Bukefalos 28 år!

Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

MissourisTopsanna

Trådstartare
Lilla Ynkisen, som jag har tagit över för drygt en månad sedan? Har inte kolla på tiden ;) Han har väldigt dålig mage. Han får lätt diarée. Men det vardagliga är att han bajsar mer än tre gånger per dag, och det är "krämigt" typ.

Idag har jag skrivit upp måltider och toatider, tänkte fortsätta och göra så i någon vecka. För att se om jag hittar något samband. Han äter eukanuba, hade kyckling, jag har nu bytt till lamm och ris för att se om det hjälper. Jag tog upp detta med mitt ex, som hade hunden innan mig. Han har alltid varit på toa väldigt många gånger per dag (hunden alltså!), och han har alltid lätt fått dålig mage. Alltid ätit samma foder, är avmaska, bra hull och pigg.

Igårkväll fick han mat 23.00, jag fick kliva upp klockan 4 inatt och ta ut han för att bajsa, idag har han fått mat klockan:10.30, 16.00, 22.30. Han har varit på toa (förutom klockan 4 inatt) klockan:10.35, 19.30, 23.45

Alla gånger har han bajsat mycket och krämit, förutom sista gången, då såg det okej ut.


Nu när jag dragit hans bajshistorik ;) någon som har tips på hur jag ska gå vidare om han inte blir bättre på lamm och ris?

Det godis han får under dagen vid träning och promenader är "leversnittar" som är lamm och ris dom med. Han har mycket mindre stress nu än förr, är endast med mig och min syster, och har ilo hela tiden. Förr så var det väldigt många olika som passade honom så han var med olika folk hela tiden, vilket jag kan tänka mig var stressigt.
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Byt skitfodret mot ett bra färskfoder. Gör under för de flesta magar.
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Jag kan säga att du går ur askan i elden när du byter Eukanuba foder.
Detta ingår i kycklingfodret:
Torkad kyckling och kalkon (>24%), vete, majs, animaliskt fett, sorghum, korn, sockerbetsfibrer (>2.5%), kycklingdigestiv, heläggspulver, kaliumklorid, fiskolja, natriumklorid, natrium hexametafosfat, kalciumkarbonat, linfrö, fruktooligosackarider (0.15%).

Detta ingår i lamm o ris:
Torkad kyckling och kalkon, lamm (>14%), ris (>14%), majs, sorghum, korn, heläggspulver, animaliskt fett, sockerbetsfibrer (>2.5%), kycklingdigestiv, fiskmjöl, kaliumklorid, natriumklorid, kalciumkarbonat, natrium hexametafosfat, fiskolja, fruktooligosackarider (0.15%).

Alltså kyckling o kalkon i båda. Du bör i så fall byta märke så att du får tag på ett helt rent lamm o ris foder som inte innehåller fågel. Fråga i din butik vad de har för alternativ annars köp från ett företag som levererar hem till dörren.
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Pust... Jag frågade på affären om jag kan byta till färskfoder på honom. Ilo hade också eukanuba som liten, jag bytte snabbt då jag tyckte det var skit. Nu blev jag rådd att ej byta foder, utan byta till lamm och ris. Tror jag tar mig en vända förbi där imorgon och ser om "smak garantin" gäller på det viset att jag kan lämna igen öppnad förpackning, endast tagit två portioner. Och byta till färskfoder på en gång då. Det var ju det jag ville från början, men blev avrådd när jag väl kom för att göra det..

Hade ju varit lättast också tycker jag, eftersom jag redan ger ilo färskfoder.

Men så det är egentligen onödigt att vänta ytterligare några veckor på "lamm och ris" fodret, om han fortfarande är lika dålig. Bäst kanske att bara hoppa över till färskfoder så fort som möjligt? Jag ger Ilo klass plus nu, (ja jag vet voh är bättre). Hur doserar jag färskfoder till växande valp? Bör han få klass normal eller klass plus? Klass plus brukar vara lite mer påfrestande för magen har jag hört?
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Lita inte på de sommjobar i djuraffärer.

Du kan nog börja med normal, ge så mycket han ska ha när han har nått förväntat vuxenvikt och håll koll på hullet.
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Efter att ha sökt jobb i djuraffär (som jag tackade nej till) så har jag insett att man INTE ska lita på deras råd. Denna butik talade om för mig att jag ALLTID skulle rekommendera ett vist foder för dom tjänade mest på det.
Förbannat idiotiskt. Det handlar om ett djurs välmående, inte om kvalité på en tv...
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Äter han färskfoder så byt till det.

Samma med våra, Ture bajsar upp till fem gånger per dag, ljusbrunt o lite krämigt fast inte löst. Han äter RC torrfoder o lite blandat godis. Ruben bajsar en gång om dagen, mörkbrunt o fast, han äter färskfoder o några gröna kex.
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Staffar kan ju tyvärr vara ganska känsliga när det kommer till foder. Byt till färskfoder på en gång så blir det säkert bra, det är jag ganska övertygad om. :)
När jag bytte torrfoder på min staffe gick hon också från att bajsa flera gånger om dagen, väldigt "krämigt" till att bajsa en gång om dagen. Hon äter nu brit care activity torrfoder blandat med bravo färskfoder. Detta mest för att vi reser så mycket med henne och tävlar en hel del och då är det enkelt att bara ta med sig torrfoder och då är hennes mage van att äta det. :)
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Min åt eukanuba som valp, vilket gav diarré hennes 5 första månader i livet. Bytte till Nordic, vilket ledde till lite bättre mage, bytte sedan till BARF och på detta är hon väldigt bra i magen! SÅ, Eukanuba är SKIT och färskfoder är bra.
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Det är väl bara att stuva undan älgklövar, blod, ilos färskfoder och försöka få plats med färskfoder åt ynk i frysen med, låter det som :) Det finns ingen människomat i min lilla frys längre..

Aningsfull: ja alltså ,ynk är fruktansvärt känslig! Jag har börjat gå i banorna om han är allergisk för att han så lätt blir dålig.
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Och sen tycker jag inte att du ska ge mat kl 23. Iofs vet jag inte hur du lever, men det känns väldigt sent, inte konstigt att du behöver gå upp på natten.
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Om det blir fullt i frysen går det ju alltid att göra som jag gör och ge både färskfoder och torrfoder. Då går det ju bara hälften så mycket färskfoder. :)
Kan rekommendera brit care, det funkar kanon på min staffe. :)
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Även jag har haft en hund som inte klarade Eukanuba.

Det bästa du kan göra är att sätta dig vid datorn och söka på olika foder för att se vad de innehåller. Det brukar stå tydliga innehållsförteckningar. Då kan du bilda dig en egen uppfattning och slipper lyssna på någon som rekommenderar ett foder de tjänar bäst på. Det finns säkert färskfoder även för valpar/unghundar.
 
Sv: Staffevalp, snart 7månader. Dålig mage.

Jag har läst en del och är mycket mer insatt än förut. Anledningen till att ynkis äter eukanuba är att han ätit det sen han var liten och jag just tog över honom. Vissa hundar funkar det för. Men varken Ilo eller ynk verkar gå bra på det :/ Jag tänkte köpa färskfoder, men blev pratad ur det att byta till lamm och ris istället, självklart lyssnar jag när någon verkar kunna sin sak. Jag ska genast dit imorgon och byta, helst vill jag ju ge samma mat till båda hundarna, blir enklast för mig. :)

Jag jobbar sena kvällar, nätter och eftermiddagar. Ibland får hundarna mat vid 20 på kvällen, ibland 23, beroende på hur jag jobbat :) Har inga fasta måltider på dom. Ibland tre gånger per dag, och ibland två. Men jag kan hålla med om, då han verkar ha en rätt snabb mage, att det är dömt att misslyckas att ge honom mat just innan man ska gå och sova.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 208
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 094
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp