Staket runt ridbana

TomasN

Trådstartare
Vi har ju en ny ridbana men bara provisoriskt staket runt. Nu vill jag ha tips på stängsel runt ridbanan!

Jag har hela tiden tänkt använda egna ekstolpar som målas. Det blir snyggt, hållbart och billigt.

Det jag börjar tänka på är att det kanske blir för hållbart. Om man tänker sig att man blir avkastad, borde man inte ha veka stolpar som ger med sig? Hur är det med plaststolpar? vet ni något bra system som inte är svindyrt? Eller vad har nu för tankar om säkerheten?
 
Jag har vitt trästaket runt min bana, snyggt men kanske inte så säkert om man ramlar av?
Det säkraste är nog i sådana fall stolpar och kanske vita breda elband. Det har jag sett och ser också väldigt snyggt ut.
 
Stolpar och elband är inte speciellt säkert. Ramlar du av kan du ramla rakt på en stolpe. Använder man smala stolpar får du en enorm tryckkraft mot kroppen. Använder du tunna plaststolpar blir du ju mer eller mindre spetsad på den *huu*.

Trästaket och med översta ribban fastsatt längst upp på stolpen så ingenting sticker upp borde vara bäst.
 
Det jag tänkte på var runda lite grövre plaststaket och inte vanliga smala elstängselstolpar.

Fast jag kanske överdriver riskerna med vanligt trästaket?
 
tänker du på stolpar liknade hinderstöden i plast?
Själv har jag stolpar av hinderstöd i trä.
 
Trästaket och med översta ribban fastsatt längst upp på stolpen så ingenting sticker upp borde vara bäst.

Det du beskriver är kanske det säkraste? Men det måste ju vara jättefult att ha så :D
 
Ska det vara ett staket som kan hålla hästar inne, eller ska de mer markera var ridbanan börjar och slutar?

Jag såg en snygg lösning i Tyskland för några år sedan. Det var liggande stockar på ganska låga stolpar av stockar i samma tjocklek. Utanför hade man planterat buskar. Staketet var ca 60 cm högt och grindarna var bara grindhål. Alltså bara till prydnad. Men stiligt.
 
Fult? Det är ju att normalt, snyggt paddokstaket jag beskriver?? Du har nog missuppfattat det jag skrev.
 
Jag tror du överdriver lite ja. Tänk i ett ridhus när man åker in i väggen där?

Men visst, de grova, runda plaststolparna med plastslanor är säkert säkrare.
 
Äh en redig ryttare klarar väl av att hamna på ett snyggt stabilt trästaket, Ett staket som inte ger vika trasas heller inte sönder så man får en otrevlig stor flisa i magen eller så. Har själv precis satt upp vitt trästaket med 2 liggande ribbor, snyggt och prydligt och praktiskt. Mina små ryttare som ramlar av brukar ramla ner på sanden innanför staketet. :D
 
nej jag förstår vad du menar men det är fult när man sätter brädorna längst upp utan att det sticker upp något. Har aldrig sett någon ha så utan man brukar lämna nån/några decimeter som sticker upp.
 
Om det ska vara säkert vid löshoppning också så skulle jag satsa på trästaket.
 
Jag har sett många trästaket med översta slanan på toppen.
Man lägger den alltså ovanpå, inte sätter fast den högst upp. Det är enligt mitt tycke det snyggaste och säkraste staketet.
 
Jo jag förstår hur hon menar, men vare sig man lägger den ovanför eller sätter den högst upp så är det jättefult, tycker jag. Och när jag tänker efter så har även jag sett det men inte är det min favorit men säkert säkrare än så som jag har :)
 
Jag har sett staket med telefonstolpar liggande högst upp på ca 140cm höjd. Alltså väldigt runt och bra om man skulle trilla av på staketet. Under var det två mindre slanor på ca 15cm vardera. Håller även för det mesta löshoppande hästar innanför staketet. Detta var målat med spillolja har jag för mig men tjära är ju bra också.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 485
Senast: warg
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 463
Senast: Ullmerkott
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 909
Senast: _Taggis_
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp