norrsol

Trådstartare
En i byn har X antal kor.

Andra sommaren efter att vi hade sått in ny gräsmatta på våran tomt så kom en del av bondens kor typ 25 st lös och sprang in på våran gräsmattan. Det blev ganska mycket hål av klövarna då det var vår och mjukt i backen. Efter knorrande från bonden ordnade han så vi fick låna en jordfräs och fräsa upp med traktorn för att så in delar av gräsmattan igen :crazy:

Nåt år efter detta var det dax igen för ett gäng kor att ta sig in på vår tomt ut på gräsmattan för att göra nya hål av klövarna. Dock inte lika många klövmärken, men det är rejält guppigt på vissa ställen.

Senaste åren har det varit lös en och annan ko men dom har tack o lov inte sprungit in på gården.

I dag var det dax igen. En tjurkalv sprang först genom bondens stängsel runt vår tomt in genom vårat stängsel/hästhage (gick inga hästar där just då) på 2 ställen för at slutligen springa igenom bondens stängsel igen (runt byn så att säga) srängde 3-4 stängsel mao :crazy:

Jag har stängt in hela min gård både med gärsgård och stängsel just för att jag vill ha trådgård då vi bor på landet. Jag har kännt mig delvis ganska lugn då vi har haft sängsel till NU!!

En "galen" kalv som fullständigt springer genom stängsel efter stängsel. Tur att han inte sprang in i någon hage där det var hästar eller föl.

Vad gör man? Det där med att lungt och fint tala med bonden kan ni glömma, han tycker inte det är nåt konstigt med det. Eller som han uttryckte sig sista gången vi pratade om detta "ja, men jag har också massa klövmärken på min gräsmatta" Har man den nivån på sitt resonemang så kan ni ju förstå var man hamnar :confused:

Kom bara inte med klyschor som att det får man ta om man bor på landet :grin:

Snälla har ni några goda råd?! Jag känner mig maktlös :(
 
Senast ändrad:
Sv: Stängsel

Det enda du kan göra faktiskt är att stängsla bättre runt din trädgård.

Bonden kan såklart bli ålagd att på något vis åtgärda skadorna men är det bara en som springer igenom så är det en väldigt liten kostnad. Har man tillräckligt bra staket så brukar de gena av.
 
Sv: Stängsel

Jag skulle nog övervägt att göra en polisanmälan varje gång det springer lösa djur på din mark, om nu ingenting annat tar skruv så kanske det får honom att fatta att det är allvar.
Alternativt kolla över möjligheten att leja proffs-hjälp med att återställa gräsmatta osv varje gång, och skicka räkningen till bonden.
 
Sv: Stängsel

Jag skulle aldrig polisanmäla en sådan sak- jag skulle se till att stängsla själv.

Det är bara dumt att lösa saker så på landet-om du läser så har djuren inte varit ute särskilt ofta, perioden som beskrivs är ju åratal.
 
Sv: Stängsel

Nixehen: Jag ha faktiskt funderat på detta om det hände en enda gång till att 15-20 kor springer in på tomten. Jag gillar inte alls bråk eller tjafs med grannar men då dom heller inte vill ta sitt ansvar och fixa till det som går sönder då blir man faktikt arg och irriterad till slut :mad:

Ginnies: Jo, det är inte så ofta alla kor varit på tomten. Men om man vill ha en fin trädgård just för att man har tillgång till mark så känns det otroligt tråkigt att få den söndertrampad av 25 kor :crazy: Jag har stängslat in min gård som sagt. Kalven som kom i går kan inte haft alla indianer i kanoten för den strang hejdlöst genom alla stängsel i byn :grin:
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 710
Senast: Luff
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 657
Övr. Hund Delvis en spinoff på bedöma sin hund objektivt, kom att tänka på det här med andras bedömningar av ens hund. Viktor är för de som...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 810
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp