Stärka hjärtat?

tanten

Trådstartare
Vid mitt sista läkarbesök på mammografin talade om mina kvarstående besvär från behandlingen. Bl.a. att jag får oförklarlig häftig hjärtklappning. Jag fick veta att det är strålskador och inte kommer att läka. Hjärtat är permanent lite förstört.

Däremot hjälper det att stärka hjärtat.

Den samlade bukekunskapen brukar komplettera google-fynden...

Så - hur gör jag?
Vad ska jag tänka på?
 
Sv: Stärka hjärtat?

Mitt hjärta fick "godkänt" av kardiologen vid senaste besöket i slutet av april.
Det efter att ha gått igenom ett par undersökningar (EKG/UL) senhöst/vinter pga utredning inför ev. narkos.
De gjorde ett UL i slutet av november, och gjorde om det i mitten av januari - med en viss förändring till det sämre.

Ny tid i mitten av april - och där fick jag "godkänt" och lugnande besked.
Jag hade slutat röka, börjat träna, gått ner lite i vikt och skötte maten bättre.
Då sa läkaren att jag kunde sluta med seloken zoc som jag gått på i ett antal år, och minimera dosen enalapril.
Hon gav även klartecken för narkos :bow:

Så ja, det är väl så "enkelt" som att man motionerar, äter bra/bättre, undviker tobak/alkohol/droger och minskar på stressen så mycket det går.
Du har ju haft det oerhört tufft och det är ju inte ett dugg konstigt att det tar tid för kroppen att återhämta sig, men jag tror på att "skynda långsamt" och inte stressa på processen utan att göra förändringar/justeringar undan för undan :)
 
Sv: Stärka hjärtat?

Jag vet absolut inget om detta egentligen, men jag skulle ju anta att det är lugn och långsiktig förbättring av konditionen som är grejen. Dvs sådant som cykling, simning, raska promenader, löpning (beroende på vilken kondition du har från början).

(Så är det i alla fall dels för ett barn dels för en häst i min närhet, som båda också behöver tänka lite extra på hjärtat, om än av andra skäl än dina.)
 
Sv: Stärka hjärtat?

Nej förlåt, jag har visst bara oseriösa förslag :) Bäst att inte säga något men skicka lite omtanke och hoppas det blir bättre.
 
Sv: Stärka hjärtat?

Nej förlåt, jag har visst bara oseriösa förslag :) Bäst att inte säga något men skicka lite omtanke och hoppas det blir bättre.

;) hade gärna sett dina förslag...

Övriga: då fortsätter jag som förut då?

Jag äter skapligt sunt. Jag rör mig. Simmar, och jobbar i trädgården. Promenader går ännu inte och löpning är nog att glömma. Det gör för ont.
 
Sv: Stärka hjärtat?

Tänk på att hjärtat är en muskel. Du kan träna upp dess uthållighet genom lugn, långsam motion som pågår under en längre tid. Beroende på hur din kondition är nu, så kan du öka på gradvis. Ett mått, som jag fått lära mig, är att man ska promenera i lagom rask takt, så att man blir lite andfådd och lite varm/svettig. Om man inte tokspringer, så orkar man hålla på ett längre tag.

Du kan också behöva träna upp hjärtats slagvolym och styrka. Det gör man genom att träna pulshöjande aktiviteter i kortare intervaller, från början. Gradvis ökar man intervallernas längd och tuffheten i dem.

Ett förslag är att du kontaktar den klinik du behandlats på och ber att få prata med deras sjukgymnast. Om de inte har en sjukgymnast knuten till kliniken, kan de kanske lotsa dig vidare i systemet. (Jag tänker på den typen av träning som hjärtinfarktpatienter kan få.)

Jag har själv haft hjärtinfarkt och fick börja med gruppträning efter det, under överinseende av sjukgymnast, hjärtsjuksköterskor och hjärtläkare (på plats ifall något skulle hända...)
 
Sv: Stärka hjärtat?

Nu är jag inte så insatt i dina problem men som pulshöjare kanske även cykling kan vara nåt att komplettera med? Det är ju en ganska skonsam träningsform.
 
Sv: Stärka hjärtat?

simning är ju bra, det gör du ju. Tänkte på crosstrainer, snällt mot gnälliga leder, men får ta ut rörelserna lite och kan variera motstånd och tempo som passar dig själv. Cykla är ju ofta snällt mot lederna också, gammal damcykel utan växlar gillar mina knän bäst och det ger skonsam motion. Om man inte gilla rmotionscykel, brukar köra de framför tv'n när jag får tråkigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp