Staffe 2 år med kraftig smärta

Pia75

Trådstartare
För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka in akut med henne. Prover togs och man misstänkte inflammation varav man skickar med antiinflammatorisk medicin mot detta samt att hon får morfinspruta i nacken. Detta var ca 13.30. Mot kvällen viker hon undan, gömmer sig och skakar och hässjar. Vi får råd att avvakta tills mottagningen öppnar kl 08.00 vilket vi även gör. Ingen hemma har sett henne skada dig på något sätt. Vi får vänta ganska länge på eftermiddagen på mottagningen när vi åkt in och Iris har väldigt ont och är stressad. Sänkan är på 3, livmoder ser bra ut, feber 39.3… Hon reagerar på beröring på svanken och vill nu inte hoppa upp på varken stol eller soffan. Hon får ytterligare morfinspruta i nacken och ett Fentanylplåster på magen och vi får rådet att fortsätta med antiinflammatoriska medicinen i 14 dagar. Man samtalar även om att det kan röra sig om diskbråck och då måste Iris ta det lugnt, inte hoppa, inga promenader eller liknande. Hon piper och är orolig på natten när vi kommit hem. Nu på morgonen känns hon mer stabil. Inga skakningar eller hässjande. Känns lugnare i sinnet också. Hon fick sin antiinflammatoriska tidigt i morse och morfinet som hon ska ta i 2-3 dagar vid 08.30. Alltså, vi är sjuka av oro ;((
Har någon erfarenheter, av antingen diskbråck hos staffar, känsliga hundar med smärta eller något liknande vår historia och vill inge oss information, tips eller helt enkelt bara lugn, så skriv! 💬 ❤️
 
Vår hund (iofs inte en staffe) fick diskbråck ett par gånger i sitt liv. Blev bra med vila, smärtlindring och korta korta promenader. Efter akuta perioden fick han även rehab med vattentrask.
Vi sov med honom på golvet för att han inte fick hoppa upp i sängen, bytte till sele istället för halsband. Köpte matskålar på ställning så han inte behövde böja sig ner.

När han blev bra så fortsatte vi lyfta upp i soffa/säng och så men han levde ett fullgott liv även efter diskbråcken.
 
Min Staffmix diagnoserades med diskbråck för 3 år sedan. Då var hon 5 år. Det visade sig som ovilja att gå i trappor. Hon hade också svårt att gå/ta sig upp ur sängen, var som att bakdelen inte riktigt bar på det mjuka underlaget. När vi var på plan mark gick hon om än lite stelt.

Med smärtstillande hos veterinären dagen efter tyckte hon att hon var fullt frisk (vilket hon såklart inte var). Vi körde vila och sen rehabilitering. Numera försöker jag se till att hon har täcke när det blir kallt och alltid värma upp innan träning. I övrigt lever hon precis dom vanligt. Antagligen skulle hon behöva ta det lugnare men hon är helt enkelt inte en sån hund.

En gång trodde jag att hon fått "återfall" men hon var bara rejält dålig i magen.
 
iris vaknade vid 05 imorse och upplevdes ha ont igen. Hon gnydde och skakade. Då har hon ändå fått morfin på kvällen vid 20.30 och har Fentanylplåster på magen.
Vi ringer igen till vet. Och han vill prata ihop sig med kollega. De återkopplar och vill röntga henne. Nu visar det sig att hon inte har diskbråck, höfterna ser bra ut, inga större inflammationer syns men att hon något vid lårmuskeln, typ av inflammation/infektion?! Veterinären var dansk och jag är usel på att förstå danska därav min osäkerhet vilket av dem hon har. Då Iris varit extremt orolig vid varje besök på kliniken och att man inte hittar några allvarligare fel på henne så nämner veterinären att Iris kanske kan ha mentala problem…. Jag funderar fortfarande på om det är möjligt att Iris kan ha haft ont men att hon omedvetet överdrivit sina symtom pga just mentala problem. Det kan vara så men det känns konstigt…. Någon som har hund med mentala problem?
 
iris vaknade vid 05 imorse och upplevdes ha ont igen. Hon gnydde och skakade. Då har hon ändå fått morfin på kvällen vid 20.30 och har Fentanylplåster på magen.
Vi ringer igen till vet. Och han vill prata ihop sig med kollega. De återkopplar och vill röntga henne. Nu visar det sig att hon inte har diskbråck, höfterna ser bra ut, inga större inflammationer syns men att hon något vid lårmuskeln, typ av inflammation/infektion?! Veterinären var dansk och jag är usel på att förstå danska därav min osäkerhet vilket av dem hon har. Då Iris varit extremt orolig vid varje besök på kliniken och att man inte hittar några allvarligare fel på henne så nämner veterinären att Iris kanske kan ha mentala problem…. Jag funderar fortfarande på om det är möjligt att Iris kan ha haft ont men att hon omedvetet överdrivit sina symtom pga just mentala problem. Det kan vara så men det känns konstigt…. Någon som har hund med mentala problem?
Kan man utesluta spondylos när man röntgar för att titta efter diskbråck?
 
iris vaknade vid 05 imorse och upplevdes ha ont igen. Hon gnydde och skakade. Då har hon ändå fått morfin på kvällen vid 20.30 och har Fentanylplåster på magen.
Vi ringer igen till vet. Och han vill prata ihop sig med kollega. De återkopplar och vill röntga henne. Nu visar det sig att hon inte har diskbråck, höfterna ser bra ut, inga större inflammationer syns men att hon något vid lårmuskeln, typ av inflammation/infektion?! Veterinären var dansk och jag är usel på att förstå danska därav min osäkerhet vilket av dem hon har. Då Iris varit extremt orolig vid varje besök på kliniken och att man inte hittar några allvarligare fel på henne så nämner veterinären att Iris kanske kan ha mentala problem…. Jag funderar fortfarande på om det är möjligt att Iris kan ha haft ont men att hon omedvetet överdrivit sina symtom pga just mentala problem. Det kan vara så men det känns konstigt…. Någon som har hund med mentala problem?
Diskbråck syns inte på vanlig röntgen, det behövs CT/DT och ibland MR.
 
Men alltså - för det första är ju "mentala problem" ett väldigt slarvigt sätt att uttrycka det - det kan ju betyda nästan vad som helst.

För det andra så har jag haft flera hundar med sämre mentalitet (ljudrädsla, sociala rädslor m.m.) och visst har de socialt osäkra hundarna haft det jobbigt vid besök på djursjukhus/veterinärkliniker men det har inte påverkar hur de känner smärta hemma i sin vanliga miljö.

Många hundar tycker att besök på djursjukhus/veterinärklinik är riktigt jobbigt, även socialt trygga hundar kan tycka det är otäckt och det är ju inte så konstigt. Detta kan förstås resultera i att det är svårare att undersöka hunden om den är jättestressad vid besöket, men det borde väl knappast påverka hur hunden mår hemma.
 
Jag hade vänt mig till annan vet. Såvida du inte känner dig trygg med diagnosen mentala problem

Tycker det låter som ett väldigt konstigt uttalande faktiskt. Är det så att hon inte visar smärta vid undersökning?

Fick du med dig något utlåtande/journal?

Min hund visar absolut ingenting när veterinären klämmer, och ändå är ganska hårdhänt. inte ens en smaskning eller drag i läpparna, trots fraktur i tassen. Han fick snabbt smeknamnet Stoneface på kliniken. Det är så mycket svårare att ställa diagnos på sådana individer.
Sen finns det de som piper för minsta lilla, bara man tar i dem. Också svårt.

Det finns mycket som inte syns på vanlig röntgen, ibland behövs CT/MR/UL för att kolla mjukdelar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 867
Senast: Maddix24
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 021
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp