Stängda badplatstoaletter

enough

Trådstartare
Har sett att de har stängt dassen på de badplatser jag varit på pga smittorisk. Är det så överallt? Tänkte om det är nåt statligt eller kommunalt beslut?
Jag tycker det är ganska idiotiskt. Stranden jag brukar åka till ligger med hus ganska tätt inpå utan nåt ställe att gå undan. Många kommer att kissa i vattnet eller på stranden, har svårt att se vad man vinner på det hygieniskt. Och jobbigt för barn och andra med t.ex. oroliga magar som kan behöva nära till en toa.
 
Många av badplatserna runt omkring här har inte ens toa normalt sett. Tror många redan idag även om det finns toa kissar i vattnet.
 
Har sett att de har stängt dassen på de badplatser jag varit på pga smittorisk. Är det så överallt? Tänkte om det är nåt statligt eller kommunalt beslut?
Jag tycker det är ganska idiotiskt. Stranden jag brukar åka till ligger med hus ganska tätt inpå utan nåt ställe att gå undan. Många kommer att kissa i vattnet eller på stranden, har svårt att se vad man vinner på det hygieniskt. Och jobbigt för barn och andra med t.ex. oroliga magar som kan behöva nära till en toa.

Hos oss har de stängt dassen i några motionsområden pga smittspridning men inte överallt. Jag var på en badstrand i helgen och där var dasset öppet.
 
@Magnum Jo det har med Corona att göra.

Vet att det är en löjlig sak att gnälla över i sammanhanget. Brukar sällan använda det där dasset själv men båda senaste gångerna jag varit där har mitt barn så lägligt blivit bajsbödig efter 5 min och vi har fått gå hem. Men antar att nån gjort bedömningen att smittorisken är tillräckligt stor att det ska vara värt besväret. Var mest nyfiken på om det var en allmän regel nu.
 
Här i stan håller de på att bygga nya offentliga toaletter. Alla toaletter är öppna vad jag vet. Jag använde en i söndags.
 
Jag antar lite att om toaletterna kan städas som krävs i dagsläget så är de nog öppna. (Vilket nog är rätt svårt)
Annars inte.
 
I kommunen jag jobbar i har resonemanget varit lite så som @Magnum resonerar ovan. De toaletter som kan vara öppna är det men det är ett problem med både smittorisk och att någon ska städa (i större utsträckning än vanligt) och det är bemanningsproblem överallt.

Under sommaren är det redan kort bemanning och i dessa tider är det än mer kort bemanning vilket kan göra det svårt att uppfylla kraven med städningsintervall vanligtvis, nu vill man ha betydligt tätare intervall pga smittorisk. Så summa summarum, det kommer troligtvis vara så i varierande utsträckning i stora delar av landet men att man gör det man kan och försöker ha öppet :)
 
I kommunen jag jobbar i har resonemanget varit lite så som @Magnum resonerar ovan. De toaletter som kan vara öppna är det men det är ett problem med både smittorisk och att någon ska städa (i större utsträckning än vanligt) och det är bemanningsproblem överallt.

Under sommaren är det redan kort bemanning och i dessa tider är det än mer kort bemanning vilket kan göra det svårt att uppfylla kraven med städningsintervall vanligtvis, nu vill man ha betydligt tätare intervall pga smittorisk. Så summa summarum, det kommer troligtvis vara så i varierande utsträckning i stora delar av landet men att man gör det man kan och försöker ha öppet :)
Finns det inga arbetslösa i Göteborg att anställa för kommun?
 
Finns det inga arbetslösa i Göteborg att anställa för kommun?

Jag jobbar inte i Göteborg, jobbar inte heller med att anställa så vad vet jag? Det är inte så enkelt. Någon ska kunna ta hand om rekryteringen också. Hos oss rekryteras det fullt hela tiden till olika verksamheter och framförallt då inom vården. Hela verksamheten är hårt belastad och många som inte ens arbetar med rekrytering vanligtvis hjälper till med det nu pga högt rekryteringstryck men också för att vi är ganska hårt belastad i alla delar av kommunen med sjukdom och saker som blir extra i dessa tider. Det är inte helt enkelt att bara göra. Det finns fortfarande processer, system och saker som ska gås igenom inför och under anställning. Det tar tid. Så det är inte så enkelt som att bara för att det finns arbetslösa så finns det sådana som kan städa badplatstoaletter genom att knäppa med fingrarna!
 
Jag jobbar inte i Göteborg, jobbar inte heller med att anställa så vad vet jag? Det är inte så enkelt. Någon ska kunna ta hand om rekryteringen också. Hos oss rekryteras det fullt hela tiden till olika verksamheter och framförallt då inom vården. Hela verksamheten är hårt belastad och många som inte ens arbetar med rekrytering vanligtvis hjälper till med det nu pga högt rekryteringstryck men också för att vi är ganska hårt belastad i alla delar av kommunen med sjukdom och saker som blir extra i dessa tider. Det är inte helt enkelt att bara göra. Det finns fortfarande processer, system och saker som ska gås igenom inför och under anställning. Det tar tid. Så det är inte så enkelt som att bara för att det finns arbetslösa så finns det sådana som kan städa badplatstoaletter genom att knäppa med fingrarna!
En aspekt i det hela är att coronaviruset smittar via avföring. Med andra ord är städning av toaletter en smittrisk.
 
Är det belagt? Visst att det finns virus i avföring, men är det i smittsamma nivåer? Jag har inte sett nåt om det.
Alltså - du borde vara bättre påläst än jag. Är du tveksam så är du ett bättre sanningsvittnee.

Jag hörde det på P1. Tror att det var i någon av de frågestunder de ordnade.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 176
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 706
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 319
Senast: Killaloe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp