Stärka upp fotlederna vid ridning?

Fibusen

Trådstartare
Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara med på gymnastik som innehöll "tvärnitar" och skarpa svängar,tex basket,handboll,fotboll osv.

Ridning tyckte läkaren var bra,så länge det fungerade för mig.

Har blivit erbjuden operation när jag var ung,något som jag skulle gjort innan jag fyllt 18 för att få bäst resultat,vad den operationen skulle inneburit har jag ingen aning om då jag tackade tvärnej när dom berättade att jag skulle i pricip inte göra något på 6 månader/ben.

Jag har faktist ingen direkt koll på vad som igentligen är fel,då jag som sagt var ung när detta var aktuellt,sista besöket hos ortopeden var när jag kanske var 13-14 år,men om jag minns rätt så växer mina ben snett på något sett mellan knä och fotled,så jag kan aldrig få stabila fötter,vinglar ofta till,och att gå balansgång osv är omöjligt,att stå på skridskor har jag aldrig kunnat göra.

Fram tills jag var 17-18 så red jag regelbundet med trav,galopp osv,sen vart hästen dålig,och efter det endast promenadridning.

Har nu en frisk unghäst som jag så klart kommer vilja träna fullt ut med när det är dags,ÄNTLIGEN så har jag den möjligheten!

I går var jag ut och red med en stallkompis på stallägarens häst,vi var ute i ca 2 timmar,skrittade mest,nån längre travsträcka,och en jättekort galopp,kände att mina fötter inte alls var stadiga,utan mest bara "dinglade" runt. Jag har även kännt detta tidigare,men efter att jag började rida med enbart stövlar så tycker jag att det blivit bättre,men i går var det skandal.

Känner även i dag att jag har ONT i fotlederna,väldigt ont,känns som om fötterna kommer lossna och trilla av snart nästan.

Legat och oroat mig hela natten nu över hur detta ska bli i framtiden. Lufsa runt i skogen i skritt och sånt funkar ju,så fort jag började använda stövlar så har det gått hur bra som helst,men nu i går när det vart lite mer än skritt så får jag ont! Herregud,nu när jag verkligen köpt en bra häst,som jag kan åka och träna med,ett jättefint halvblod,istället för mina gamla skogsluffsare (inget illa menat alls,har älskat varenda häst jag haft) som har haft diverse krämpor,är det då JAG som borde "triangelmärkas" nu? Som inte kommer kunna klara av träningar/tävlingar?

Det är ju det här jag sett fram emot hela livet,att ha råd att köpa en blivande träning/tävlingshäst. Gått runt och jobbat lite extra och så till och från,dåliga löner,osv,men fick fast jobb för snart 3 år sen,och har nu äntligen råd att nå min dröm,då börjar jag inse att min kropp sviker mig istället...
MEN,jag vägrar ge upp,jag har min fina drömhäst nu,och jag ska se till att vi kommer dit jag vill.

Nån som har liknande problem? Vad ska jag börja med?

Min häst är alltså inte inriden än,men ska börja rida stallägarens häst ganska regelbundet så att JAG kommer igång,så man är lite smidig,och balansen är tränad till det är dags. Under den tiden så lär jag komma på en lösning.

Kan ledande stigbyglar hjälpa fotlederna,eller är det mest knäna? Kanske blir lite bättre även om det "bara" hjälper knäna då mitt problem är bpde knän och fotled,fast det är jämt i fotlederna jag får ont...Har funderat på nån stödlinda eller liknande,men förstår inte hur den ska få plats i ridstövlarna? Kanske det är bättre att linda fotlederna och rida i ridskor istället? Kan man gå till ortopeden och be dom göra några inlägg som man kan ha i skorna/stövlarna? (Hade nå hålfotsinlägg förut) Och vad får man räkna med att betala? Eller ska jag bara testa att rida på och se om det blir bättre,och fotleden blir starkare om man tränar upp den?

För det funkade ju i tonåren,frågan är ju om det var för att mina fotleder har blivit sämmre nu med åren rent generellt,eller om det funkade för att jag faktist red regelbundet då?

Stadigt skänkelläge finns inte i min värld just nu... Fötterna flaxar runt utan styrsel alls.. :(
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

Jag har en överrörlighet i mina leder, inget jättestort men det gör det lättare för mina leder att hamna i yttersta ytterläget och det är inte särskilt bra. Jag har lätt att få ont i knän och fotleder, speciellt vid korta läder, men också i axlar, armbågar och handleder om jag inte får igenom hästen ordentligt och den lägger sig i handen.
Det enda som har hjälpt mig är styrketräning i samråd med sjukgymnast. Att du upplever att dina fötter slänger och du inte har ett stadigt skänkelläge blir bättre om du stärker upp musklerna som fäster runt fotleden. Dessa har ursprung runt knäleden och där fäster även lårmuskulatur som dessutom påverkar sätesmusklerna då många sätesmuskler fäster i tractussenan som löper på utsidan låret med slutgiltigt fäste vid knäet.
Jag skulle lägga fokus på styrketräning av säte- och benmuskler. Många övningar kan du göra hemma! Du kan börja med att stå på ett ben när du borstar tänderna. Tex höger på morgonen och vänster på kvällen. Om dina fotleder är såpass ostabila att du får anstränga dig här så börja att stå på bara golvet. När det funkar bra, stå på en kudde istället, då får du en kontrollerad instabilitet och de små muskelfästena runt fotleden får jobba! Det är tillåtet att det gör ont när du tränar så länge du klarar av övningen och smärtan är borta 24H senare.
Jag gjorde n liknande övning till att stabilisera mitt knä - gjorde knäböj på ett ben på balansplatta och senare bosuboll (½ pilatesboll ungefär). Tränade styrka i ben ca 3ggr/vecka på gym och avslutade träningen med denna övning innan nedvarvning, 2 månader senare hade jag inte längre ont och jag kunde springa 5km på löpbandet. tidigare klarade jag inte ens 200m. Trägen vinner!

Men ta kontakt med sjukgymnast, de kan hjälpa dig!
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

Tack,ska genast börja träna att stå på ett ben,vilket jag har svårt för,hela foten (och jag) gungar,har verkligen ingen stabilitet alls! Miljoner tack för tipset! :bow:

Ska sen ta kontakt med nån sjukgymnast så får vi se!
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

Sprenger ledade stigbyglar, tunga skor + stabila shortchaps och oskodda ridbyxor är mitt råd.

Hade förr rejäl värk i fotlederna speciellt efter hoppning med korta läder, iom att jag rider många hästar om dagen så har jag succesivt klurat ut vad som hjälper och inte.
Häromdagen var första gången på mkt länge jag hade värk i fötterna och då hade jag för en gångs skulle ridet i helskodda ridbyxor och ett par mkt lätta tunna ridskor kände redan när jag red att hjälp vad ostabil skänkeln blev de skodda ridbyxorna gör att man inte kommer ner i sadeln på samma sätt som oskodda och med tunga skor så hamnar tyngden där den skall vara längst ner i fötterna och skänkeln blir mkt stabilare. Sprengers ledade stigbyglar skulle jag inte ens fundera på att rida utan idag vilken skillnad det är både för fotleder och knän.
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

Glad att kunna tipsa med något vettigt! Och att terminen på sjukgymnastutbildningen faktiskt gav mig något ;) Men att stärka upp och stabilisera hjälper ju till i övrigt arbete också. Det kan kännas tungt i början, men det går fort att känna att det blir bättre.

Jag har själv en del sjukgymnastik framför mig, med en underarm/handled. Var med i en bilolycka och bröt armen riktigt fult och en ny häst i samband med det. Bra kombo ;)
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

Jag har också väldigt dåliga fotleder (de är på tok för svaga och omusklade) och detta har i sin tur inverkat negativt på mina knän och gjort att även de gör ont, i synnerhet när jag cyklar eller rider med korta stigläder.

Jag har ledade Sprenger BB-stigbyglar och upplever att de absolut hjälper mig i ridningen, jag får inte alls lika ont när jag rider med sådana som med vanliga stigbyglar. De gånger jag råkat rida med vanliga stigbyglar har jag känt det väldigt omgående i både fotleder och knän, värken brukar dessutom sitta i ett tag.

Sedan går det alltid att öva upp musklerna med hjälp av sjukgymnastik, men det tar ju ett tag. Tyvärr har jag slarvat mycket på den punkten...

Jag har även hört att stigbygelsystemet K'vall lär ska vara extra bra vid svaga fotleder och flaxiga skänkar, googla det om du inte är bekant med det från förut. Tyvärr har jag inte testat det själv så jag kan inte ge något utlåtande, men är rätt sugen (tror till och med att man kan låna hem ett par på prov om man mailar dem). De är ju inte så snygga, men ibland får man leva med det när funktion ska komma före utseende.
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

Jag har också lite problem med överrörlighet, dock inte så mycket som du. Men om jag blir mycket trött i benen vid ridning, eller rejält skrämd så styrkan i benen 'försvinner', då har jag väldigt lätt för att vricka fötterna i stigbyglarna vid lättridning. Foten viker sig helt enkelt. :crazy: Brukar också vricka fotlederna relativt ofta...

När du övat på att stå på ett ben kan du börja att stå på ett ben och samtidigt stå på tå. Otroligt effektivt! Du kan ju börja med att stå på båda benen och gå upp på tå, "tåhävningar" som sjukgymnasterna kallat det. Jag fick ordinerat att göra ca 50 sådana om dagen av sjukgymnast för att stärka musklerna kring lederna. Man kan hålla lätt mot en vägg tills man är stark nog att göra det helt utan att ta stöd mot något. Under en danskurs gjorde vi alltid balansövningar, bla. att gå upp på tå på både en och två fötter fast man blundade samtidigt. Det gav definitivt utdelning med tiden.
Samma sak efter min knäskada - stärka musklerna runt om så allt hålls på plats när ledbanden är uttöjda och inte kan göra det jobbet själva, innan de är friska. Det motverkar ju även skador i framtiden.

Jag tror nog du kommer att kunna rida din häst men du är otränad nu. Bra att du kan börja rida en annan häst tills din ska ridas in :) Se till att rida med bra stöd bara, dvs stövlar! För min del är det omöjligt att vricka fötterna med mina (stela) stövlar, däremot får jag jävligt ont i fotlederna om jag rider med korta läder och stövlar. Men det är nog en vanesak, tills musklern och ledband har vant sig vid detta.
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

Sprenger ledade stigbyglar, tunga skor + stabila shortchaps och oskodda ridbyxor är mitt råd.

Hade förr rejäl värk i fotlederna speciellt efter hoppning med korta läder, iom att jag rider många hästar om dagen så har jag succesivt klurat ut vad som hjälper och inte.
Häromdagen var första gången på mkt länge jag hade värk i fötterna och då hade jag för en gångs skulle ridet i helskodda ridbyxor och ett par mkt lätta tunna ridskor kände redan när jag red att hjälp vad ostabil skänkeln blev de skodda ridbyxorna gör att man inte kommer ner i sadeln på samma sätt som oskodda och med tunga skor så hamnar tyngden där den skall vara längst ner i fötterna och skänkeln blir mkt stabilare. Sprengers ledade stigbyglar skulle jag inte ens fundera på att rida utan idag vilken skillnad det är både för fotleder och knän.

Kan skriva under på att ledade stigbyglar gör en hel del! Rider numera bara med Sprengers BB eller riktigt breda i plast! Och det gör mycket för mig som också får ont i fotleder och knän när jag rider, speciellt i hoppsadel...
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

Vilken disciplin satsar du på?

Jag kan som många andra varmt rek Sprengers BB. Jag har knäproblem visserligen främst. Men mig hjälper de väldigt mycket.
Nu har jag haft trasiga ledband i ena vristen och allmänt haft prob med låsningar och ostabilitet i den. Jag jobbar med hästar och rider en hel del elevers hästar och har någon i träning heltid utöver mina egna. Utan min Sprenger BB hade det aldrig gått.
Jag rider ju dressyr. Och har man prob med flaxiga skänklar där så är det ju mycket bålstyrka och stretch för att kunna släppa igenom rörelser på rätt ställen som gäller. Styva dressyrstövlar kan också hjälpa.

Jag kunde inte rida då jag behövde vara lindad. Jag fick inte ner foten i någon sko eller stövel, utom gymnastikskor. Och behövde skänkla till lite tufft någon gång gick foten direkt igen. Men sen fick jag tips av min sjukgymnast om hur jag kunde tejpa foten men någon specialtejp. Det kanske du kan kolla upp med någon sjukgymnast.
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

ledade stigbyglar och stöd strumpor för vristerna hjälper mina leder. rider också alltid i ridstövlar eller jodhpurs och tighta chaps, bara ridskor = vinglande skänkel och ont i några dagar om jag rider med kortare läder.

är inte överrörlig i mina leder men dom knäcker och är svaga, vrister, och axlar är värst, knäna får jag ont i när jag försöker avlasta vristerna :(, men håller jag bara lederna varma innan och efter ridturen samt har stöd strumpa när jag hoppar så går det bra.
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

När jag var som sämst så tejpade jag fotlederna vid ridning. Jag hade alltid stövlar och alltid ledade stigbyglar. Nu har jag tränat upp lederna så jag kan rida i vanliga gympaskor om jag vill men det har ju tagit 2-3 år :)

Tåhävingar är mitt starkaste tips.
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

som många andra skrivit redan - ledade stigbyglar och stöd vid fotleden. Det finns stödstrumpor för leden man kan köpa hos apotek eller ortoped.

Sen hårda stövlar al'a dressyrstövlar är toppen tycker jag. Ger väldigt bra stöd. Tyvärr ganska dyra, men å andra sidan kan man ha dem i 10 år.

Sen har jag ett litet udde tips, men som faktiskt hjälpt mig och mina fotleder - träna mer stabilitet i höftböjaren + övrig bål. Är du stabil i övre delen av kroppen och sen kan få den stabiliteten via höftböjaren ner till skänklarna så har du kommit LÅNGT med att hjälpa din egen sits.
 
Sv: Stärka upp fotlederna vid ridning?

:)Jag tycker att balansplatta är bra träning. Gradera upp svårigheten genom att ställa plattan på mjukare (lättare) eller hårdare (svårt) underlag samt genom att stå på ett eller två ben på plattan.
Ger väldigt bra koordinations- och styrketräning för de muskler som omger fotleden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 848
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 031
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 883
Senast: iNHALE
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
870
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp