Stängsel/staket

Hyacinth

Trådstartare
Vad för typ av stängsel/staket har ni och varför?
Skulle ni välja samma lösning idag?

Vi har 6000 kvm tomt, och allt ska inte hängnas in men delar av den.
Alltså kommer vi inte välja ett Snajdigt tjusigt trästaket med smala ribbor och en i slutändan enorm kostnad...
 
Vad för typ av stängsel/staket har ni och varför?
Skulle ni välja samma lösning idag?

Vi har 6000 kvm tomt, och allt ska inte hängnas in men delar av den.
Alltså kommer vi inte välja ett Snajdigt tjusigt trästaket med smala ribbor och en i slutändan enorm kostnad...

Typ 2 meter högt viltstängsel runt hela tomten på ca 4500 kvm. Fanns på plats när vi köpte huset, förra ägarna födde upp Grand Danois :D !

Tycker det fungerar riktigt bra, det håller hundarna inne och allt vilt (har både vildsvin, hjort, rådjur och älg som är rätt närgångna) ute. Hade nog valt något liknande (iaf lika högt) även om jag skulle sätta upp stängsel idag, vill veta att även om jag skulle råka köpa en superstudsig hund så tar de sig inte ut så lätt ;) . Sen är det kanske inte det snyggaste, men här får funktion styra över utseende :)
 
Typ 2 meter högt viltstängsel runt hela tomten på ca 4500 kvm. Fanns på plats när vi köpte huset, förra ägarna födde upp Grand Danois :D !

Tycker det fungerar riktigt bra, det håller hundarna inne och allt vilt (har både vildsvin, hjort, rådjur och älg som är rätt närgångna) ute. Hade nog valt något liknande (iaf lika högt) även om jag skulle sätta upp stängsel idag, vill veta att även om jag skulle råka köpa en superstudsig hund så tar de sig inte ut så lätt ;) . Sen är det kanske inte det snyggaste, men här får funktion styra över utseende :)

Jag vill helst inte ha högre än 120:)
 
Jag har fårnät :) Köpte av bra kvalité begagnat via blocket.

Varför? Vi hade just får en kort period så från början var det för deras skull, men jag hade absolut kunnat sätta upp fårnät enbart för hundarna också. Den största nackdelen har varit att det inte är valpsäkert, så innan valpen växt till sig hjälper det inte över huvud taget :p Men nu planerar jag inte för fler valpar på många år så den biten är överstökad. Båda mina hade kunnat hoppa över (är ca 110 högt), men ingen av de har insett att det går än så det har aldrig hänt :D
 
Har kompostgaller runt tomten, tror strax över 1000 kvm är inhägnat med det. Alla hundar som brukar vara här kan hoppa över men ingen av dem vet att de kan det :D
 
Vi har också 2 meter viltstängsel fast vi har en hektar. Själva gården är inhägnad med lite lägre staket. Skulle de hoppa över eller gå igenom så är de fortfarande inne i stora inhägnaden. Jag vill ha högt för att slippa tänka "tänk om" och jag vill ha en mindre inhägnad också för att det inte ska bli så himla vilt då alla går ut.
20181231_102007.jpg
 
Jag har 140cm högt viltstängsel med tätare maskor nertill. Vill hoffarna hoppa över så gör de men de har inte kommit på det än.
 
Vi har 150cm högt viltstängsel. Jag har en studsig hund så ville inte ha lägre. Visade sig sen att den ostudsiga hunden kröp igenom nätet och rymmer istället, så nu är det kompostgaller en bit nertill.
Vi har dock inte hittat något bra sätt att göra grinden på, så den ska vi göra om till våren för vi blev inte nöjd med hur den blev.
 
Vi har smålandsstaket (ca 105 högt) och gunnebostängsel (110cm högt). De hoppar över smålandsstaketet om de vill, men vi har dem inte lösa utomhus utan uppsikt :)
 
Bra tråd, vi pratar om att sätta upp staket vid sommarstugan, där står dörrarna ofta öppna så det skulle vara skönt att inte behöva vara ordningspolis hela tiden. Men vi har ett ställe där vi behöver kunna köra in med bilen vid behov, även husvagn om det kommer en sån på besök. ;) Jag lutar åt fårstängsel bara för att det verkar vara den enklaste och billigaste lösningen, men jag vet inte.
 
Våra går innanför ett 2m högt gunnebostaket, inhägnaden står fortfarande stadigt och det bygges någon gång på 70talet så ja jag skulle välja det igen.
 
Bra tråd, vi pratar om att sätta upp staket vid sommarstugan, där står dörrarna ofta öppna så det skulle vara skönt att inte behöva vara ordningspolis hela tiden. Men vi har ett ställe där vi behöver kunna köra in med bilen vid behov, även husvagn om det kommer en sån på besök. ;) Jag lutar åt fårstängsel bara för att det verkar vara den enklaste och billigaste lösningen, men jag vet inte.

Ja, en grind måste vi också ha så man kan köra in bilen. Men vill kunna ha dem i lösa ute utan tr ha ögon i nacken, särskilt till våren när bonden ska ut med traktor på åkrarna. Nu är de lösa, de drar inte på vilt (aka hare) men traktorer misstänker jag ska dö...
 
Ja, en grind måste vi också ha så man kan köra in bilen. Men vill kunna ha dem i lösa ute utan tr ha ögon i nacken, särskilt till våren när bonden ska ut med traktor på åkrarna. Nu är de lösa, de drar inte på vilt (aka hare) men traktorer misstänker jag ska dö...
Vi räknade ut att vi behöver tre mindre grindar som man kan gå ut igenom och en större för bil för att staketet inte ska kännas som ett problem. :crazy: Jag funderar på jordbruksgrindar och om man kanske kan hitta dem begagnade på auktion eller liknande.
 
Vi har en promenadgrind och 2 bilgrindar (man kan köra rakt igenom sas, vi har två infarter till tomten). Vi kommer sätta en promenadgrind till vid den bilgrinden som saknar den, för att slippa öppna den större grinden varje gång! Tror att det kommer blir bra när den är på plats och vi fått till bilgrindarna så de funkar bra, är just nu två liggande hundgårdssektioner åt ena hållet där vi inte hann bygga klart innan det blev så kallt.
 
Vi har en bilgrind in till gården. Från gården ut till stora inhägnaden har vi två småportar och en stor så att vi kommer in med fyrhjuling. Från stora inhägnaden ut till grannens äng har vi en 6 meters port utan ram. Sen har vi ytterligare en liten port utan ram ut mot baksidan av tomten. Vi har byggt allt själv ganska billigt och ganska dåligt men de funkar helt okej.
 

Liknande trådar

Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
345
Senast: Monimaker
·
Hemmet Ska ju flytta till nytt hus och vill hängna in det. Behöver vara nät. Problemet är att det är ett ganska stort område jag vill hägna...
Svar
10
· Visningar
1 121
Senast: Ramona
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp