Stängsel eller staket

nkim

Trådstartare
Hej,
vi ska bli med hus snart och då vi kommer att bo längs en gammal E4a, så vill vi hägna in vår tomt, ca 3000 kvm, skogstomt. I dagsläget har vi en golden och 3 potentiellt rymningsbenägna småbarn, och snart välkomnar vi en russell!
Drömmen är att ha en solgrind ut mot vägen och ut mot skogen, men staketet då? Söker inspiration med ljus och lykta då google inte ger mig så mycket just nu, hur ser det ut hemma hos dig? :)
 
Nu bor ju jag vid en biväg till en byväg så inte mycket trafik. För att hålla shiban samt hennes polare labradårarna och heelrarna inne i trädgården har vi trästaket med sex plankor. På vissa ställen sju. Kanske inte det bästa för barn dock då det kanske inbjuder till att klättras på.

En bra sak att tänka på när man sätter staket är att kunna köra in på tomten utan att behöva öppna grindar. Här kan man köra in på vår stora gårdsplan med plats för upp till 8-10 bilar. Det finns två infarter till som används väldigt sällan så de är stängda med grindar.
DSC_0012.JPG
 
Nu bor ju jag vid en biväg till en byväg så inte mycket trafik. För att hålla shiban samt hennes polare labradårarna och heelrarna inne i trädgården har vi trästaket med sex plankor. På vissa ställen sju. Kanske inte det bästa för barn dock då det kanske inbjuder till att klättras på.

En bra sak att tänka på när man sätter staket är att kunna köra in på tomten utan att behöva öppna grindar. Här kan man köra in på vår stora gårdsplan med plats för upp till 8-10 bilar. Det finns två infarter till som används väldigt sällan så de är stängda med grindar.Visa bifogad fil 30109
Vilket fint staket i sin enkelhet! Bra tips, ska absolut ha det i åtanke att man ska kunna köra in en eller två bilar på gården utanför grinden.
 
Det som är enklast och håller längst utan underhåll är ju vanligt nät staket som brukar finnas runt förskolor t ex. Håller inne hundar bättre än trästaket också :).

Inte det vackraste kanske men man slipper måla varje år ;).
 
Det som är enklast och håller längst utan underhåll är ju vanligt nät staket som brukar finnas runt förskolor t ex. Håller inne hundar bättre än trästaket också :).

Inte det vackraste kanske men man slipper måla varje år ;).

Ja sånt har jag kikat på, det alternativet ligger ungefär näst längst ner på min lista, allra längst ner är ju viltstängsel. Med tanke på att gården ändå inte är jättestor och man kommer vistas ute en hel del, så vill jag ändå kanske ha ett fint staket att se på :D ... och får då kanske leva med att offra en helg per år/vartannat år på att måla det.. vet ju tre personer hemma som i framtiden vill tjäna en extra slant :angel:
 
Ja sånt har jag kikat på, det alternativet ligger ungefär näst längst ner på min lista, allra längst ner är ju viltstängsel. Med tanke på att gården ändå inte är jättestor och man kommer vistas ute en hel del, så vill jag ändå kanske ha ett fint staket att se på :D ... och får då kanske leva med att offra en helg per år/vartannat år på att måla det.. vet ju tre personer hemma som i framtiden vill tjäna en extra slant :angel:

Vi har satt "fint" staket (smålandsstaket) längs med den del av tomten som syns utåt, och grönt nät mot den delen som är mot skogen :) Jag tycker att det blev helt ok, det gröna nätet syns knappt mot skogen.
 
Dar jag hade min farm var det mycket vanligt att ha bade trastaket (dalig bild, jag maste stada mina photos)
och manga (inte jag) hade en typ av wire staket pa insidan som kallas "non-climb horse fence" for att halla ravar, coyotes och frammande hundar utanfor hagarna".

IMG_1272.jpeg
 
Det som är enklast och håller längst utan underhåll är ju vanligt nät staket som brukar finnas runt förskolor t ex. Håller inne hundar bättre än trästaket också :).

Inte det vackraste kanske men man slipper måla varje år ;).

För att vara ärlig så är det bara framåt mot gårdsplanen och vägen samt runt stallplan som det är rödmålat. På de andra sidorna (mot rasthage) som inte syns är det vanliga tryckimpregnerade brädor. För att ingen ska få dåndimpen av tryckt virke mot rasthagen kan jag tala om att det är eltråd på insidan.
 
Vi har satt "fint" staket (smålandsstaket) längs med den del av tomten som syns utåt, och grönt nät mot den delen som är mot skogen :) Jag tycker att det blev helt ok, det gröna nätet syns knappt mot skogen.
Det är också ett alternativ! Finare staket på fram och baksidan, och i skogskanterna bara ett vanligt stängsel! Då går det ju också att bara förlänga staketet i framtiden om man gör något åt den vildvuxna slyskogen.. :)
 
Vi har fårstängsel runt tomten. Håller Golden och barn inne utan att störa utsikten över fälten 😊
 
Vi funderar på att sätta trästaket mot vägen, för att det är finare att titta på än viltstängsel. Men då blir det stående ribbor eftersom jag har en rymmare och jag ger mig den på att han lär sig klättra över om jag har liggande ribbor. Men just nu har vi viltstängsel runt tomten och det är ett sånt med små rutor nedtill och större upptill. Ett tips är att inte sätta det upp och ner om man har en rymningsbenägen hund :angel:
 
Är förresten också trästaket + stängsel hos mina föräldrar.
Visst är det fint men jag hade hellre valt stängsel runt hela och
Vi funderar på att sätta trästaket mot vägen, för att det är finare att titta på än viltstängsel. Men då blir det stående ribbor eftersom jag har en rymmare och jag ger mig den på att han lär sig klättra över om jag har liggande ribbor. Men just nu har vi viltstängsel runt tomten och det är ett sånt med små rutor nedtill och större upptill. Ett tips är att inte sätta det upp och ner om man har en rymningsbenägen hund :angel:
Tips mot rymande hund är att bygga en vinkel innåt högst upp på staketet så att det inte går att hopppa eller klättra över :). (Föräldrarnas staket har blivit påbyggt många gånger för att hålla hunden inne och detta är det enda som riktigt fungerat.)
 
Är förresten också trästaket + stängsel hos mina föräldrar.
Visst är det fint men jag hade hellre valt stängsel runt hela och

Tips mot rymande hund är att bygga en vinkel innåt högst upp på staketet så att det inte går att hopppa eller klättra över :). (Föräldrarnas staket har blivit påbyggt många gånger för att hålla hunden inne och detta är det enda som riktigt fungerat.)
Min varken hoppar eller klättrar just nu :) men det är smart om man har en som gör det.
 
Nu är detta bara en plan då vi har vanligt "villastängsel" just nu som är helt gräsligt.
Men vi har tänkt vitt staket på framsidan och sedan fortsätta med stängsel på baksidan med grönt nät och vita stolp med hatt, så det ändå följer samma stil som staketet. Då går det även fixa överhäng(kallas det så?) på baksidan så det blir både katt och hundsäkert(på baksidan då, staketet på framsidan kommer inte vara lika högt).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar veta vad jag vill och har rent av rätt bestämda åsikter på många områden. Men när det kommer till större beslut är det...
Svar
0
· Visningar
591
Senast: Magiana
·
Trädgård & Växter Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den...
2
Svar
28
· Visningar
5 070
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp