Stärka tilliten?

zabby

Trådstartare
Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd och det händer att han morrar. Häromdagen morrade han för första gången så aggressivt att jag inte var säker på att han inte skulle bita. Han har bitit ett barn förut.

Lite bakgrund: Jag har haft hunden i drygt ett år. Han var 3 år när jag fick honom och jag är hans 4e hem. Det var hos förra familjen han bet, eller snarare nafsade men det tog illa, blev ett stygn på näsan. Han morrade, barnet böjde sig ner och morrade tillbaka, det är vad jag hört. Som jag förstått det ville kvinnan i familjen inte ha honom medans mannen ville, så det kan ha blivit en del bråk runt honom. Jag har träffat ägarna och har mycket svårt att tro att de faktiskt slagit honom, samtidigt är han väldigt strykrädd. Lyfter man handen, tar flugsmällan (med gott humör, utan att titta på honom) eller blir upprörd av någon anledning, kryper han ihop och smyger ut ur rummet. (Stor kontrast mot vår andra hund som istället kommer fram och lägger huvudet i knät..).

Trots detta är han väldigt social, gillar folk och andra hundar, arbetsvillig, lydig, tillgiven.. en drömhund på alla sätt i stort sett alltid.
Den enda han morrat eller varit minsta hotfull mot, är mig. Jag vet inte varför, kanske han projicerar frun i förra huset på mig? Ingen aning.
Han har haft borrelia i troligtvis flera år, vilket upptäcktes för bara några veckor sedan (diffusa hältor) och går nu på pencillin mot det. Är muskelfattig och har varit det sedan jag fått honom vilket jag har trott har berott på dålig aptit, eftersom han för övrigt varit pigg och verkat frisk. Önskar att jag insett problemet tidigare, men hoppas att han lägger på sig nu.

Antagligen har han haft ont emellanåt, och han har troligtvis ont i magen nu pga antibiotikan (snart klara med den, så kan han äntligen få en chans att stabilisera systemet), men det förklarar inte mycket även om det kan ha bidragit.

Eftersom han är så pass strykrädd och undergiven utgår jag helt sonika från att morrandet är nervositet och inte dominans. Har aldrig kunnat utläsa dominans i situationerna.

Han har morrat lätt över maten ett fåtal gånger, och när han legat så man måst kliva över honom. Jag har hanterat det genom att skicka bort honom, han har gått iväg på en enkel uppmaning. Vid maten lämnar jag honom ifred när han fått sitt ''varsågod'' Det hade blivit bättre hittils, men...

Häromdagen låg han vaken under ett bord, jag gick förbi och var på väg bort från honom när jag kallade till mig honom för att ta fram maten. Han började vansinnesmorra med blottade tänder, som han aldrig gjort förut. Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte se någon som helst anledning till detta - han har troligtvis mått dåligt i magen, men samtidigt fanns ingenting som kunde provocera. Jag agerade mer eller mindre instinktivt, kallade på honom igen, morrandet ökade så det slutade med att jag tog tag i nackskinnet och drog ut honom genom ytterdörren (mitt svar har ju alltid varit att han ska gå iväg när han inte uppför sig, jag vill inte straffa eller hota honom men ville få bort honom därifrån). Jag var inte säker på att han inte skulle bita, vilket oroar mig starkt. Det var helt olikt honom. Två minuter senare släppte jag in honom igen, då var han sitt vanliga jag, kanske aningen undergiven, eller i varje fall mån om att uppföra sig och ville kela.

Nu idag vid matdags morrade han igen, dock bara ett väldigt lätt protestmorr. Jag var på väg att sätta ner skålen och han satt som han skulle och väntade, men kom fram innan jag var klar att sätta ner skålen och säga varsågod. Så jag reste mig (utan att sätta skålen) och sa ''sitt.'' helt lätt. Då morrade han lite istället. Jag svarade med kommandot ''gå väck'' (fortfarande väldigt tyst och enkelt), han tog upp stirra-spelet med mig men vek efter en stund undan med blicken och gick. Jag satte ner skålen, kallade på honom och det hade varit bra för min del, om han inte börjat morra igen när han närmade sig. Vi ''lekte'' det här spelet ett antal minuter, tills han satt och väntade utan att morra och utan att utmana mig med blicken. Han var väl inte helt glad, men han uppförde sig. Jag höll hela tiden en väldigt tyst och neutral röst och kroppspråk (utom i stirra leken då jag lutade mig något fram och spände ögonen i honom). Han fick sitt varsågod och sin mat och fick äta ifred. Nu är allt bra igen...
Detta är första gången han uppträtt dominant (försökt stirra ner mig, dominant kroppspråk) istället för osäkert när det varit något.

Men jag tror fortfarande att det i grunden handlar om brist på tillit. Så vad har ni för tips för att stärka den?

Jag arbetar mestadels med belöningar vid all inlärning, har ett nej kommando som bara betyder ''låt bli det du gör/gör nåt annat'' och sägs med bestämd men mild ton. Han lyssnar bra på det, lyssnar bra på det mesta.
Har lite enkla regler; träng dig inte, kasta dig inte över maten innan du fått den osv. De få gånger han bryter de reglerna räcker ett lätt ''nej'' eller ''a-ah'' för att påminna, behöver inte bli irriterad eller så.
Berömmer oftast med rösten då han svarar bäst på det (inte särskilt matmotiverad) använder mest godis vid sitt, ligg och så. Belönar även med ''hopp och lek'' när han varit duktig och tex gått fot en stund eller så.

Vi tränar drag, är nybörjare men han fattade snabbt vad det handlade om och är väldigt fokuserad. Älskar att dra och blir lätt uppspelt och vill mer. :)

Han är över lag en väldigt energisk och arbetsvillig, glad hund.

Så tips på tillitsövningar? Hur ska jag bli av med osäkerheten och morrandet mot mig?
Vad kunde jag gjort annorlunda i de två situationer jag beskrivit?

DSC_0130%20copy.jpg
 
Sv: Stärka tilliten?

Tror som du att det handlar om brist på tillit.
Morrande i sig är ofta en signal om att man inkräktar på hundens revir o en signal på att hunden inte litar på en o vill ha större avstånd.
Var glad för att hunden morrar innan den hugger.

Vad gäller tecken på strykräddsla så är det mycket rasberoende. Mången vallhund, speciellt BCs tror folk blivit misshandlade pga deras kroppsspråk.
vid höga röster o yvigt kroppsspråk.

Svårt att se rasen på den lilla bilden, en Terv?

Läs på lite här:
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
O övriga artiklar där.

Hundar o små barn skall aldrig vara utan tillsyn när de är tillsammans.

Lär in kommandot "tut tut" eller valfritt för = flytta på dig, du är i vägen. Är han trygg med att du kliver över honom så litar han på dig.

En hund skall alltid ha en plats där den vet att den är helt fredad, en bädd, en bur eller ett rum.
Träna oxå med byten, dvs att han har något i munnen som han älskar, bjud honom på något bättre/godare o byt, byt sedan tbx. Kan vara livsviktigt om han har något farligt i munnen.

Om att skapa förtroende:
http://www.netpets.org/~temperament/HUGTHERAPY/

En teknik utarbetad för att få hundar som negligerats att lita på människor.

Lycka till!
 
Sv: Stärka tilliten?

Hug therapy är kritiserat inom barnuppfostran, och när jag läser länken så undrar jag om man verkligen skall ägna sig åt det utan att vara mycket kunnig på hund.

Hug therapy på min förra rottis hade varit förödande för fel person. Det är en enorm dominanshandling.
 
Sv: Stärka tilliten?

Delvis KL

Tack för tips.
Normalt sett finns inga som helst problem att ta saker ifrån honom; mat, leksaker you name it. Även när han morrar lite (vilket inte är särskilt ofta som sagt) är det bara att säga ''gå väck'' så går han undan. Ser alltid till att han har den möjligheten, annars kliver jag åt sidan så att han kan det (om det är en hörna eller liknande) men ser till att han flyttar sig hellre än flyttar mig.
Kan ta saker ur munnen på honom, klippa klor m.m. Han svarar bättre på beröm än på mat/godis.

Normalt sett är det förståss heller inga problem att klappa, komma fram till eller hantera honom på alla möjliga vis. Ber man honom sitta fint (lyfta frambenen i sitt) och tar godiset/handen bakåt över huvudet på honom så trillar han baklänges och låter sig fångas upp i fallet så att han landar mjukt på rygg. (nu har han börjat få bättre balans och trillar inte lika lätt, iofs).

Undviker att tränga mig på honom, kallar till mig honom hellre än tränger mig på, och stör inte om det inte behövs. Oftast kommer han fram och vill kela m.m. utan att jag gör något.

Ska läsa länken om hug-therapy.. fast handlar det om dominans tror jag inte att det är rätt svar eftersom han inte är särskilt dominant utan snarare nervös.. (dominanta hundar står inte och skakar med svansen mellan benen..)

Har läst på dogma.

Episoden med bordet häromdagen lär jag aldrig få svar på.. kan bara hoppas att det inte upprepas.

Barn har jag inga (annars hade jag inte tagit emot en hund som bitit ett barn oavsett anledning)

Det är lite förvirrande eftersom han oftast är så social och välanpassad/uppfostrad.. sen ibland/vissa situationer reagerar så starkt med nervositet, och dessa få tillfällena med lätt aggressiv nervositet.. och nu det extrema utfallet och mitt i alltihop en dominant varning..
Får inte ihop det.

---

Läste länken om hugging, men tror inte att det är nåt för oss. Kan - normalt sett - ta upp honom och ha honom på rygg i knät och han bara somnar.
 
Senast ändrad:
Sv: Stärka tilliten?

Hug therapy är kritiserat inom barnuppfostran, och när jag läser länken så undrar jag om man verkligen skall ägna sig åt det utan att vara mycket kunnig på hund.

Hug therapy på min förra rottis hade varit förödande för fel person. Det är en enorm dominanshandling.
Tack för påpekandet!
När jag kom i kontakt med metoden så hade jag småbarnsåren bakom mig o visste inte förens du skrev det att det praktiserats på barn.
Jag hittade den genom mina kontakter på diverse BC rescue sidor.

Precis som du tror jag att man skall vara mycket kunnig om hund för att praktisera det, skall ha det i åtanke nästa gång jag rekommenderar någon att läsa om metoden.

mvh
 
Sv: Stärka tilliten?

Kan borrelian ha satt sig på hjärnan? :/

Kan inte se något normalt med hur han reagerar, det verkar så främmande hur han är annars..
 
Sv: Stärka tilliten?

Borrelia sätter sig där kroppen är som svagast. Har du tex en hund med taskiga leder, så ger sig borrelian på lederna.

Det du beskriver är åtminstone för mig en hund med stora problem. Jag skulle om jag var du ta kontakt med en problemhundsutredare/duktig tränare så ni tillsammans med vet. kan reda ut hunden. Tex prova att ge smärtstillande och se om det påverkar hans humör. Nu var han tydligen risig i magen också, magont kan göra vem som helst till en grinolle.
 
Sv: Stärka tilliten?

Har läst att det kan sätta sig på hjärnan, ge inflammation och att hundar visat beteende störningar..?

Vill inte bagatellisera problemen, men samtidigt är det klart att de låter väldigt mycket värre när man lägger fokus på dem så här. Man måste komma ihåg att i verkligheten handlar det om mycket små, korta, lätta morrningar (låter mer prat men är så klart lätta varningar) som kommer väldigt, väldigt sällan och i ganska förutsägbara situationer. Sen är det det här med att han är strykrädd, det känns värre eftersom det är mer uttalat och det ser jag som ett större problem..
Vad som hände under det där bordet får jag nog aldrig reda på.. det var väldigt oväntat (även när jag tittar tillbaka och försöker hitta tidigare tecken, det är ett så himla stort hopp från de övriga, lätta problemen som ändå är överkomliga med tanke på hur glad och social han är för det mesta..) Inte för att jag vill ignorera eller blunda för det, men kanske bara behöver mer tid.. Det har ju varit på rätt väg..

Har precis varit hos veterinär och upptäck borrelian han haft i flera år. Idag är sista dagen med pencillin och smärtstillande.. så jag kommer nog avvakta ett slag och se om det har hjälpt. En sak i taget. Annars får jag ju gå vidare..

Tack för tips och råd.
---

Nu börjar det bli lite mycket för mig med olika forum som jag skrivit i, och jag behöver en paus. Så jag komer inte läsa eller svara på några dagar.
Tack för tips och råd :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 425
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 217
Senast: Ratax
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 309
Senast: Snurrfian
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 911
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp