stärka häst

evevol

Trådstartare
har en ponny som jag haft i 5 år. vi har utvecklats väldigt mycket tsm och hon har stärkt sig mycket men då det kommer till samling från en ökning, som tex i lb1 från mellangalopp till arbetsgalopp innan trav, så verkar vi inte komma någon vart hur jag än tränar. har inte möjlighet att träna för tränare tyvärr, så har ni några tips på övningar som kan hjälpa i detta läge?
 
Jag tycker att "stärka häst" handlar om hur väl man utvecklat sin ridning. Det är svårt till omöjligt att fixa själv. Om det är helt omöjligt att träna för någon ridlärare är det bästa tipset nog främst att läsa all litteratur om ridlära du kan komma över. Det låter som att sambandet hand-skänkel inte riktigt är befäst i din ridning och hästen därför upplevs stark när du försöker samla.
 
Jag tycker att "stärka häst" handlar om hur väl man utvecklat sin ridning. Det är svårt till omöjligt att fixa själv. Om det är helt omöjligt att träna för någon ridlärare är det bästa tipset nog främst att läsa all litteratur om ridlära du kan komma över. Det låter som att sambandet hand-skänkel inte riktigt är befäst i din ridning och hästen därför upplevs stark när du försöker samla.

Lite trådkap men jag har lånat lite olika böcker om ridlära och fastnat på samma problem varje gång. Alla utgår från en grön häst och ryttare som ska utbilda hästen. Jag som nästan alltid haft det omvända dvs utbildad häst och ryttare som behöver lära sig mer (lära sig att komma upp i hästens nivå) har haft svårt att få något ut av böckerna.
 
Köp en liten mobil-tripod (kostar under 200kr) och kläm fast på staketet, i ett träd, eller på en stolpe du slår i för endast detta ändamål.

Sedan kan du filma dig själv när du gör denna övning och kan se vad som händer och vad du egentligen gör, kanske räcker det för att du ska kunna lösa problemet själv. Annars kanske du kan kontakta en tränare för tips och råd online.

Eller posta här på Buke, om du har skinn på näsan och står ut med en del kritik. 😉 Kan du skaka av dig sådant så kan du få mycket hjälp också.
 
Handlar om att hästen inte orkar eller är det att hon blir hetsig?
hon orkar att öka galoppen och hon orkar att gå i en samlad galopp men vi får inte till övergången mellan dom. antingen blir det slängtrav eller ingen samling alls
 
har en ponny som jag haft i 5 år. vi har utvecklats väldigt mycket tsm och hon har stärkt sig mycket men då det kommer till samling från en ökning, som tex i lb1 från mellangalopp till arbetsgalopp innan trav, så verkar vi inte komma någon vart hur jag än tränar. har inte möjlighet att träna för tränare tyvärr, så har ni några tips på övningar som kan hjälpa i detta läge?
Hur kommer det sig att du inte kan rida för tränare? Jag tror nog att det är det som krävs om ni tragglat på i fem år och fortfarande har det problem du beskriver. Du behöver nog hjälp vidare i din ridning.
 
Lite trådkap men jag har lånat lite olika böcker om ridlära och fastnat på samma problem varje gång. Alla utgår från en grön häst och ryttare som ska utbilda hästen. Jag som nästan alltid haft det omvända dvs utbildad häst och ryttare som behöver lära sig mer (lära sig att komma upp i hästens nivå) har haft svårt att få något ut av böckerna.
Vilka böcker har du läst då? Jag känner inte alls igen mig i detta.
 
Lite trådkap men jag har lånat lite olika böcker om ridlära och fastnat på samma problem varje gång. Alla utgår från en grön häst och ryttare som ska utbilda hästen. Jag som nästan alltid haft det omvända dvs utbildad häst och ryttare som behöver lära sig mer (lära sig att komma upp i hästens nivå) har haft svårt att få något ut av böckerna.
Jag håller med, väldigt mycket fokus i litteraturen är på hästen och så typ två bilder på ryttaren, en i balans och en bild på ryttare ur balans och så ser man en bild på en ryttare som sitter 3 dm snett åt ena hållet. Det är ju mycket mer komplext än så.

Till ts, finns det verkligen ingen möjlighet för dig att ta ut en tränare eller åka till ngn så tänker jag att du får använda dig av dagens mobila teknik och filma och skicka till ngn som andra föreslagit. Ju mer kunnig man blir desto mer behöver man andras hjälp för att utvecklas, det är iallafall min erfarenhet :)
 
Jag håller med, väldigt mycket fokus i litteraturen är på hästen och så typ två bilder på ryttaren, en i balans och en bild på ryttare ur balans och så ser man en bild på en ryttare som sitter 3 dm snett åt ena hållet. Det är ju mycket mer komplext än så.

Till ts, finns det verkligen ingen möjlighet för dig att ta ut en tränare eller åka till ngn så tänker jag att du får använda dig av dagens mobila teknik och filma och skicka till ngn som andra föreslagit. Ju mer kunnig man blir desto mer behöver man andras hjälp för att utvecklas, det är iallafall min erfarenhet :)
Men vad läser ni för böcker???
 
Hur kommer det sig att du inte kan rida för tränare? Jag tror nog att det är det som krävs om ni tragglat på i fem år och fortfarande har det problem du beskriver. Du behöver nog hjälp vidare i din ridning.
det finns inga tränare inom en 20 mils radie från där jag bor..
 
Kan du försöka beskriva hur du gör när du försöker samla upp henne från mellangaloppen?
Att samla galoppen innebär inte att man bara bromsar hästen, då kommer den att falla in i slängtrav. Utan samling handlar ju om att man driver in bakbenen längre in under kroppen och samtidigt bromsar upp framdelen. Så enkelt kan man säga att små förhållningar samtidigt som man driver in bakbenen under hästen. Att samla hästen innebär oftast mer drivning med säte och underskänkel än vad som krävs vid en ökning då hästarna oftast vill springa på framåt.
 
Jag har ett litet tips som du kan prova.

Galoppera ute i naturen där bjudningen är som bäst. Jag brukar träna mycket dressyr ute och särskilt det där som känns lite svårare.

Träna i trav först, så hon förstår exakt vad du menar. Tex friskare trav uppför en backe och mer samlad trav nedför.
Gör likadant i galopp och beröm massor

Du kan även rida enligt reflexsstolparna. Jag brukar bestämma mig för att rida en gångart till "två stolpar bort", sedan en ny gångart eller halt. Du kan reglera hennes bjudning mellan stolparna och vara noga med att du får responsen exakt där du vill ha den, vid stolpen.

Min erfarenhet är att man blir bättre på att förbereda hästen och den blir inte överrumplad.

När du rider i paddock/ ridhus nästa gång, rid korta korta pass och avbryt och sitt av när hon förstår och känns som bäst!
 
Kan du försöka beskriva hur du gör när du försöker samla upp henne från mellangaloppen?
Att samla galoppen innebär inte att man bara bromsar hästen, då kommer den att falla in i slängtrav. Utan samling handlar ju om att man driver in bakbenen längre in under kroppen och samtidigt bromsar upp framdelen. Så enkelt kan man säga att små förhållningar samtidigt som man driver in bakbenen under hästen. Att samla hästen innebär oftast mer drivning med säte och underskänkel än vad som krävs vid en ökning då hästarna oftast vill springa på framåt.

Vore det inte också en idé att kanske prova mellangalopp och sedan efter hörnpassering, rida en öppna i galopp.

Då får man in energin i bakbenen och hästen får en mer samlad rörelse men med fortsatt energi.

Ett par sådana övningar då och då, borde hjälpa till att få en kortare gallop men med mer bibehållen energi?

Jag har inte testat själv, jag bara funderar vidare... 🤔
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp