Stängselmaterial och tillvägagångssätt vid stripbete?

the_connemara

Trådstartare
Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st mindre hagar under den jättelånga betessäsongen vi har i Skåne. Men eftersom de flesta hagarna får växa utan betning fram till höstkanten blir det sedan otroligt drygt att mocka när de väl börjat beta en hage. Och jag hade egentligen velat ha lite mer finjusterad tillgång på gräset för min häst är ganska känslig i magen. Lyckligtvis utan minsta fångtendenser eller sådan typ av känslighet men han blir ju äldre och har precis börjat medicineras för högt ACTH (utan övriga symptom vad vi märkt).

I nu läget så går de direkt ut på helt övervuxet gräs, betar där halva dagarna i någon vecka tills de vill äta mer hösilage och då byter vi hage, stänger och försöker mocka och klippa ner allt de ratat. Det är mycket jobb när man inte ens har en egen klippare och höns som halvsaboterar högarna 😅 Vi har inget problem med parasiter alls men jag vill ändå ha välskötta hagar.

Jag hade velat testa att övergå i att stripbeta en hage i taget, planlösningen är sådan att det skulle fungera bra. Men hur stängslar man utan att ha bättre stolpar i ändarna än plaststolp (som är enda jag lyckats hitta att folk skrivit om här)? Finns det någon mer lämplig variant som står lite bättre? Eller det löser sig enkelt med att ha mycket tätare mellan stolparna? Att slå ner och ta upp även en smal trästolp flera gånger i veckan känns väldigt drygt.

Det handlar om innerhagarna inom en gång runt och hörnen är trästolp men på långsidorna har vi plaststolp mellan indelningarna så det finns inga steg med trästolp att använda att dra tillfällig tråd mellan. På sikt hade jag såklart kunnat göra staketet mer permanent (med trästolp på lämpliga avatånd för stripbete) men eftersom vi tar bort stora delar över vintern känns det lite overkill att börja där innan vi ens sett hur stripbete fungerar för oss och vilka avstånd som passar.

Hur bred strip är lagom att öppna åt gången i fall man främst vill ha ett jämnt tryck och att det inte trampas ner och framförallt bajsas en massa i högt gräs? Det är två stillsamma hästar som betar och helst hade jag velat endast vara bunden till att ändra stripstaketet 1 gång om dagen eftersom det är så ofta jag är i stallet. Begränsningen av gräs är alltså inte största faktorn.
 
Om jag vill få det "snyggt betat" eller ta ner det hårt för att så in fler arter så använder jag snabbstolp, påsklämmor, och billiga band. Då går det snabbt att flytta. Flyttar stängslet så dom kommer åt så mycket att det max tar dom en vecka att klippa ner till ca 10cm. Hur mycket det är beror helt på hur tätt och kraftigt gräs du har och hur många hästar. Men i princip så blir det en korridor jag öppnar för dom, jag jobbar med långa linjer och fäster kanterna i befintliga trästolp där det går.

Jag börjar inte fodra på med silage, jag flyttar inte innan dom även tar det tråkiga förvuxna gräset, om jag vill ha ner det alltså. Annars måste man ju gå med lie eller maskin och ta det där sista 😅. Eller som jag gjort senaste två åren, så låter jag det vara till vintern.

Och nu är det vinter här i Norrbotten och jag låter dom gå på hela ytan. Det finns inte längre något smaskigt nytt kort gräs, så då går dom och småplockar och tar det långa istället. Dom får hela näringsbehovet från hö nu, men det är bra underhållning för dom att peta i.

Bor man längre söderut och vill maxa betestiden så borde man dock satsa på att få ner det kort och hålla det kort, för då är det bra med protein i även vintertid (referens SLUs gotlandsruss-studie).
 
Hur lång sträcka kan du ha med snabbstolp utan att ha någon trästolp i ändarna?

Vi får se hur vi gör nästa år men vi gillade att fodra med hösilage hela sommaren i år, mycket liten mängd men för att tydligare se hur mycket de åt. Kanske man kan skippa det om man hittar ett bra system för stripbete tänker jag. Min häst motioneras inte längre så mycket pga skador så man behöver hålla sig mer på gränsen nu för att han inte ska bli för tjock därav säkerheten med hösilage i år för att inte missa att de har tillgång på för liten mängd halva dygnet då vi stänger bort aktuell gräshage.
 
Hur lång sträcka kan du ha med snabbstolp utan att ha någon trästolp i ändarna?

Vi får se hur vi gör nästa år men vi gillade att fodra med hösilage hela sommaren i år, mycket liten mängd men för att tydligare se hur mycket de åt. Kanske man kan skippa det om man hittar ett bra system för stripbete tänker jag. Min häst motioneras inte längre så mycket pga skador så man behöver hålla sig mer på gränsen nu för att han inte ska bli för tjock därav säkerheten med hösilage i år för att inte missa att de har tillgång på för liten mängd halva dygnet då vi stänger bort aktuell gräshage.
Jättelång, det är vid hörn som det behövs trästolp. Gör jag hörn med snabbstolp gör jag rundade hörn och extra snabbstolp för att sprida trycket.

Jag lindar dock tråden runt hällorna så det inte kan löpa fritt och bli slappt, minst var tredje stolp vill jag ha fäst tråden på.
 
Mätte lite igår. Kan ca 8 x 16 m vara lagom stora bitar att öppna per gång tro? Hade tänkt sätta smala trästolp att dra tråden som ska flyttas mellan. Börja i den "raka" änden (en stenmur som definierar slutet på marken och ett rakt ytterstaket) och sätta stolp på innerstaketet. Och sedan ta en fast längd och anpassa uppdelningarna i mitten efter det så att man hela tiden har en lagom lång tråd att bara flytta för ny strip.
 
Mätte lite igår. Kan ca 8 x 16 m vara lagom stora bitar att öppna per gång tro? Hade tänkt sätta smala trästolp att dra tråden som ska flyttas mellan. Börja i den "raka" änden (en stenmur som definierar slutet på marken och ett rakt ytterstaket) och sätta stolp på innerstaketet. Och sedan ta en fast längd och anpassa uppdelningarna i mitten efter det så att man hela tiden har en lagom lång tråd att bara flytta för ny strip.

Jo, det borde funka, men det beror helt på gräsmängden hur hårt det hinner bli betat på ett dygn. Är det klent med gräs och ingen tillväxt så är det nog ett dygn som den ytan räcker till... Två pållar?

Du får prova, observera, och utvärdera :).
 
Mätte lite igår. Kan ca 8 x 16 m vara lagom stora bitar att öppna per gång tro? Hade tänkt sätta smala trästolp att dra tråden som ska flyttas mellan. Börja i den "raka" änden (en stenmur som definierar slutet på marken och ett rakt ytterstaket) och sätta stolp på innerstaketet. Och sedan ta en fast längd och anpassa uppdelningarna i mitten efter det så att man hela tiden har en lagom lång tråd att bara flytta för ny strip.

Såhär blev det! Första hagen blir rutorna 8x16 m stora, nästa 8x21 m. Och sista varierande. Satte alltså 5 cm stolpar att dra band med några plaststolp mellan. Känns spontant väldigt lovande! Man bli ju dock lite besatt av att byta ut alla plaststolp mot tunnare stolpar på hela hagsystemet så får köpa ett gäng till i morgon 😅

Har har dock ingen bra lösning på isolatorer? Det är ju långa band som löper parallellt. Och sedan ska korta band kunna fästas mellan stolparna. Hur gör man det bäst och får el i alla trådar?

Mina ritningsskills är ju helt otroliga. Men rött är alltså innerstaket. Blått ytterstaket. Och de gröna ska gå att flytta. Någon som hänger med? 😅 Innan delade vi alltså de långsmala röda (som då var mer jämt fördelade) bara på mitten. De rutorna innebar massa gräs och svårmockat.

Screenshot_20230417_000643_Maps.jpg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 376
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö har en hage som vilat sen i vintras och då det är väldigt ner betat i övriga hagar så ska denna nu tas i bruk, men det är klöver i den...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: Buck
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 819
Senast: skuggi
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp