Stänger av

Bullen22

Trådstartare
Vår heta häst har helt plötsligt börjat "stänga av".
Det är precis som lusten går ur henne.
Hon hoppar allt man styr på,så det ör inte så att hon vägrar utan mer bara tappar fart i galoppen och sen "ger upp" liksom och går ner till skritt,sen halt..
Vad ska vi göra?
Det är en Connemara. D-
 
Vår heta häst har helt plötsligt börjat "stänga av".
Det är precis som lusten går ur henne.
Hon hoppar allt man styr på,så det ör inte så att hon vägrar utan mer bara tappar fart i galoppen och sen "ger upp" liksom och går ner till skritt,sen halt..
Vad ska vi göra?
Det är en Connemara. D-
Det första är väl att kontakta veterinär och gå vidare därifrån.
 
Vår heta häst har helt plötsligt börjat "stänga av".
Det är precis som lusten går ur henne.
Hon hoppar allt man styr på,så det ör inte så att hon vägrar utan mer bara tappar fart i galoppen och sen "ger upp" liksom och går ner till skritt,sen halt..
Vad ska vi göra?
Det är en Connemara. D-
Vad säger er tränare?
 
Hästen tycker inte att det är kul längre. Gör saker som hästen tycker är roligt och rid på ett sätt som hästen tycker om.
Så hon har gått från att älska hoppa till att tröttna på ca sex månader? Detta är en häst som man inte kunde ha en bom i ridhuset med för då blev hon taggad till max. Hon har älskat hoppning,verkligen. Jag tror det är något annat,men vet inte vad...Vi har fokuserat på markarbete i 4 månader nu,och hon har endast hoppat tre ggr under denna perioden. Delvis för hon behövde cola ner lite och bli harmonisk och delvis för att hon va så dåligt grundriden. (Hon är 8 år) Sen tog vi några skutt i Söndags och idag åkte vi till öppen bana för att känna lite om hon kunde samla sig lite och inte va så het,och så händer detta!! Vi satt båda helt stumma i bilen hem..
 
Vår heta häst har helt plötsligt börjat "stänga av".
Det är precis som lusten går ur henne.
Hon hoppar allt man styr på,så det ör inte så att hon vägrar utan mer bara tappar fart i galoppen och sen "ger upp" liksom och går ner till skritt,sen halt..
Vad ska vi göra?
Det är en Connemara. D-
Het är ofta detsamma som osäker och att gå från osäker till att stänga av ligger nära.
 
Tänker som @Shaggy att ibland är det knepigt med heta hästar för att det lika gärna kan vara osäkerhet som gör att de uppfattas som heta.
Har erfarenhet av en sådan häst som låg på som en tok och drog mot hinder jämt, men det var för att han brukade få mycket stryk om han inte hoppade. Var lite som att "vi får det här överstökat nu slå mig inte snälla"

Tänker också på nya sadeln? Är inte hundra på händelseförloppet här men böt ni sadel innan eller efter att hästen började stänga av? Kollade veterinären hjärtat?
 
Så hon har gått från att älska hoppa till att tröttna på ca sex månader? Detta är en häst som man inte kunde ha en bom i ridhuset med för då blev hon taggad till max. Hon har älskat hoppning,verkligen. Jag tror det är något annat,men vet inte vad...Vi har fokuserat på markarbete i 4 månader nu,och hon har endast hoppat tre ggr under denna perioden. Delvis för hon behövde cola ner lite och bli harmonisk och delvis för att hon va så dåligt grundriden. (Hon är 8 år) Sen tog vi några skutt i Söndags och idag åkte vi till öppen bana för att känna lite om hon kunde samla sig lite och inte va så het,och så händer detta!! Vi satt båda helt stumma i bilen hem..
Så ni har jobbat för att hästen ska lugna ner sig och nu är hon för lugn?

Frågan är om ni löst problemen för henne eller om hon har ont någonstans? Hennes energi kan ha berott på flykt eller på en äkta vilja. Har ni testat mer efter detta?
 
Att hon tramsar... men hon har bara gjort så här en gång på träning,det är som sagt ett helt nytt betende...

Jag tänker omgående smärta/obehag. En häst som älskar att göra något - varför skulle det plötsligt sluta vara roligt? Och om så hade varit, det är väl snarare värre än om det är något fysiskt?

Jag hade börjat med en utredning, dubbelsidig kotledsinflammation eller knän är det jag hade velat kolla upp först och främst.

Vad gäller tramsandet - varför skulle hon plötsligt börja tramsa med något ni själva säger hon tycker är jätteroligt?
 
Så hon har gått från att älska hoppa till att tröttna på ca sex månader? Detta är en häst som man inte kunde ha en bom i ridhuset med för då blev hon taggad till max. Hon har älskat hoppning,verkligen. Jag tror det är något annat,men vet inte vad...Vi har fokuserat på markarbete i 4 månader nu,och hon har endast hoppat tre ggr under denna perioden. Delvis för hon behövde cola ner lite och bli harmonisk och delvis för att hon va så dåligt grundriden. (Hon är 8 år) Sen tog vi några skutt i Söndags och idag åkte vi till öppen bana för att känna lite om hon kunde samla sig lite och inte va så het,och så händer detta!! Vi satt båda helt stumma i bilen hem..
Är hon kollad för magsår?
Det är antingen smärta, allvarlig sådan, eller mentalt. Hur mår hon i kroppen? Är leder och muskler elastiska? Är hon lösgjord åt båda håll?
Min heta häst var inte het för att han älskade att hoppa utan för att han var stressad och osäker. Om så är fallet är det inte konstigt att hon testar nya saker för att slippa.
 
Vår heta häst har helt plötsligt börjat "stänga av".
Det är precis som lusten går ur henne.
Hon hoppar allt man styr på,så det ör inte så att hon vägrar utan mer bara tappar fart i galoppen och sen "ger upp" liksom och går ner till skritt,sen halt..
Vad ska vi göra?
Det är en Connemara. D-
Jag har en kompis vars häst började så, när de var ute på tävling. En fantastisk häst som hoppar hus på träning och som varit ute och tävlat mycket. Min kompis kom fram till att hästen inte längre klarar pressen på tävling därför har hon tagit beslutet att bara åka på hoppträning (vilket hästen älskar). Hästen hade alltså inte ont men ville inte tävla mer.
 
Har varit med om nåt liknande men kanske inte lika extremt.

Ponny gick från att rusa mot hinder med näsan i vädret och konstant ställd utåt i svängarna till att sakta ner mellan hindren.

Han hade gått med ett alldelles för skarpt bett och hade använt rusningarna som ett sätt att komma undan smärtan från munnen. Ju mer de försökte bromsa, ju mer sprang han. När de sedan bytte till ett snällare bett, så red de lika dant, men då tog ju hästen förhållningen och bromsade.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
813
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 185
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp