Bukefalos 28 år!

Staket till uteridbanan

Z

ZorroLouise

Litet dilemma.

Jag rider som medryttare på ett ställe där vi har en utomhusridbana. Underlaget är någon typ av grus vilket är ganska hårt, speciellt nu på vintern. Man får inget direkt synligt spår att rida på längsmed långsidorna, vilket gör att man ibland rider för nära staketet och fastnar med fötter/knän/spön som sticker ut.

Hur ser era ridbanor ut? Är det någon annan som får detta problem med staketet? Inne i ridhus är ju väggarna lutade, men man kan ju inte gärna luta ut staketet??

:crazy:
 
Sv: Staket till uteridbanan

haha men du ser väl vart staketet är?? :D jag har vanligt trästaket runt min ridbana och har då aldrig haft problem med att något fastnat, man får ju styra så man håller lagom avstånd.;)
 
Sv: Staket till uteridbanan

Måste vara jag som är dålig att hålla koll på ytterskänkeln eller nåt. För när man ställer hästen innåt, men rider längsmed spåret är det ju lätt hänt att hästens mage skjuter utåt.

Men det klart, det är ganska mörkt ute nu, vi har strålkastare, men de lyser inte så klart att man kan se det mörkgröna staketet så himla bra.

Kanske jag ridit för mycket ridskolekusar som följer spåret av sig själva...:o
 
Sv: Staket till uteridbanan

Somsagt, när och var du än rider så är det du som måste styra hästen så både du och hästen får plats. Detta gäller både i skogen, på ridbanan och andra ställen som du rider på. En sak som man får lära sig hålla koll på helt enkelt
 
Sv: Staket till uteridbanan

Jag ha faktiskt sett ridbanestaket som lutar! Jag tycker att ett bra ridbanestaket har längsbrädorna på insidan av stolparna - även om du "ska" kunna styra så händer det ju att man t ex rider unghästar, och då är risken större att man fastnar om brädorna sitter på utsidan. (som de gör på min ridbana, den som byggt den har nog tyckt att det är viktigare att det är snyggt...)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 385
Senast: MiniLi
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 721
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp