Stängselstolpar

psychogrrl

Trådstartare
Jag letar efter hållbara och relativt billiga stängselstolpar.

Det jag kommer att tänka på är då armeringsjärn. På nordpost har de "kamstolpar" som i princip är armeringsjärn med en isolator på ( http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Stor/s175684.jpg ). De är dock bara 1100 mm och stängselhöjden blir ju ganska låg eftersom de ska ner en bit i marken också...

Det bästa vore ju då att få tag på "riktiga" armeringsjärn (sådana på ett par meter), som man sedan kan klippa till i valfria längder.

Frågan är då var man hittar dessa till ett rimligt pris?

Har ni några tips på några andra hållbara, "billiga" stolpar?
 
Armeringsjärn låter fult tycker jag. Blir de inte vassa också? Kör med tryckimpregnerade granstolpar eller ek. Kanske dyrare i början men inte i längden.
 
Det är inte lönt att sätta upp sådana stolpar mer än om det gäller tex att avgränsa en hage tillfälligt.Snö tex gör att stolparna kan böja sej när marken blir mjuk när det kanske har regnat mycket...

Impregnerade trästolpar skulle jag rekommendera...

...just nu har vi impregnerade stolpar runt den ena hagen och glasfiberstolpar runt den andre...nu ska glasfiberstolparna väck...jag är trött på att alltid behöva gå runt och kontrollera om de står kvar...de kan inte bara ge med sej utan också lättare flyga upp när tex rådjur och annat vilt drar igenom tråden.Nej det känns inte tryggt!

Så nu är det bara att kavla upp ärmarna och sätta ner nya impregnerade stolpar för min del!(runt hagen med glasfiberstolpar)

Stolparna jag köpte förra gången var ifrån BITUS...tror det var 30 års garanti mot röta...6 cm tjocka och 1,80 långa(finns både smalare och mindre stolpar om man hellre vill ha det)....stolparna kostade 20 kr/st.

Men valet står ju fritt om vad man vill ha förstås...
 
Hejsan!

Gå till sme´n och be honom göra stolpar av vinkeljärn 30x30 mm med ett T (c:20 cm långt) längst ner c:a 20 cm från spetsen. Bara att trycka net med foten :) Står i ur och skur och håller länge, de älsta jag har är säkert närmare 30 år.

De är vackert rostfärgade :D men de syns inte på håll utan smälter in i omgivningen.

Rolle på Österlen
 
Hur menar du att de kan böja sig?

Att de faller omkull?

Man slår ju ner de ordentligt i marken, precis som man måste göra med trästolpar om man vill att de ska sitta kvar efter tjälen.....

Jag ser inte alls att det skulle vara större risk att de skulle böja sig än att en trästolpe skulle böja sig. De armeringsjärnstolpar jag sett (och varit med att slå ner) har hållt för mycket snö, regn och torka... men då slog vi också ned dom 3-4 dm.
 
Menar du att hela stolpen ska vara i vinkeljärn? Hur sätter du fast tråden? Vilken sida har du in mot hagen? Man får klippa till ena änden så att det blir en spets som är lättare att få ner antar jag... Blir det inte dyrt? Eller vinkeljärn kanske inte är dyrare än tex armeringsjärn? Jag kan ju säga att jag inte är så hemma på "järnmarknaden" :smirk: :D

Visserligen blir det ju en extra stabilitet med T vid marken, men eftersom jag inte känner någon svetsare (en ingift släkting som varit svetsare på ABB, men som är pensionerad är det närmaste jag kommer :D ) så skulle det bli svindyrt att göra det på varje stolpe kan jag tänka mig...

Hur mycket tror du rosten har försvagat dom?
 
Jag köpte ändå de längst stolparna som fanns(150 cm)...och ja vi slog ner dem nästan 50 cm...men vad hjälper det...när marken blir mjuk...

...vissa perioder bara regnar det...väder och vind gör ju att de här tunna stolparna gungar mer pga att vinden tar tag i tråden/repet/bandet(tro mej vi har testat alla typer)...vilket gör att de till slut sitter ganska löst.

Men de här armerings-järnstolparna kanske sitter bättre än glasfiberstolparna...även om en bekant råkar säga att de är lika värdelösa!?!

Visst det funkar provosoriskt...men jag ångrar att vi inte slängde upp "riktiga" stolpar med en gång.Dessutom är ju inte sådana stolpar sådär jättebilliga ändå om man ska ha lite mer längd på dem.

Järnstolpar är ju ett alternativ som Rolle föreslog...fast ehh..vart sätter man då isolatorerna om man ska ha elstängsel då?Fast kanske dyrt om man inte har kontakter?
 
Hej!

Var lite luddig där kanske :) Jo en L profil på järnet i den längd som behövs. Man fäster kopparna genom att borra hål där dom ska sitta. Sedan fäster du kopparna (vanliga med hål i mitten) med antingen saxsprint eller skruv där saxsprint är lättast och billigast.
Helt riktigt kapas de så att de får spets nedåt och T:et svetsas fast, man kapar snett när man kapar upp längderna så får man spets automatiskt. Konstruktionen gör det lätt att få ner med fotkraft och de är lätta att dra upp och flytta.

Kopparna och tråden sätter jag inåt hagen. Rosten har inte försvagat i någon nämnvärd grad, järnen är c:a 2,5-3 mm tjocka. De älsta stängerna jag hittade hade gamla porslinkoppar monterade :smirk:

Kostnad för tillverkning beror nog på den lokala smeden men livslängden är lång, och jag har inte beställt själv eftersom jag "ärvde" stolparna efter min arrendator. Om jag kommer ihåg ska jag fota en stolpe så du kan se hur den ser ut.....lite mörkt just nu.

Rolle på Österlen
 
Där jag bor har vi väldigt gott om En. vi har "skalat" de kraftigaste och använder dem som extra stolpar, såna man kan behöva vid behov ibland. vi har bara skruvat i isolatorer och den enda åverkan på dessa en-stolpar efter åtta års användning är att barken har ramlat bort, men isolatorerna sitter kvar och inte ett endaste dugg till antydan av ruttnelse. Stadiga och bra är de, tillockmed en inspektör från länstyrelsen berömde stolparan eftersom de "smälte in i landskapet".
Och det näst bästa (efter hållbarheten) av allt - billigare stolp går knappt att få.
 
Jag har mängder av gratis stolp. Nu i somras frågade jag min morfar om han hade lite virke över, han hade finfina reglar som vi sågade i lagom längd (ca 170 cm) sen fick jag lite olja att pensla på, fast först använde vi yxan att spetsa till dem nertill. Har liknande stolp jag fått förut av min pappa, massa restbitar från hans jobb. De fungerar minst lika bra som de stolp man köper.
Har investerat i plaststolp och glasfiberstolp att ha på "raksträckor" där de inte kan böja sig.
Fast de allra bästa stolpen är de som växer på rot ute i skogen, alltså träden!

/Hippo
 
Den enda jag känner som har mark (visserligen precis sålt den, men då till en släkting så...50 hektar) är den pensionerade svetsaren... Och han och marken befinner sig en bit härifrån (35 mil tror jag det är dit). Alltså inte det lättaste att bara svänga förbi och ta ner lite stolp :smirk:

Vi har iofs ett par vänner som har tomter där det växer mycket en, kanske man ska inventera där och se vad de har att erbjuda :D

Någon som slumpar bort virke är dte också ont om :smirk:
 
Vad gäller armeringsjärn är nog största problemet att de så lätt rasar omkull även om du slagit ned dem djupt i backen eftersom de har så liten yta. Det behöver vara lite storlek i backen för att det ska bli stabilt.

Annars har jag en bekant som är i byggbranchen som har använt dräneringsrör som stolpar. Jag kan gissa att de är ca 8 cm i dia, hål borrade igenom för tråden (slipper isolatorer). Den vinterhagen har suttit i tre år nu tror jag utan problem. Det gäller att slå ner rören djupt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp