Stängsel/staket

Hade också fårstängsel, funkade riktigt bra på brukshundarna, Sen köpte jag en Stabeij...
fårstängsel.jpg


Jag hade satsat på nät och trästolp. Som @em-pirre Men då får du inte ha en hund som gräver.
 
Hade också fårstängsel, funkade riktigt bra på brukshundarna, Sen köpte jag en Stabeij...Visa bifogad fil 23679

Jag hade satsat på nät och trästolp. Som @em-pirre Men då får du inte ha en hund som gräver.

Det där hade även Mamma Mu gjort. Hon är som en pansarvagn. Förra veckan sprang hon på och sönder kompostgallren som vi byggt en grind av samt trasslade in sig i en ljusslinga som gick av. :meh:
 
Vad för typ av stängsel/staket har ni och varför?
Skulle ni välja samma lösning idag?

Vi har 6000 kvm tomt, och allt ska inte hängnas in men delar av den.
Alltså kommer vi inte välja ett Snajdigt tjusigt trästaket med smala ribbor och en i slutändan enorm kostnad...

170 högt viltnät, med smala små rutor nedtill. Hade satt upp 2 m högt om jag skulle göra om det.
 
Hade också fårstängsel, funkade riktigt bra på brukshundarna, Sen köpte jag en Stabeij...Visa bifogad fil 23679

Jag hade satsat på nät och trästolp. Som @em-pirre Men då får du inte ha en hund som gräver.
Sånt nät kallar jag för elnät, inte fårnät :) Elnät håller nog väldigt få hundar inne i längden, mina hoppar enkelt över våra elnät som jag haft uppsatta till gässen (utan el i, grisarnas nät med el i går de bara nära en gång ;)).
 
Sånt nät kallar jag för elnät, inte fårnät :) Elnät håller nog väldigt få hundar inne i längden, mina hoppar enkelt över våra elnät som jag haft uppsatta till gässen (utan el i, grisarnas nät med el i går de bara nära en gång ;)).
Nej, elnät är inte nå vidare för att stoppa hundar. Dels syns de dåligt, dels farliga att trassla in sig i och dessutom lätta att skutta över...
 
Sånt nät kallar jag för elnät, inte fårnät :) Elnät håller nog väldigt få hundar inne i längden, mina hoppar enkelt över våra elnät som jag haft uppsatta till gässen (utan el i, grisarnas nät med el i går de bara nära en gång ;)).

Vi brukar ha elnäten när vi vill ha fårstängsel som hinder att hoppa över för våra retrievers :D De är smidiga att flytta och sätta upp där det passar. Så klart utan el i!
 
Jag har rejält Gunnebostaket på 180 cm hos min mamma där hundgården är. Vajer längst ner och uppe som sträcker och stöttor i hörnen.
En sida är mindre rutnät som jag köpt på rea på GG. Stabilare än vanligt hönsnät. Går 100 cm högt och så har jag två kompost som grind. Ska bygga en rejälare grind i sommar och höja staketet är tanken, det låga är mot huset och det är liten risk att hon hoppar över. Gräva gör hon bara på vissa ställen och väldigt lite, så där är ingen oro.
Men på FB grupper i trakten så skänks det ofta bort stenplattor, så hade jag haft grävare så hade jag börjat samla på mig plattor att lägga runt om. Eller åtminstone för att lägga över hålet de gräver, så kan man ta det successivt.
 
Vi brukar ha elnäten när vi vill ha fårstängsel som hinder att hoppa över för våra retrievers :D De är smidiga att flytta och sätta upp där det passar. Så klart utan el i!
Haha :D Jag har tom slutat ha mina till gässen, för näten håller inte ens inne gässen om inte elen är igång. De lärde sig att om de skuttar/går lite mot nätet så tyngs nätet ner och de kunde sen enkelt traska över nätet när det låg på marken :p:laugh:
 
Haha :D Jag har tom slutat ha mina till gässen, för näten håller inte ens inne gässen om inte elen är igång. De lärde sig att om de skuttar/går lite mot nätet så tyngs nätet ner och de kunde sen enkelt traska över nätet när det låg på marken :p:laugh:

Haha :D Man får inte vara dum!
 
Vi har vanligt trädgårdstaketnät överdraget med grön plast. 120 cm högt fäst på vanliga stolpar. Det uppfyller sitt syfte men våra hundar är inte det minsta rymningsbenägna.

I Hundgården är det ca 180-200 cm högt lite finmaskigare nät. Där har vi lagt stenar runt basen på staketet så de inte får för sig att gräva sig ut. Har svårt att tro att de skulle göra det men i fall att.
 
Det där hade även Mamma Mu gjort. Hon är som en pansarvagn. Förra veckan sprang hon på och sönder kompostgallren som vi byggt en grind av samt trasslade in sig i en ljusslinga som gick av. :meh:
Det där skulle vara så fiffigt, för det är lätt att flytta och hundar ser inte färgen orange. Men näää. Nu är jag på väg att flytta, då blir det trästolp och nät.
 
Vi har ett lågt trästaket som endast är 80 cm högt och Ebbot är 70 cm hög.. :angel: Skulle behöva höjas. Funderar på att sätta isalatorer (stavas?) på höjden och dra tråd. Kanske inte så snyggt men förhoppningsvis funktionellt.
 
Vi har ett lågt trästaket som endast är 80 cm högt och Ebbot är 70 cm hög.. :angel: Skulle behöva höjas. Funderar på att sätta isalatorer (stavas?) på höjden och dra tråd. Kanske inte så snyggt men förhoppningsvis funktionellt.

Om det bara är för syns skull så behöver du ju inte dyra iselatorer. Det räcker ju med ett snöre :)
 

Liknande trådar

Hemmet Ska ju flytta till nytt hus och vill hängna in det. Behöver vara nät. Problemet är att det är ett ganska stort område jag vill hägna...
Svar
10
· Visningar
1 095
Senast: Ramona
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 010
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp