Stärka bakdel

Amha

Trådstartare
Ja. Katt är inte mitt proffsområde direkt så nu hoppas jag att någon här har svar på min fundering.

Makens katt har inte riktigt hajat om han är katt eller hund så han går med på mina hundpromenader om kvällarna. Alltifrån kortare sträckor till rätt långa turer på 1h plus. Saken är den att han är lite vek i sina bakben. Hade inte noterat det först utan tänkt att han väl växer i sin kropp, tills veterinären påpekade det när vi var där i annat ärende och ja, det verkar ju stå stilla. Han är inte jättehemsk men han är lite flaxig kan man säga.

Hur som haver. En häst eller hund vet jag ju hur jag hade gjort för att stärka upp det där men han är ju en katt. Hade varit trevligt att hitta något sätt så vi får behålla honom länge utan att han skaffar skador pga detta, speciellt eftersom att han gärna hakar på oss på promenaderna. Frågan är hur jag lättast får en katt att bli starkare i bakkärran. Simning vore ju praktiskt men jag tror han skulle hata mig då :o eller kan han vänja sig om man gör det lite mer frekvent? off road-promenader skulle vi säkert kunna ordna mer av men det är ju lite bökigt att det är ormtider (fobi) så det vore trevligt med fler alternativ :p
20190429_204950.jpg
 
@Amha har något fel/diagnos konstaterats på katten ?
Det låter konstigt annars att en frisk katt skulle ha dessa problem .
 
Har ni röntgat höfterna och kollat knäna? Höftledsdysplasi förekommer hos katter (till den grad att man faktiskt opererar bort höftledskulan) och jag skulle nog börja med att kolla sådana saker innan jag går vidare med att försöka bygga upp muskulaturen. Ett bra träningsprogram går inte riktigt att utforma innan man vet att katten är anatomiskt "normal".
 
En veterinär gjorde en liten "besiktning" i samband med annat ärende för något halvår sedan (han är alltså 1 år) och sa det i förbifarten och kände lite runt de där delarna. Dock inga plåtar tagna och hon varken frågade om eller sa att det är något vi borde kolla. Iom det tänkte jag att det inte är någonting vi ska noja över då hon pratade om andra saker vi inte var där för som vi skulle hålla lite koll på (som redde ut sig själv).

Det här är en som jag tror är typisk buskavlad så att säga. Påstås vara skogis och sibirisk men det saknas stamtavla så vad det faktiskt finns i djuren är ju omöjligt att säga. Looken stämmer men jag tror inte att de som tog fram katten faktiskt vet egentligen. Ska man vara korrekt är de väl bondkatter om jag förstått det hela rätt. Iom att de sålde dem som att föräldrarna är raskatter tror jag inte att de tänkt på hur katterna såg ut och matchar varandra innan de skaffade ungar efter dessa heller så jag hade inte blivit förvånad om det var så enkelt men visst kan det finnas mer än så där under.
 
En veterinär gjorde en liten "besiktning" i samband med annat ärende för något halvår sedan (han är alltså 1 år) och sa det i förbifarten och kände lite runt de där delarna. Dock inga plåtar tagna och hon varken frågade om eller sa att det är något vi borde kolla. Iom det tänkte jag att det inte är någonting vi ska noja över då hon pratade om andra saker vi inte var där för som vi skulle hålla lite koll på (som redde ut sig själv).

Det här är en som jag tror är typisk buskavlad så att säga. Påstås vara skogis och sibirisk men det saknas stamtavla så vad det faktiskt finns i djuren är ju omöjligt att säga. Looken stämmer men jag tror inte att de som tog fram katten faktiskt vet egentligen. Ska man vara korrekt är de väl bondkatter om jag förstått det hela rätt. Iom att de sålde dem som att föräldrarna är raskatter tror jag inte att de tänkt på hur katterna såg ut och matchar varandra innan de skaffade ungar efter dessa heller så jag hade inte blivit förvånad om det var så enkelt men visst kan det finnas mer än så där under.

Jag skulle be dom kolla bakdelen ordentligt med röntgen och så, har själv en katt som har opererat bort sina lårbenskulor pga HD.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp