Stärkande övningar?

Diana2006

Trådstartare
Hej! Jag har två varmblodstravare (ena är under vila just nu) och jag undrar om ni har några tips på stärkande övningar/övningar som bygger muskler. Jag vet att backtränimg hjälper, däremot så finns inga backar där jag bor:( Jag vet att hoppa olika sorters studs hjälper men jag vill inte hoppa allt för mycket med honom:p tacksam för svar!
 
Hej! Jag har två varmblodstravare (ena är under vila just nu) och jag undrar om ni har några tips på stärkande övningar/övningar som bygger muskler. Jag vet att backtränimg hjälper, däremot så finns inga backar där jag bor:( Jag vet att hoppa olika sorters studs hjälper men jag vill inte hoppa allt för mycket med honom:p tacksam för svar!

Övergångar

Övergångar

Övergångar

Övergångar

Övergångar

(dock viktigt att de görs korrekt med hästen i balans)
 
Bommar och cavaletti på olika höjder och olika avstånd, promenader antingen för hand eller tömkör rätt ut i skogen utanför stigen så han får lyfta på benen och se efter var han går. Bra både för kropp och knopp.
 
Man kan göra mycket med bommar!
Kliva rakt över, göra halt framför/över/bakom, sidepass.
Det räcker med en bom, och har man fler är det en bonus.

Offroad i skogen, där hästen måste lyfta på benen och lära sig hålla koll på sin kropp.

Övergångar som tidigare nämnts. Start-stopp bygger också mycket om hästen i dagsläget har svårt för övergångar mellan t.ex. skritt-trav. Det krävs en del för att sätta 500 kg i rörelse och sen stoppa det igen. Likaså kan man lägga in ryggningar.

Och såklart se över foderstaten så den främjar muskeluppbyggnad.
 
Min häst har gjort enorma framsteg sedan jag började med stretch och övningar för kroppsmedvetenhet. Gillian Higgins kallar det för ”Pilates for horses”

Annars skogspromenader utan ryttare över stockar och runt träd är också jättebra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp