Staketfunderingar

Ljulius

Trådstartare
Jag har några funderingar om stängsel som ni kanske kan hjälpa mig med :idea: hoppas jag!

När det står längden på ett staket på ett aggregats kapacitet, tex 50 km, räknar man samman samtliga trådar då eller är det räknat med tex två trådar som standard? Aldrig behövt fundera över det förut men nu har jag plötsligt en så stor hage att jag undrar om aggregatet verkligen klarar det....

Hur mkt tappar man i kapacitet på tråden om man lindar den runt isolatorer för att spänna upp tråden?

Funkar det att ha batteridrivet aggregat på vintern? (jag har verkligen ingen strömkälla.... :eek:) Hjälper det att isolera en låda att ha batteriet i?

Hur ofta byter ni er eltråd?

Jag kommer säkert på fler frågor, men detta var det jag hade för stunden! Hoppas någon har kloka råd :)
 
Sv: långt svar på Staketfunderingar

Stängsel är en hel vetenskap. Men jag tycker det är super kul.
Men det är "max" belasting på agreagatet för att du skall få ut vist antal joul i tråden. Har du bra tråd och väl laddat batteri kan man klara lite längre sträcka.

Ju högre Joul i utefekt på elstängsel agregat/batteriagreagtet är mer "kräm" i tråden. Glöm inte att vara noga med skarvarna att det blir kontakt med el ledarna.

Skaffa dig en stängseltestare. Behöver inte var någon dyr variant. Men en som visar med lampor ex 2000 3000 4000 5000 osv. Finns sånna som inte är så dyra. Min har hållt i många år. Då ser du hur mycket ström det kommer ut till trådarna. Och om det är någon skarv eller likande som man tappar lednings för mågan i.

Det viktigaste är att man har trådar med så lågt Ohm tal som möjligt. Ju lägre Ohm tal ju mindre ström tappas på vägen runt hagen. Den tråden kan var dyrare än den billiga med Ohmtal på 4 och likande. Så om man kommer ner på Ohm tal på 0,3(bara exempel) så har man i stor sett kvar alla stöm i tråden hela vägen runt hagen. Har man högt Ohm tal på 4 som exempel tappar man stöm på vägen runt hagen.

Glöm inte att bort ev högt gräs, ris och buskar som ligger i mot stängsel tråden. Det drar ur batteriet fortare. Det blir också mindre "kräm"i tråden om man går i mot den.

Vist funkar det att låsa tråden runt isalolatorena. På mina hagar har jag gjot det på var annan var tredje isolator. Här har det fungerat bra.

Vist funkar det med batteri agregat på vintern. Isolerad låda är inte dumt. Men tänk på att ladda batteriet ofta.

Hästarna är lite mindre känsliga med viterpälsen på.

Lycka till med din hage.
 
Sv: långt svar på Staketfunderingar

Tack för dina svar :D

Ja, det är himla roligt med staket och har pysslat med det en hel del i mina dagar men aldrig med batteridrivet aggregat. När man har nätspänning så har jag aldrig haft problem med att få ordentlig ström på tråden, och inte nu i sommar heller. Men nu när det kryper ner mot nollan så har jag bara 3000 i trådarna, vilket INTE kommer funka om det sjunker mer...
Underveg är i princip noll, då vi gått med röjsåg flertalet ggr i sommar och hållt efter.
*får gråa hår!!!*
 
Sv: Staketfunderingar

50km menas 50km tråd, har du 2 eler 3 rader så blir den effektiva staketlängden 50/antalet trådar..

det är ju viktigt att hålla efter runt staketen så det inte växer massa sly vid stängslet.. det snor effekt men framförallt ger det utslag på elräkningen.

linda runt isolatorerna? varför ska du göra det? det finns ju spännare att köpa som du sätter på tråden.. att virra runt isolatorerna är idioti när spännare kostar några tior för ett dussin.

klart batteridrivet fungerar, däremot krävs det att det laddas regelbundet, och det töms snabbt om du har jordfel.

om det kryper ner nu när det är kallt och du kör med batteri tyder det ju på att batteriet tappar kapacitet radikalt i kylan.. varför kan du inte dra ner elstängsel till hagen?
 
Sv: Staketfunderingar

Glömde en viktig sak jordningen till agregatet. Minst ett jordspett per joul agregatet har i utefekt.

Ett litet svar till tomten också: jag har lagt halvslag runt var annan var tredje isolator runt mina hagar. Inte för att spänna tråden utan för att förhindra att all tråd åker ner om ex en älg går i genom tråden. Här har det fungerat utmärkt. Går fint att spänna lite om det blir slack medatt lägga ett extra varv på isolatorn på redan upp satta staket. Har inte fått strömbortf fall på grund av det.
 
Sv: Staketfunderingar

Hagen ligger en halv km från närmaste elförsörjning, det går inte att lösa rent praktiskt. Jag hyr stallet och marken, hade det varit mitt eget så hade jag löst det på annat sätt...

Jag har trådsträckare, men tycker inte att det funkar spec bra, kanske har jag gjort helt fel? Mkt möjligt...

Ngn sly eller underveg har jag som sagt inte :)

hmm...
 
Sv: Staketfunderingar

Det hade jag koll på, med jordspetten alltså! Men funderar på om de är i för dålig jord så det blir för dåligt ändå...
 
Sv: Staketfunderingar

Man kan vattna på jordspetten om det är för torrt och på vintern när det är käle i marken saltar vi kring dom så blir det bättre jordning.

Är det bara äng jag menar ingen väg eller likande mellan stallet och din hage? Om det bara är äng eller liknade så kan man ta eltråd/slättråd som man sätter upp med stängselstolp och isolatorer till hagen. Så kan du ha el agregatet vid stallet. Om det är någon stig så gör en öppning med grindhantag så kan man passera utn att det är problem.
Vi hade en väg mellan elen och hagen. Det gick en trumma undervägen som vi lade en isolerad klabel i en slang som gick ca en meter förbi trumman på båda sidor. Vi satte stängselstolp på sidorna av trumman så slangen med elkaben satt fast i stolparna som om ett u är nog lättast att beskriva det som. Slangen tapades noga i ändarna för att inget vatten skulle bli stående i den.
Bara en fundering.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Martina_m
·
Hästmänniskan detta finns säkert miljoner trådar om men jag behöver lite "special" hjälp. det är så att i mina hagar skall det gå en nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
4 734
Z
Hästmänniskan Hej alla, behöver verkligen lite hjälp nu. Har just nu 3 hästar, alla ston, varav en konvalescent och dräktig, hon bör ej springa...
Svar
11
· Visningar
2 011
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp