Stängselstolpar

sassiball

Trådstartare
Jag har aldrig köpt från butik utan direkt ifrån markägare som tagit ner från skogen. Nu funderar jag på att köpa en bunt ifrån Lantmännen, men jag är lite orolig över att de är tryckimpregnerade? om hästarna skulle gnaga på stolparna, vilket kan hända, det måste vara giftigt? Hur tänker ni angående det?
 
Jag sätter isolatorer och tråd i toppen på stolparna. Då slipper man fundera på det iallafall. Gammal vana sedan vi hade en häst som krubbade på allt. Idag är inte heller impregnering lika giftigt som det var förr även om det såklart inte är bra att äta.
 
Har aldrig haft problem med hästar som gnager på stolparna så jag har inga betänkligheter kring att använda tryckimpregnerat. Visst är det giftigt men har man inte en häst som knaprar i sig hela stolpar åt gången och dessutom sväljer träet så tror jag inte att det är någon större fara. Har aldrig hört om något förgiftningsfall och då är det ändå många som använder gamla telefonstolpar till hörnstolp tex och de är mycket otrevligare än modernt tryckat virke.
 
Har aldrig haft problem med hästar som gnager på stolparna så jag har inga betänkligheter kring att använda tryckimpregnerat. Visst är det giftigt men har man inte en häst som knaprar i sig hela stolpar åt gången och dessutom sväljer träet så tror jag inte att det är någon större fara. Har aldrig hört om något förgiftningsfall och då är det ändå många som använder gamla telefonstolpar till hörnstolp tex och de är mycket otrevligare än modernt tryckat virke.
Fast gamla telefonstolpar är en helt annan sak. Det ska man verkligen inte ha i närheten av djur. Det är såpass giftigt att man inte ens ska ta i dem och har man sådana stolpar i hagen (alltså inte som stolp utan med ledning på) så bör de stängslas in. Arsenikförgitning är inget att leka med. Det kan räcka att en häst kliar sig emot en sådan stolpe för att de ska bli sjuka.
 
Fast gamla telefonstolpar är en helt annan sak. Det ska man verkligen inte ha i närheten av djur. Det är såpass giftigt att man inte ens ska ta i dem och har man sådana stolpar i hagen (alltså inte som stolp utan med ledning på) så bör de stängslas in. Arsenikförgitning är inget att leka med. Det kan räcka att en häst kliar sig emot en sådan stolpe för att de ska bli sjuka.
Telefonstolpar brukade åtminstone här i närheten vara behandlande med kreosot. Det är carcinogent och innehåller inte arsenik.
 
Jag har ingen anung om vad carcinogent betyder men gamla telefonstolpar ska destrueras som miljöfarligt avfall enligt miljölagstiftningen, inget jag skulle amvända som hagmaterial.
Carcinogent = orsakar cancer. Nej, jag skulle heller aldrig använda det till hagmaterial. Påpekade bara att jag vet folk som gör det och aldrig har hört talas om ett förgiftningsfall.
 
På vår gård hade förra ägaren byggt ett vindskydd till hästarna och använt gamla telefonstolpar som hörnpelare bla. Efter någon månad blev hästarna som gick i den hagen sjuka och de härledde problemen till att de gnagt på telefonstolparna. Hon varnade oss för att använda det när vi flyttade till gården så nu bor det bara skotrar i vindskyddet.
 
Däremot så ska FSC stå för att de verkar för miljön och tar socialt ansvar (världsorganisation) däremot så säger det inget om själva impregneringen, utan (tror jag) handlar endast om avverkan av skog.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: Hazel
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
853
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp