Staket på vintern

Seabaz

Trådstartare
Nu skapar jag en tråd för detta med utegående hästar på vintern.

Vi hade en incident i stallet för några dagar sedan där många hästar kom lösa och en del olyckor inträffade med bla en död häst och två mycket svårt skadade...

Helt ärligt kan jag säga att jag trodde faktiskt att det stallet hade de bästa möjliga staketen... Men ja, hästarna tog sig genom.

En framtidsdröm jag har är ju att ha eget stall nån gång på egen gård. Och redan nu tänker jag på små smarta lösningar som jag samlar på mig från olika stall jag är i, allt från strö och täckeshängare till hagar och gödselplats! ;)


Så vad tycker ni är en säker vinterhage och hur ska man efter bästa förmåga hindra att hästar kan ta sig ut, även om de blir skrämda?

Jag har gått stängselkurs (teoretisk och praktisk) för DeLaval och detta var i norrland där det ofta är väldigt mycket tjäle, is och snö, alltså svårt med jordning.
Fick där lära mig deras tips på allt från jordning till hur man kopplar grindar osv...

Men ja, nu har två stall i min närhet haft lösa hästar på mindre än en månad, båda med delvis tråkig utgång...
Då hade det ena stallet trästaket och det andra stallet tre järntrådar (med ström i)...

Detta är ju de två säkraste enligt både mig själv och DeLaval och ÄNDÅ tar sig hästar ut....


Jag vill inte ha någon popcorntråd här, att olyckor händer kommer aldrig gå att göra något åt men man kan minska riskerna väldigt mycket. Hur har ni det i era stall och är ni helt nöjda med det? Några saker ni skulle vilja ändra på?

Låt oss också säga att det säkraste skulle vara att ha en 4 meter hög mur runt stall och ägor, men det går ju inte så sådana förslag behöver man inte skriva heller ;)
 
Sv: Staket på vintern

När jag stod i ett stall som hade A-staket så var det inte en enda häst som varken tog sig ur hagen eller skadade sig på staketet. :bow:
Det ska jag ha om jag skaffar en gård.

Nu står jag i ett stall som har trästolp och tråd mellan hagarna samt helt trästaket runt omkring.
Alla hagar har en gång så att hästarna ej kan nosa på haggrannarna.

Rejäla staket, men som hästarna ändå lyckas ha sönder ibland. Mitt lilla sto lyckades riva sitt staket
en dag, och då är det rejält med el i tråden.
 
Sv: Staket på vintern

A-staket? Går det att googla månne, har aldrig hört om det?
 
Sv: Staket på vintern

Skriver här för att hitta tillbaka, behöver också tips. Ena ponnyn brakade rakt igenom stängslet igår för att han inte fick gå in först...
 
Sv: Staket på vintern

A-staket? Går det att googla månne, har aldrig hört om det?

sånna vita plast staket som oftast finns vid travbanor
staket.jpg
 
Sv: Staket på vintern

Jag tror nog det säkraste är att ha bra rutiner som passar hästarna. Förutom just då bra hagar, bra flock osv osv ;) Ena grannens staket hänger på en trekvart och inhyser 1 hingst och 2-3 ston som delvis betäcks med denna hingst. De rymmer aldrig. Andra grannens staket sitter åtm mer uppe men sprängs ofta av en av deras hästar.

Personligen vill jag ha trästaket, gärna tre slanor och högt men ekonomiskt rimligt är väl snarare två slanor. El innanför, 2 trådar och inte för lågt (nere i snön :D). Har inga planer på att ha små ponnyer (under C).
 
Sv: Staket på vintern

Får jag eget stall någon gång ska jag ha polarband runt alla hagar och det starkaste elaggregatet som går att köpa för pengar:devil:
Googla polarband så hittar du. Jord och ström i samma band, dvs inga jordspett behövs och man har alltid el i tråden oavsett tjäle, stenig mark osv.

Unghästen ligger inte på plus just nu då hon tagit sig igenom det pga tjäle och snö strömlösa staketet ett par gånger. Jag har gjort så att jag dragit extra tråd runt hela hagen, mellan de vanliga trådarna, så att det nu är 5 trådar i staketet, och kopplat jord direkt till extratråden. ström-jord-ström-jord-ström. Nuddar hästarna jord och ström samtidigt får de en stöt och trådarna sitter så pass tätt att det är omöjligt att ta sig igenom utan att nudda två trådar. Fungerar så här långt i alla fall, unghästen har återfått en viss respekt för staketet...
Tror det finns fler trådar om detta under "hästverksam".
 
Sv: Staket på vintern

Bosätt dig inte nära en stor väg eller järnväg....

Det var a och o för mig när jag letade gård. Hästar kommer rymma, även om hagarna är bunkrar så finns stall, stallbacke, ridbana etc där hästen kan bli skrämd och dra i väg. Så det enda som är någorlunda säkert är att ha lång avstånd till stora vägar. Och sjöar med för den delen.... Då gör det inte så mkt om hästarna skulle komma lösa.
Jag fattar inte hur folk vågar ha sina hästar i hagar bredvid E6/E4, särskilt bra staket brukar dom inte ha heller, några låga eltrådar... Säkraste måste vara rejält trästaket, med tjocka plank och stolp.
 
Sv: Staket på vintern

Bosätt dig inte nära en stor väg eller järnväg....

Det var a och o för mig när jag letade gård. Hästar kommer rymma, även om hagarna är bunkrar så finns stall, stallbacke, ridbana etc där hästen kan bli skrämd och dra i väg. Så det enda som är någorlunda säkert är att ha lång avstånd till stora vägar. Och sjöar med för den delen.... Då gör det inte så mkt om hästarna skulle komma lösa.
Jag fattar inte hur folk vågar ha sina hästar i hagar bredvid E6/E4, särskilt bra staket brukar dom inte ha heller, några låga eltrådar... Säkraste måste vara rejält trästaket, med tjocka plank och stolp.

Hagar oroar mig mindre. Värre med ridvägar tycker jag om man åker av och hästen springer hem.

Vi tänkte bosätta oss intill väg 11 i Skåne, motortrafikled om jag inte minns fel. Med ridvägarna på ena sidan, Revinge hed, och förhoppningsvis även arrenderat bete och så gård på andra sidan och ridvägar på Romeleåsen där. Gångtunnel under vägen.

I Skåne kan man nog knappt ens bosätta sig med häst utan att bo för nära en vältrafikerad väg, inte om man själv ska ta sig till jobbet i alla fall.
 
Sv: Staket på vintern

Eh, min ponny rymmer jämt och ständigt... han går igenom tråden, utan att göra sönder den, oftast.... (han är c) han kliver över den understa och under den översta och eftersom hagen är så stor är trådarna lite töjj-bara och återigen: eftersom hagen är så stor finns det massa briset i tåden nu på vintern så elen går inte igenom helt. Men i den hagen är det enkla ''strömm'' snörren/trådar. Ett tag var han utanför hagen varje dag men nu har han börjat stanna inne som tur är. Han går såklart ingenstans utan stannar precis utanför hagen hela tiden (och käkar, han är ett riktigt matvrak) han är på tok för feg för att lämna stallet och hagen och hans två kompisar vägrar att gå utanför ''tråd'' gränsen. Sedan har vi en liten älgflock som springer fram och tillbaka i hagen och gör sönder tråden - man får ju laga den då och då. Men återigen - han går ingenstans! :)

och när vi ändå är inne på det här med trådar måste jag bara berätta om grannens stora shettis (b ponny) som lärt sig öppna alla.. vad kallar man dom .. eh... ja dom man tar tag i när man öppnar till hagen (XD) så det händer att han smiter ibland.... ;)
 
Sv: Staket på vintern

Jag tror att det är viktigt att de hela tiden har att göra. Min häst står med 13 andra hästar i en lösdrift med vanliga trä stolpar och 3 vanliga vita trådar. Än har ingen gått igenom. De har alltid fri tillgång på halm. De har näringsfattigt hö 18 h per dygn och bra hö 8 h utsprit per dygn. De har alltid att pyssla med. Tror att de är mindre rymmlings benägra. En hungrig ut tråkat häst hittar på något, det är deras instinkt.
 
Sv: Staket på vintern

Håller med, hungriga o uttråkade är säkert mer rymningsbenägna.

MEN nu har jag oxo sett att de kan stå lutade mot stängslet, elband o inte får de nån smocka av stängslet. Hmmm,,är det oftast jordningen som är svår att få till nu vintertid? Elbanden är djupfrysta på sina ställen o jag borstar av dem stup i kvarten men ändå...lutar sig de mot. :confused:

Ska nu sätta en ny övre tråd o sätter elen bara på den o hoppas på en smäll så de får respekten tillbaka :devil:
 
Sv: Staket på vintern

Som nämnts tidigare ett antal gånger så är det [U]snötäcket som hästen står på [/U]som är boven i dramat när man inte får ström i staketet, rättare sagt det finns ström i staketet, men eftersom hästen inte jordar strömmen känner den inte av något. Som tidigare sagts är lösningen att sätta dit en extra tråd rätt tätt under den ordinare, och koppla på jorden där.
 
Sv: Staket på vintern

För att man inte har något annat val kanske? Jag är uppväxt på den gården jag bor på. Det är min enda möjlighet att få ha häst att ha den här(men åker ju inte direkt som 14åring och köper sig en egen gård mitt ute i skogen för att kunna ha häst).
Nu kommer det dock bli en aning bättre då min kille har köpt en gård med lite bättre läge. Hoppas att kunna flytta hästarna dit snart.
 
Sv: Staket på vintern

kl

sen påverkar ju alla tjocka vintertäcken också. Trots att det finns el i tråden är det bara att gå igenom.

Min häst plockade upp stolparna (eller käppar kanske det var) med tänderna. Såg för roligt ut. :D
 
Sv: Staket på vintern

Min vinterhage (0,5 ha på två haflinger, + liten lösdrift, men de är installade ca 12h per dygn) har gunnebostängsel...! Tyvärr är det taggtråd som övre avslutning på det gunnebostängslet, så jag satte upp trästolpar med elband 3-4 dm innanför gunnebostängslet. Den shettis som jag hade förut lyckades ibland komma in i "ingenmanslandet" mellan elstängslet och gunnebostängslet - och fick lotsas ut igen (nedersta bandet satt ju för högt). Elstängslet drivs av batteri, och nu på vintern har jag inte brytt mig om att byta batteri på ett par månader. Hästarna jordar ändå så himla dåligt på snön, och jag tror inte de tar sig ut genom de dubbla stängslen.

Eftersom jag arrenderar betet (avstyckad bondgård, så jag har stall osv men bara "trädgårdstomten") vill/kan jag inte göra så himla mycket investeringar/förändringar vad gäller stängsel. Ändå har jag väl lagt ut sammanlagt 20.000 kr de senaste åren på att sätta upp extrastängslet i vinterhagen och byta ut smala, vassa kotrådar till rejäla elband i sommarhagen (inkl nytt staket mellan kohage och hästhage).

Ofta har man inte full frihet att göra om allting till hur man skulle vilja. T.ex. har jag en gammal kolagård (där de obegripligt nog klämt in 8 kor - nu får man högst rum med 3 hästar (4 om man drar ner på boxstorleken till minimum)...!). Höga stocktrösklar i alla dörrar, lågt i tak, trångt med lagerutrymmen osv. Det är bara att anpassa sig... Alternativet är att riva den antika timmerlagårn och bygga en helt ny - men då skulle man behöva ha några miljoner på fickan först...!
 
Sv: Staket på vintern

Vi har järnrör eller trästaket i våra vinterhagar + elband. Det gör inget om strömstyrkan inte är kanon på vintern för hästarna kommer inte ut ändå. Ingen häst har skadat sig på våra staket såvitt jag kan minnas. Trästaketen har ju nackdelen att hästarna gärna gnager på dem om maten tar slut eller om de är uttråkade vilket kanske sker just på vintern med mkt snö. Vi har placerat elbanden så att de inte kan gnaga och slänger ut lite sly ibland istället.

Järnrören är suveräna men var tunga och otympliga att sätta upp. Väl på plats är de helt underhållsfria och hästarna är inte intresserade av dem ;)

Mvh JV
 
Sv: Staket på vintern

Förutom att ha bra staket o ELstaket MED el i.......så är storleken på hagarna samt sammansättningen av hästar viktig.

Att de trivs med varandra o inte ha hingstar i närheten av ston.

Ganska enkelt tycker jag.

Tredubbla staket vid järnväg med korridorer emellan.
 
Sv: Staket på vintern

Nu vet jag inte om någon har svarat det samma redan men polarband är mitt svar. Det är det enda som hållit rymmarponnyn nr 1 på rätt sida om staketet vintertid. Givetvis måste det ju vara bra ström, sträckta band och hela stolpar för att det ska funka. Jag begriper mig inte på de människor som har staket som ser ut som hej kom och hjälp mig, de har väl antagligen aldrig haft någon rymmare.

I övrigt så tycker jag att en bra grupp av hästar är viktigt och tillräckligt med mat/sysselsättning. Och en stor hage eller i alla fall en hage som inte har för många skarpa hörn, om man har en liten hage så tycker jag att man bör runda av hörnen för att undvika att en häst blir fast där och spränger staketet.
 
Sv: Staket på vintern

hos mig har de rejäla hagar. Alla hagar har 3 band. På vinterhagen är den översta bredaste polarbandet, mellanbandet är vanligt polarband, och understa är vanligt ekonomiband som jag var dum nog o installera då jag inte var så påläst.. I år har ingen häst rymt! I den stora hagen är de just nu 8 hästar inkl föl. De har fri tillgång på hösilage, o de springer in o ut lösa. De är ute 12-14 timmar per dygn. Sen har jag en liten shettishingst i en hage precis intill. Han har stor respekt för ström, som även kopplas på i hans hage! O han är supernöjd över att se damerna hela tiden :) Jag har stängt av alla sommarhagarna för att få högre ström till vinterhagarna. Jag har de starkaste aggregatet från granngården (de laval). I flocken är den äldsta 20 år, sen 2 st som är 9 år, 1 som är 6 år sen en som är 4, en som är 1 o 2 som är födda i år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 034
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 335
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp