderat på tankematskål. Kan nog tänkas bli så.
 
Men hur är ditt svar relevant då? Du barfar inte heller? Och det är inget krav för att tillgodose en katts behov.

TS - vad händer om du provar fritt en längre period?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som händer då. I nuläget känns det som att jag behöver fylla upp en hel ugnsplåt om det ska räcka och bli över efter att hon ätit. En vanlig mattallrik verkar inte räcka till. Är lite orolig att hon ska bli typ förstoppad, eller få problem med sin mage på annat sätt, innan hon vant sig vid fri tillgång.

Ikväll åt hon en ordentlig portion (jag fyllde på och fyllde på tills hon själv gick ifrån det) för att sen fem minuter senare glatt gå och käka upp Humlans mat. Det får mig att undra över varför hon är så himla hungrig hela tiden? Borde man ta prover för att se så att allt stämmer, eller ska man bara inse att man lyckats få tag på ett riktigt matvrak?

Hon visar inga andra tecken på stress och hon verkar vara väldigt trygg i sig själv för övrigt.
 
Men hur är ditt svar relevant då? Du barfar inte heller? Och det är inget krav för att tillgodose en katts behov.

TS - vad händer om du provar fritt en längre period?

Jag menade mer den allmänna kommentaren att man inte har tid för att testa olika saker.

Nej jag behöver inte barfa då det fungerar som vi gör nu, torrmaten finns ju där just för att det ALLTID ska finnas mat så det är ju blötmaten som är huvudmaten så att säga :)
 
"Du skrev såhär: Jag är inte intresserad av att barfa, då jag känner att jag har alldeles för lite tid och ork för att engagera mig i det."

Men vad i hela friden har det med saken att göra?? Är barf det enda sättet att tillfredsställa katters behov? För i så fall undrar jag varför du inte själv barfar? Och vad det i så fall säger om dig själv...? Tycker ditt påstående var högst irrelevant.

"Men annars är ju ett tips att du sprider ut tex en dl torrfoder ett par ggr om dagen, den matglada kanske kan få en tankematskål?"

Tack, jag har oxå funderat på tankematskål. Kan nog tänkas bli så.

Min får blötmat 2-5 ggr per dag och torrfodret finns där endast för att det ALLTID ska finnas och vi känner att det fungerar så, därför :)

Det var mer kommentaren om tid allmänt. Inte just barf i sig :)
 
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som händer då. I nuläget känns det som att jag behöver fylla upp en hel ugnsplåt om det ska räcka och bli över efter att hon ätit. En vanlig mattallrik verkar inte räcka till. Är lite orolig att hon ska bli typ förstoppad, eller få problem med sin mage på annat sätt, innan hon vant sig vid fri tillgång.

Ikväll åt hon en ordentlig portion (jag fyllde på och fyllde på tills hon själv gick ifrån det) för att sen fem minuter senare glatt gå och käka upp Humlans mat. Det får mig att undra över varför hon är så himla hungrig hela tiden? Borde man ta prover för att se så att allt stämmer, eller ska man bara inse att man lyckats få tag på ett riktigt matvrak?

Hon visar inga andra tecken på stress och hon verkar vara väldigt trygg i sig själv för övrigt.


Det var inte meningen att såra dig! Ser nu att det möjligen var lite väl burdust.

Hon kanske är van vid att få fri tillgång och har hon inte haft det i 3 veckor nu + nytt hem + "konkurrens" om maten så blir det förmodligen så att hon känner att hon måste "roffa åt sig".
 
ger mush till våra katter och dom äter det 2 gånger om dagen (deras eget val). är inte alls krångligt , ville väl bara säga det :) (innan så var dom hungrig hela tiden och kunde äta ca 10 gånger om dagen) vi har också Iams torrfoder alltid tilgängligt. Ingen av dom är fet.
 
Jag har två bröder som har väldigt lätt för att hetsa varandra och kan då klämma hur mycket mat som helst. (Gärna även tomater, knäckebröd, okokta makaroner...) :banghead:

De blir mycket mindra hungrig på blötmat! Jag ger Mjaus och känner mig väldigt nöjd med det. Mina får oftast konserverna, men jag brukar alterna med lite Mush- bollar och Mjaus tetrapak.
Ofta kör jag ett "torrfoderregn" till mellanmål så de får anstränga sig eller så gömmer jag det i två gamla pizzakartonger. Mina får mat åtminstone 3 gånger om dagen.

OM du skulle vara intresserad av BARF så är ju Mush helfoder. Eftersom katter är små och inte äter så mycket blir det "bara" ett par hundralappar i månaden. :)
 
Eller så kan man göra som @Alexandra_W och låta katten BARFA sig själv :d

Själv skulle Nikita aldrig acceptera att bli barfad eftersom hon vägrar äta allt rått kött eftersom det inte tjänlig föda för katter :angel:
 
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som händer då. I nuläget känns det som att jag behöver fylla upp en hel ugnsplåt om det ska räcka och bli över efter att hon ätit. En vanlig mattallrik verkar inte räcka till. Är lite orolig att hon ska bli typ förstoppad, eller få problem med sin mage på annat sätt, innan hon vant sig vid fri tillgång.

Ikväll åt hon en ordentlig portion (jag fyllde på och fyllde på tills hon själv gick ifrån det) för att sen fem minuter senare glatt gå och käka upp Humlans mat. Det får mig att undra över varför hon är så himla hungrig hela tiden? Borde man ta prover för att se så att allt stämmer, eller ska man bara inse att man lyckats få tag på ett riktigt matvrak?

Hon visar inga andra tecken på stress och hon verkar vara väldigt trygg i sig själv för övrigt.

Jag har haft flera som ätit som de aldrig sett mat men som efter ungefär en månad med fritt har sansat sig. De har kunnat bli tjocka inledningsvis men vikten har sen planat ut. Och då den tidigare haft fritt utan problem kan det kanske vara värt att prova? Men då viktigt det är fritt så det aldrig tar slut. Jag fyller en hundskål med kattmat just för det alltid ska finnas.

Sen kan man ställa det lite halvt svårtillgängligt om man vill, dels rör de sig mer för att få mat då och dela så äter de inte för att de bara gick förbi.

Sen finns de som äter och äter - de handlar det mer om hitta rätt mat för tror jag. Så de kan äta och äta men inte bli tjocka.
Jag har en stallkatt, fd förvildad hemlös. Dvs levt med att man aldrig vet när man får mat. Han åt därefter. Blev en tjockis. Men efter ett halvår började det sansa sig och vikten gick neråt. Han äter dock fortfarande som en häst, dock nu främst byten. Går extremt lite kattmat men katten kommer hem med mängder av sork och möss och smaskar i sig. Fattar inte hur han får plats i magen. Men han är smal och fin och mätt. Just för han kan äta och äta. Nu kan han LÄMNA mat till och med.
Så genom att välja rätt mat och försöka öka rörelseuttaget för att få i sig (aktivitetsbollar som det trillar mat ur osv) maten kanske du också kan påverka.

Jag tror inte på att portionsmata "alltid hungriga" katter. Inte om man inte har nerver av stål ;)
 
Jag har oxå börjat fundera på att börja ge mer blötfoder. Och så lite torrfoder vid sidan av. Måste bara komma fram till vilket blötfoder jag tycker verkar bäst, och som katterna så klart tycker om. I nuläget har jag börjat ge små, små portioner av Royal Canin Neutered Satiety Balance (blötfoder) och det uppskattas även av Humlan, som tidigare inte varit något fan av blötmat.

Förslag på bra blötmat med mycket kött i?

Nu var det några år sen men vi gav Mjau som man köper i mataffären. Då ansågs det av kattfolk att det var ett bra blötfoder. Men läs ingredienslistan på några olika och jämför och se vad du tycker.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har ett stort problem med min kastrerade honkatt. Mina katter har fri tillgång på torrfoder (royal canin indoor) men hon verkar vara...
Svar
12
· Visningar
3 776
Senast: Cheeserica
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 776
Senast: kem
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp