Stängda ridskolor – hot mot hästarnas hälsa

Svenska Ridsportförbundet varnar för att en nedstängning av ridskolor i och med coronarestriktionerna skulle innebära ett hot mot hästvälfärden.
Varför skulle det leda till brott mot djurskyddslagen om hästarna inte kan gå på lektionsverksamhet? De flesta fungerande ridskolor har väl ändå hagar till hästarna :confused:

Är det om ekonomin kollapsar de menar?
 
Varför skulle det leda till brott mot djurskyddslagen om hästarna inte kan gå på lektionsverksamhet? De flesta fungerande ridskolor har väl ändå hagar till hästarna :confused:

Är det om ekonomin kollapsar de menar?
Flera av våra skulle bli olyckliga (speciellt den här årstiden) om de inte fick göra av med energi åtminstone 1h i arbete varje dag. De är vana att jobba 2-3h och som sagt, skulle må dåligt av att ställas av, pang bom. Vi har absolut inte ekonomi till att avlöna personal som motionerar hästar hela dagarna
 
Flera av våra skulle bli olyckliga (speciellt den här årstiden) om de inte fick göra av med energi åtminstone 1h i arbete varje dag. De är vana att jobba 2-3h och som sagt, skulle må dåligt av att ställas av, pang bom. Vi har absolut inte ekonomi till att avlöna personal som motionerar hästar hela dagarna
Att släppa ut hästarna i ridhuset och låta de springa av sig var standard vid viloperioder på vintern om det var knöligt ute sist jag var aktiv på en ridskola. Enbart hästar som går i undermåliga hagar mår dåligt av att ställas av om de inte är i superkondition. Sen finns det säkert ridskolor som har långt ifrån optimala hagar vintertid men djurplågeri med en viloperiod är det knappast ändå.

Då ser jag mer problem med överskottsenergi när verksamheten sätter igång igen eller hästar med sämre kondition som behöver ett par uppstartsveckor om det varit lång vila.
 
Att släppa ut hästarna i ridhuset och låta de springa av sig var standard vid viloperioder på vintern om det var knöligt ute sist jag var aktiv på en ridskola. Enbart hästar som går i undermåliga hagar mår dåligt av att ställas av om de inte är i superkondition. Sen finns det säkert ridskolor som har långt ifrån optimala hagar vintertid men djurplågeri med en viloperiod är det knappast ändå.

Då ser jag mer problem med överskottsenergi när verksamheten sätter igång igen eller hästar med sämre kondition som behöver ett par uppstartsveckor om det varit lång vila.
Jag ser också problem med att ställa av hästarna på obestämd framtid men skulle inte definiera den tappade konditionen och igångsätrningsperioden som brott mot djurskyddslagen vilket var vad som efterfrågades.
 
Att släppa ut hästarna i ridhuset och låta de springa av sig var standard vid viloperioder på vintern om det var knöligt ute sist jag var aktiv på en ridskola. Enbart hästar som går i undermåliga hagar mår dåligt av att ställas av om de inte är i superkondition. Sen finns det säkert ridskolor som har långt ifrån optimala hagar vintertid men djurplågeri med en viloperiod är det knappast ändå.

Då ser jag mer problem med överskottsenergi när verksamheten sätter igång igen eller hästar med sämre kondition som behöver ett par uppstartsveckor om det varit lång vila.

Jag tror tyvärr att många ridskolor har väldigt små hagar. P.g.a. närhet till städer och markbrist (p.g.a. begränsade resurser). Den som ligger närmst mig har små grusade hagar. Förr hade de större gräshagar men sen har kommunen velat bygga och har successivt tagit hagar och nu är en liten del kvar och den har dränerats och grusats så att hästarna inte ska stå i lervälling större delen av året.
 
Att plötsligt ställa av ett stort antal hästar som är vana att gå flera lektioner per dag och som kanske inte rör sig så mycket i hagen p g a antingen små hagar eller vinterunderlag (isigt, knöligt, lerigt) skulle nog absolut kunna vara förödande. Har man ett 30-tal hästar t ex så kan det bli mycket svårt att hålla igång dem på ett vettigt sätt.
 
Men nu är det ju inte ens något som antytt att ridskolorna måste stängas så länge de följer reglerna vilket absolut inte är omöjligt att göra.
Förstår inte riktigt syftet med inslaget mer än att skrämma upp folk.
 
Nån eller ett par kommuner har väl tvingat ridskolorna att stänga ridhuset.
Det har jag helt missat, var någonstans då? Fortfarande dock inte samma sak som att stänga ned ridskolan helt. Plus att jag tänker mig att scenariot borde ha diskuterats på ridskolorna för länge sedan. En plan för vad som ska göras om de nu behöver stänga helt trots allt.
Förhoppningsvis behöver det inte bli så så länge de anpassar verksamheten till de regler som finns nu.
 
Det har jag helt missat, var någonstans då? Fortfarande dock inte samma sak som att stänga ned ridskolan helt. Plus att jag tänker mig att scenariot borde ha diskuterats på ridskolorna för länge sedan. En plan för vad som ska göras om de nu behöver stänga helt trots allt.
Förhoppningsvis behöver det inte bli så så länge de anpassar verksamheten till de regler som finns nu.
Jag känner bara till ett exempel i Malmö, där kommunen har beslutat att stänga alla kommunala idrottsanläggningar fram till den 24 januari. Beslutet kom strax före jul. I t.ex. Malmö Ridklubbs fall är det kommunen som äger klubbens anläggning, och därför innefattar stängningen även ridskolan som helhet. och Det finns säkert fler i samma sits.
 
Det har jag helt missat, var någonstans då? Fortfarande dock inte samma sak som att stänga ned ridskolan helt. Plus att jag tänker mig att scenariot borde ha diskuterats på ridskolorna för länge sedan. En plan för vad som ska göras om de nu behöver stänga helt trots allt.
Förhoppningsvis behöver det inte bli så så länge de anpassar verksamheten till de regler som finns nu.
Ronneby kommun bland annat

https://www.hippson.se/artikelarkiv...idskoleverksamheten-kommunen-hotar-med-st.htm
 
Jag känner bara till ett exempel i Malmö, där kommunen har beslutat att stänga alla kommunala idrottsanläggningar fram till den 24 januari. Beslutet kom strax före jul. I t.ex. Malmö Ridklubbs fall är det kommunen som äger klubbens anläggning, och därför innefattar stängningen även ridskolan som helhet. och Det finns säkert fler i samma sits.
Vet man något om hur dom löst det med hästarnas motion då?

Här ägs nästan alla ridskolor av föreningar eller liknande, dvs inte kommunen så ridskoleverksamheten är igång ”som vanligt” förutom att man erbjuder fler tider att rida på för att hålla nere antalet ryttare per lektion till maximalt 8 stycken (normalt sett är vi max 12 i varje ridgrupp).
 
Vet man något om hur dom löst det med hästarnas motion då?

Här ägs nästan alla ridskolor av föreningar eller liknande, dvs inte kommunen så ridskoleverksamheten är igång ”som vanligt” förutom att man erbjuder fler tider att rida på för att hålla nere antalet ryttare per lektion till maximalt 8 stycken (normalt sett är vi max 12 i varje ridgrupp).
Nej, jag har inte koll på hur de löst det. Sist jag hörde skulle personalen försöka hålla igång hästarna så gott det går men jag vet inte hur det har gått. Det är jättesynd när det blir sådär, för precis som du har jag svårt att se att en ridskola kan vara någon enorm smittkälla. Att man stänger ner skötarverksamheten och sådant som, under omständigheterna, kanske är mindre nödvändigt förstår jag men lektionsverksamheten bör man kunna hålla igång på ett säkert sätt. Men de har ju hamnat lite mellan stolarna där de å ena sidan inte är en riskverksamhet men å andra sidan som sagt måste hålla sig till kommunens regler.
 
Vet man något om hur dom löst det med hästarnas motion då?

Här ägs nästan alla ridskolor av föreningar eller liknande, dvs inte kommunen så ridskoleverksamheten är igång ”som vanligt” förutom att man erbjuder fler tider att rida på för att hålla nere antalet ryttare per lektion till maximalt 8 stycken (normalt sett är vi max 12 i varje ridgrupp).
Föreningarna är väl ofta idela, men att det är kommunen som äger anläggningen?
 
Föreningarna är väl ofta idela, men att det är kommunen som äger anläggningen?
Så kan det vara, ja. Är i alla fall glad för att kommunerna häromkring inte tagit beslut om att stänga några ridskolor och att min ridskola har varit väldigt duktiga på att följa alla rekommendationer och regler och att anpassa verksamheten på bästa sätt. Jag själv känner mig väldigt trygg med det.
 
Men nu är det ju inte ens något som antytt att ridskolorna måste stängas så länge de följer reglerna vilket absolut inte är omöjligt att göra.
Förstår inte riktigt syftet med inslaget mer än att skrämma upp folk.
Här ville kommunen stänga ridskolan när ishallarna och sporthallarna stängdes men ridskolan har förhandlat sig till att få fortsätta ha verksamheten igång. Så det kan nog vara på gång lite här och där även om det inte kommit ut i media.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För att bedöma samspelet mellan häst och ryttare på framridningen ur hästvälfärdssynpunkt finns en matris för överdomare, som nu finns...
Svar
3
· Visningar
639
Senast: Elo
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen polisanmäldes för övergrepp mot en anställd vid en ridskola och stängdes av från en annan anläggning efter att han skickat...
Svar
11
· Visningar
2 028
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Replik till krönika av Lisa Lidbeck, Tidningen Ridsport nr 12, 7 juli 2023 Veterinär Lisa Lidbeck efterlyser i en krönika en förklaring...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hur vanligt är det att ridskolor utsätts för skadegörelse, sabotage och andra brott? Svenska ridsportförbundet vet inte, men i januari...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp