Stänger av

Nej,det har jag ju inte.
Detta hände ju igår och en gång tidigare på träning.
Igår kväll när vi kom hem skrev jag här.
Vet är ju såklart ett steg, men alltid skönt att få höra andras erfarenheter och tankar..
Har ni känt igenom henne då? Svullnad, värme, ömhet, hovar etc? Kollat tempen? Äter hon, dricker etc?
 
Dags för en vetcheck låter det som. Helt naturligt när en haft hästen en relativt kort tid och beteendet förändras. Mina gissningar är dubbelsidig frambenshälta. Eller, mer långsökt, att det nya fodret ligger alldeles för högt i socker och det påverkar henne. Min connemara var superkänslig för det och tappade allt extra driv med för hög sockerandel i fodetstaten.
 
Så hon har gått från att älska hoppa till att tröttna på ca sex månader? Detta är en häst som man inte kunde ha en bom i ridhuset med för då blev hon taggad till max. Hon har älskat hoppning,verkligen. Jag tror det är något annat,men vet inte vad...Vi har fokuserat på markarbete i 4 månader nu,och hon har endast hoppat tre ggr under denna perioden. Delvis för hon behövde cola ner lite och bli harmonisk och delvis för att hon va så dåligt grundriden. (Hon är 8 år) Sen tog vi några skutt i Söndags och idag åkte vi till öppen bana för att känna lite om hon kunde samla sig lite och inte va så het,och så händer detta!! Vi satt båda helt stumma i bilen hem..
En så het häst vid hinder är sällan het pga att den tycker det är så kul tyvärr. Det låter mer som att den har varit otroligt stressad och pressad vid hoppning i kombination med dålig grundridning.

Har det hänt så sällan så hade jag nog inte gjort någon grej av det, ridit på och se hur problemet utvecklar sig. Ni märker ju ganska så snabbt huruvida det tex är ryttaren som har utlöst problemet eller om hästen har ont.
 
Min vän köpte en häst, också Irländsk import, som hon mer eller mindre fick börja om från ruta ett med inridningen. Vette fasen vad den hästen fick gå genom men hon är otroligt bakskygg när hon har ryttare på sig. Nu är hon är mer harmonisk i ridningen och avlider inte av att man råkar lägga en hand bakom sadeln.

Hur är hon om ni bara rider kravlöst? Typ uteritter eller bara skuttar runt i dressyr? Ni kanske bör lägga hoppningen på hyllan om undersökningar mm inte ger något som kan visa att det handlar om smärta. Och sedan börja om från början igen. Löshoppning osv.
 
Det är tragiskt för hästarnas skull om potentiella köpare inte känner skillnad på en häst som älskar att hoppa och en häst som är rädd för att få stryk - och därigenom bidrar till att oseriösa hästförsäljare kan få fortsätta förstöra hästar. Önskar att alla tog hjälp av någon kunnig vid sina hästköp.
 
Det är tragiskt för hästarnas skull om potentiella köpare inte känner skillnad på en häst som älskar att hoppa och en häst som är rädd för att få stryk - och därigenom bidrar till att oseriösa hästförsäljare kan få fortsätta förstöra hästar. Önskar att alla tog hjälp av någon kunnig vid sina hästköp.
Fast det är inte så lätt att veta varför en häst beter sig på ett sätt. Det finns inte direkt någon handbok med varje häst där det står att denna beter sig såhär och denna beter såhär och reagerar på detta sättet pga det och det.

Hästar reagerar otroligt olika på saker och ting, att en häst är ruskigt het behöver inte betyda att den varit misshandlad, det kan lika gärna vara för att den är stressad av tusen andra skäl. Oftast pga att det varit dåliga ryttare som inte ridit hästen på ett sätt som den behöver, den kanske mycket väl gillar att hoppa men är även stressad över ryck och drag och ryttare som inte är följsamma. Är det känsligare individer så kan det räcka att en ryttare varit för brysk och hård för att hästen ska bli stressad en längre tid framöver.
 
Min vän köpte en häst, också Irländsk import, som hon mer eller mindre fick börja om från ruta ett med inridningen. Vette fasen vad den hästen fick gå genom men hon är otroligt bakskygg när hon har ryttare på sig. Nu är hon är mer harmonisk i ridningen och avlider inte av att man råkar lägga en hand bakom sadeln.
Verkar tyvärr inte vara helt ovanligt med irländare, dom jag stött på har också varit väldigt känsliga och otrygga som individer. Kommer dom från stora stall osv så kan jag tänka mig att det mesta i deras liv sker ganska så forcerat och hastigt och dom lägger nog inte någon energi på att ge hästen en grundtrygghet.
 
Har den vilat något sen den kom till er?
Den har bytt land, varit på långresa och fånya rutiner, ryttare,träning osv osv.

Har upplevt/sett hästar som parkerat när det helt enkelt blivit för mycket rent mentalt.
Ofta unghästar där man inte sett evenemang i tid utan kött lite för länge för att få igenom nåt och så blir det tvärstopp. Men även äldre där det hänt mycket på kortare tid.

Då är det vila som gäller så batterierna laddas om.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 924
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 492
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp