Ständigt hungrig - mask?

Jag har oxå börjat fundera på att börja ge mer blötfoder. Och så lite torrfoder vid sidan av. Måste bara komma fram till vilket blötfoder jag tycker verkar bäst, och som katterna så klart tycker om. I nuläget har jag börjat ge små, små portioner av Royal Canin Neutered Satiety Balance (blötfoder) och det uppskattas även av Humlan, som tidigare inte varit något fan av blötmat.

Förslag på bra blötmat med mycket kött i?
Mjau är faktiskt ett bra blötfoder! Jag har/hade gourmet perle men håller på att byta till mjau. Inte på grund av priset utan för att jag har lärt mig att Mjau verkar faktiskt vara bättre än gourmet i innehållet (efter jämförelser).
 
Ja, hon hade fri tillgång tidigare enligt förra ägaren. Jag har nu testat att "ösa" på med maten. Så det liksom inte ska vara tomt när hon väl lämnar. Men jag kan säga att hon lätt trycker i sig två dagsransoner på ett enda mål :nailbiting: Hon har liksom inget stopp. Hon bara äter och äter och äter, tills det tar slut på tallriken...och sen äter hon gärna lite till.

Hon var något klen när jag fick henne, men har nu rundat till sig och jag ser henne nu som fin i hullet. Hon är ingen stor katt i sig, utan väldigt nätt i modellen.

Jag vet inte, ska jag verkligen låta henne trycka i sig dessa mängder mat? :confused: Tycker hon borde få ont i magen, och som sagt bli tjock så småningom...?

Kanske fick hon fritillgång hos förra ägaren, kanske inte med tanke på att hon var klen när du fick henne. Kanske ger du så mycket godare mat eller så är det konkurrensen som får henne att äta mer. En katt som inte har fått tillräckligt med mat äter precis som alla andra som har svultit så mycket det går när det väl finns. Det tar olika lång tid innan de inser att mat alltid kommer finnas. Att katten blir fet är inte heller bra så jag hade i ditt fall delat upp dagsgivan under dagen och haft is i magen.

Att katten beter sig som att hon är hungrig behöver inte innebära att hon faktiskt är det utan det kanske är något helt annat hon vill. Tjat om mat är i stort sett bland det första de lär sig (människor är matmaskiner typ) och det kan vara svårt att se skillnad på mattjat och att katten kommunicerar något helt annat med en ny katt. Testa att göra lite olika saker när du vet att hon borde vara mätt och kommer och söker uppmärksamhet. Kanske vet hon inte ens själv att man kan få uppmärksamhet för helt andra saker än mat och då får ni gemensamt lära er vad ni kan hitta på istället.

Mjau blötfoder är ett bra blötfoder. Däremot är Mjaus torrmat inte bra.
 
Jag har nu börjat ge dem Mjau (blötmat), morgon och kväll. Jag strösslar även ut lite torrfoder (Acana blandat med RC Neutered Satiet Balance) över hela golvet (foderregn eller vad det kallas) åt dem båda, ca 2 ggr/dag. Så i princip har jag nog kommit fram till att jag kommer fortsätta att dela upp måltiderna, då det i nuläget inte känns som att fri tillgång kommer vara det ultimata. Kanske i framtiden. Men tycker ändå att det börjar bli liiite, liiite bättre. Att hon kanske inte är fullt lika hysterisk vid utfodring som tidigare, även om hon fortfarande är rätt på. Men just nu käkar de blötmaten från samma tallrik (självvalt av båda) och eftersom inte Humlan är så på så tror jag att Myran så småningom kommer inse att hon inte är någon större konkurrent.
To be continued... :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har ett stort problem med min kastrerade honkatt. Mina katter har fri tillgång på torrfoder (royal canin indoor) men hon verkar vara...
Svar
12
· Visningar
3 808
Senast: Cheeserica
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 867
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp