Stalker ... light...!

Otherside

Trådstartare
En småjobbig situation, eller rätt jobbig... En person kontaktade mig via fb och blev rätt påstridig. Ville ringa mig, ville prata, ville ha kontakt. Jag avstyrde, insåg att personen förmodligen har en funktionsstörning och vill därför inte vara otrevlig, enbart vänligt avvisande. Personen (en man...) var påstridig, använder bilder av MIG, med hjärtan påklistrade, på sin fb-sida etc. Skrev dessutom ut ALLA sina personliga uppgifter (personnr etc) på sin fb-sida och i meddelanden till mig, vilket gjorde att han snabbt fick en hackare, som gjorde en liknande sida och kontaktade mig.....

Jag är liite smått offentlig och tyckte detta var jobbigt, så jag blockade personen. Både på fb och på messenger och sms men då började han dels skicka fysiska brev till mig - inget obehagligt men ändå brev i min brevlåda, fortfarande med alla sina personliga uppgifter och en önskan om återkoppling. Jag svarar inte.

Nu ringer han min dotter, tre samtal varje natt (hon svarar inte) - hon blockar honom och han skickar henne vänförfrågning på fb. Hon blockar honom. Hackaren försöker också kontakta, och blir blockad.

Breven fortsätter att komma. Dottern tycker det är jobbigt, jag med. Nu ringer han min man... Mannen blockar. Breven fortsätter att komma.

Mannen bor rätt långt bort men ändå, han är gränslös och har försökt få kontakt en rätt lång tid nu så det känns inte alls ok.

Vad skulle ni göra: Ignorera, blocka ... vad mer? Man kan ju inte polisanmäla precis....
 
Men känslan är att mannen är förståndshandikappad. Ingen ursäkt men.....

När det är på den här nivån har det ingen betydelse. All heder åt dig som är medmänsklig men du måste polisanmäla för att få stopp på det hela. Att han ev har något handikapp ger honom inte rätt att bete sig så här.

Och ja, det är klockren stalking. Inte en lightvariant heller.
 
Håller med alla, det han gör är ett lagbrott. Även om han har någon form av funktionsnedsättning kan han inte få fortsätta som han gör, en polisanmälan kan göra att polisen tar ett ordentligt samtal med honom och förklarar att man inte får hålla på som han gör, det behöver inte leda till åtal.
 
Håller med de andra om polisanmälan. Och att skriva till honom (och hackaren), allihop, att ni önskar att de slutar kontakta er. Det är tydligen viktigt eftersom det då blir lättare att bevisa att kontakten är oönskad som jag förstått det.
 
det här är inte direkt riktat till TS men...
Jag spelar MMO och är guildmaster för ett online guild med över 600 medlemmar med ca 18-20 olika nationaliteter varav flera medlemmar har olika funktionsvarianter. Majoriteten av dessa medlemmar VILL att man talar om för dem när de går över gränsen. De inser själva att de har svårt för sociala koder och vill att vi informerar dem om vad som är ok kontakt/att skriva och vad som är över gränsen så de kan förbättra sig i och hur de ska agera i "sociala sammanhang" och jag har den fullaste respekt för dessa personer som vill förstå och för förbättra sin sociala förmåga.

Att säga att man har en funktionsvariant är INTE ett "get out of jail-freecard"och ger någon en ursäkt att bete sig som en stalker/idiot etc.
 
Senast ändrad:
Som någon skrev, ingen ska bete sig olämpligt eller olagligt och det ska anmälas i detta fall, oavsett vad personen har för evtl diagnos eller funktionsvariation. Vad som sedan blir påföljden kan ju dock variera men handlandet i sig är inte mer okej pga evtl diagnos.
 
Om du inte, vilket jag inte ser framgår i tråden, tydligt gjort klart för personen att hans närmanden är oönskade och att du vill att han låter bli, så är det det du skall börja med.

Därefter, om närmandena ändå fortsätter, är det läge att polisanmäla för ofredande.
 
Jag avblockade honom på fb idag för att kunna skriva ett vänligt men bestämt meddelande. Jag skrev även till hans mamma, mycket vänligt, hoppas hon inte blir stressad och ledsen då hon lär vara ganska gammal. Men jag uttryckte mig snällt.... Vi får se hur det tas emot.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: startpompe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp