tornblomma

Trådstartare
Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har ingen privat relation men han är en fd. granne. Vi har setts flyktigt och hälsat osv. Iallafall i samband med att han flyttade så började han kontakta mig på sms. Jag svarade artigt i början (neutralt) men allt eftersom smsen intensifierades började det kännas lite shady så jag valde att sluta svara. Tänkte väl att uteblivna svar skulle ge en hint MEN INTE DET.
I samband med detta blev jag sjuk och blev inlagd på sjukhus. Då hade snubben kontaktat en annan fd. granne och fått höra detta. Jag tror inte att den andra grannen var medveten om att snubben hade problem utan tänkte väl att han bara ville höra sig för om läget.
Iaf så började smsen bli mer åt hållet "lilla kära vän jag vill gärna hälsa på dig på sjukhuset... jag finns här för dig, många varma kramar från din XXXX".
Detta var ju sjukt olustigt för mig då jag dels inte gillar att bli omhändertagen, inte vill bli det och absolut inte av en random gubbe som är min fd granne.
HURSOM. Tillslut fick jag nog och skrev helt enkelt:
"Hej xxx. Dessa kontaktförsök måste omgående upphöra. Jag blockar från och med nu dessutom detta numret".

Då kan en ju tycka att saken var ganska klar? MEN NEJ.

Snubben kontaktar mig nu genom att ringa från ett annat nummer, spelar in röstmeddelanden i stil med "ja jag förstår att du inte tycker om mig MEN...... jag vill ju bara...." (han har även sjukt nog frågat om jag kan måla ett porträtt AV HONOM!?
Jag raderar numera röstmeddelanden direkt utan att lyssna av och blockar nya nummer.

Jag tror verkligen inte att denna gubbe är farlig eller liknande. Han har aldrig hotat eller ngt, han har inte skrivit några sexuella anspelningar men det är mkt "varma kramar, kära vän, du är så fin" osv osv. Upplever detta som sjukt äckligt och sunkigt.

Bör jag polisanmäla? Vad kan det rent krasst ge? Andra inputs? Att kontakta honom är ej ett alternativ. Han har dock en särbo men känns lite som att jag gärna lämnar henne utanför (även om jag inte fattar hur ngn normalt funtad person kan vilja ta i denna snubbe med tång).
 
Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har ingen privat relation men han är en fd. granne. Vi har setts flyktigt och hälsat osv. Iallafall i samband med att han flyttade så började han kontakta mig på sms. Jag svarade artigt i början (neutralt) men allt eftersom smsen intensifierades började det kännas lite shady så jag valde att sluta svara. Tänkte väl att uteblivna svar skulle ge en hint MEN INTE DET.
I samband med detta blev jag sjuk och blev inlagd på sjukhus. Då hade snubben kontaktat en annan fd. granne och fått höra detta. Jag tror inte att den andra grannen var medveten om att snubben hade problem utan tänkte väl att han bara ville höra sig för om läget.
Iaf så började smsen bli mer åt hållet "lilla kära vän jag vill gärna hälsa på dig på sjukhuset... jag finns här för dig, många varma kramar från din XXXX".
Detta var ju sjukt olustigt för mig då jag dels inte gillar att bli omhändertagen, inte vill bli det och absolut inte av en random gubbe som är min fd granne.
HURSOM. Tillslut fick jag nog och skrev helt enkelt:
"Hej xxx. Dessa kontaktförsök måste omgående upphöra. Jag blockar från och med nu dessutom detta numret".

Då kan en ju tycka att saken var ganska klar? MEN NEJ.

Snubben kontaktar mig nu genom att ringa från ett annat nummer, spelar in röstmeddelanden i stil med "ja jag förstår att du inte tycker om mig MEN...... jag vill ju bara...." (han har även sjukt nog frågan om jag kan måla ett porträtt AV HONOM!?
Jag raderar numera röstmeddelanden direkt utan att läsa och blockar nya nummer.

Jag tror verkligen inte att denna gubbe är farlig eller liknande. Han har aldrig hotat eller ngt, han har inte skrivit några sexuella anspelningar men det är mkt "varma kramar, kära vän, du är så fin" osv osv. Upplever detta som sjukt äckligt och sunkigt.

Bör jag polisanmäla? Vad kan det rent krasst ge? Andra inputs? Att kontakta honom är ej ett alternativ. Han har dock en särbo men känns lite som att jag gärna lämnar henne utanför (även om jag inte fattar hur ngn normalt funtad person kan vilja ta i denna snubbe med tång).

Polis pronto.
 
Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har ingen privat relation men han är en fd. granne. Vi har setts flyktigt och hälsat osv. Iallafall i samband med att han flyttade så började han kontakta mig på sms. Jag svarade artigt i början (neutralt) men allt eftersom smsen intensifierades började det kännas lite shady så jag valde att sluta svara. Tänkte väl att uteblivna svar skulle ge en hint MEN INTE DET.
I samband med detta blev jag sjuk och blev inlagd på sjukhus. Då hade snubben kontaktat en annan fd. granne och fått höra detta. Jag tror inte att den andra grannen var medveten om att snubben hade problem utan tänkte väl att han bara ville höra sig för om läget.
Iaf så började smsen bli mer åt hållet "lilla kära vän jag vill gärna hälsa på dig på sjukhuset... jag finns här för dig, många varma kramar från din XXXX".
Detta var ju sjukt olustigt för mig då jag dels inte gillar att bli omhändertagen, inte vill bli det och absolut inte av en random gubbe som är min fd granne.
HURSOM. Tillslut fick jag nog och skrev helt enkelt:
"Hej xxx. Dessa kontaktförsök måste omgående upphöra. Jag blockar från och med nu dessutom detta numret".

Då kan en ju tycka att saken var ganska klar? MEN NEJ.

Snubben kontaktar mig nu genom att ringa från ett annat nummer, spelar in röstmeddelanden i stil med "ja jag förstår att du inte tycker om mig MEN...... jag vill ju bara...." (han har även sjukt nog frågat om jag kan måla ett porträtt AV HONOM!?
Jag raderar numera röstmeddelanden direkt utan att lyssna av och blockar nya nummer.

Jag tror verkligen inte att denna gubbe är farlig eller liknande. Han har aldrig hotat eller ngt, han har inte skrivit några sexuella anspelningar men det är mkt "varma kramar, kära vän, du är så fin" osv osv. Upplever detta som sjukt äckligt och sunkigt.

Bör jag polisanmäla? Vad kan det rent krasst ge? Andra inputs? Att kontakta honom är ej ett alternativ. Han har dock en särbo men känns lite som att jag gärna lämnar henne utanför (även om jag inte fattar hur ngn normalt funtad person kan vilja ta i denna snubbe med tång).
Polisanmäl!
 
Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har ingen privat relation men han är en fd. granne. Vi har setts flyktigt och hälsat osv. Iallafall i samband med att han flyttade så började han kontakta mig på sms. Jag svarade artigt i början (neutralt) men allt eftersom smsen intensifierades började det kännas lite shady så jag valde att sluta svara. Tänkte väl att uteblivna svar skulle ge en hint MEN INTE DET.
I samband med detta blev jag sjuk och blev inlagd på sjukhus. Då hade snubben kontaktat en annan fd. granne och fått höra detta. Jag tror inte att den andra grannen var medveten om att snubben hade problem utan tänkte väl att han bara ville höra sig för om läget.
Iaf så började smsen bli mer åt hållet "lilla kära vän jag vill gärna hälsa på dig på sjukhuset... jag finns här för dig, många varma kramar från din XXXX".
Detta var ju sjukt olustigt för mig då jag dels inte gillar att bli omhändertagen, inte vill bli det och absolut inte av en random gubbe som är min fd granne.
HURSOM. Tillslut fick jag nog och skrev helt enkelt:
"Hej xxx. Dessa kontaktförsök måste omgående upphöra. Jag blockar från och med nu dessutom detta numret".

Då kan en ju tycka att saken var ganska klar? MEN NEJ.

Snubben kontaktar mig nu genom att ringa från ett annat nummer, spelar in röstmeddelanden i stil med "ja jag förstår att du inte tycker om mig MEN...... jag vill ju bara...." (han har även sjukt nog frågat om jag kan måla ett porträtt AV HONOM!?
Jag raderar numera röstmeddelanden direkt utan att lyssna av och blockar nya nummer.

Jag tror verkligen inte att denna gubbe är farlig eller liknande. Han har aldrig hotat eller ngt, han har inte skrivit några sexuella anspelningar men det är mkt "varma kramar, kära vän, du är så fin" osv osv. Upplever detta som sjukt äckligt och sunkigt.

Bör jag polisanmäla? Vad kan det rent krasst ge? Andra inputs? Att kontakta honom är ej ett alternativ. Han har dock en särbo men känns lite som att jag gärna lämnar henne utanför (även om jag inte fattar hur ngn normalt funtad person kan vilja ta i denna snubbe med tång).
Inga konkreta råd tyvärr men: BLÄ.... :wtf:
 
Resultatet av en polisanmälan beror lite på hur intensivt och hur länge han har hållit på med dessa trista kontaktförsök, särskilt sedan du satte ner foten genom att meddela att du blockar honom. Hoppas du har sparat det smset? Eller helst alla - även om jag fattar att man gärna slipper - men som bevisning är det väldigt relevant.

Det går någorlunda snabbt att komma upp till ett ofredande att mala på med kontaktförsök när någon har avvisat dem så tydligt, kanske inte ett eller två meddelanden men om det fortsätter utan tillstymmelse till att sluta. Innehållet har viss betydelse för hur snabbt det blir brottsligt men efter några gånger så blir det ett ofredande även utan att det är objektivt nedsättande eller hotfulla meddelanden. Fortsätter det ännu längre så blir det till sist olaga förföljelse med ett högre straffvärde.

Men framför allt kan en fortsättning göra att han får kontaktförbud, jag är inte superuppdaterad på praxis där, men det är inte alltid det blir ett kontaktförbud även om det är tillräckligt mycket för att delge misstanke om ofredande. Men du har absolut rätt att begära det i samband med en polisanmälan. En ansökan om kontaktförbud kommer också att speeda på processen så att han hörs snabbare (inom två veckor från begäran).

Och även om han inte får kontaktförbud så om han inte är 100 % trögfattad kan det många gånger gå upp någon form av insikt genom ett polisförhör och en upplysning från officiellt håll om att "du är på väg mot ett kontaktförbud om du inte lägger ner ASAP".
 
Det sjuka är att jag börjar tänka att det kanske är ngt JAG signalerar? Jag fattar ju att DET ORIMLIGT ÄR MITT ANSVAR 😅 men ändå. Har en annan snubbe som beter sig som light-versionen av denna.
Skickat ett sms med invit om "dejt". Jag svarade inte. Dock hade han i och för sig den goda smaken att inte fortsätta smsa. MEN han addade mig på facebook (jag accepterade ej) och för ngn dag sen när jag klev ur hissen mötte jag honom och han nästan vrålade "TÖRNIS JAG FÖLJER JU DIG PÅ INSTAGRAM!!!!" (jag har öppen instagram, han är nu blockad).

Jag tänker personligen sågär: Hade jag skickat ett sms med en invit och blivit dissad så hade jag ju gått under jorden. Inte addat personen på facebook och blivit översvallande glad att se personen :rofl:
VAD ÄR FEL MED GUBBAR?
(sorry mitt urspår).
 
Det sjuka är att jag börjar tänka att det kanske är ngt jag signalerar? Jag fattar ju att DET ORIMLIGT ÄR MITT ANSVAR 😅 men ändå. Har en annan snubbe som beter sig som light-versionen av denna.
Skickat ett sms med invit om "dejt". Jag svarade inte. Dock hade han den goda smaken att inte fortsätta sms iag. MEN han addade mig på facebook (jag accepterade ej) och för ngn dag sen när jag klev ur hissen mötte jag honom och han nästan vrålade "TÖRNIS JAG FÖLJER JU DIG PÅ INSTAGRAM!!!!"

Jag tänker personligen sågär: Hade jag skickat ett sms med en invit och blivit dissad så hade jag ju gått under jorden. Inte addat personen på facebook och blivit översvallande glad att se personen :rofl:
VAD ÄR FEL MED GUBBAR?
(sorry mitt urspår).
MYCKET!
 
Men framför allt kan en fortsättning göra att han får kontaktförbud, jag är inte superuppdaterad på praxis där, men det är inte alltid det blir ett kontaktförbud även om det är tillräckligt mycket för att delge misstanke om ofredande.
Min erfarenhet är att det ska mycket till för att man ska få ett kontaktförbud i den här typen av situation. Då ska det vara många kontaktförsök, otroligt många. Ofta tittar våra åklagare på tidigare lagföring: är den eventuella förbudspersonen inte lagförd för liknande brottslighet eller brott mot skyddspersonen kan det vara svårt. Men man kan alltid begära det och se vad utfallet blir.

Det stämmer att ansökan om KF snabbar på utredningen men man ska komma ihåg att båda parter har insyn i en KF- ansökan, vilket gör att förbudspersonen får veta vad skyddspersonen uppgivit för information till polisen i själva ansökan. Alla är inte komfortabla med det. Jag förstår att du redan vet detta, men skriver det så att även @tornblomma ser det.

@tornblomma Om han fortsätter - dokumentera och spara. En anmälan har störst chans till vettig utgång om man har mycket dokumentation. Jag beklagar verkligen att du blir utsatt för detta.
 
Detta var mitt svar. Därefter blockade jag numret. Det är för att förtydliga alltså inte ”idag” som det står utan det är en print screen från den dagen. Det var ca 6 månader sen.

F700C133-031A-456A-973A-16B00F85C0E4.jpeg



Hela hans approach är alltid att DET ÄR SÅ SYND OM HONOM, för att jag ju inte "tar emot" hans omtanke. Ja ni fattar. Jag ber honom sluta kontakta mig men sedan ringer han från nytt nummer och pratar in på tel svar att "ja jag förstår att du inte tycker om mig lilla vännen men jag BRYR MIG".
Ofta inleder han med "förlåt att jag stör dig..." (ja det gör du?) "MEN jag....".
Av ngn anledning stör det mig mer med detta gullande som jag ofrivilligt utsätts för än om han skrivit typ reella hot om våld.
 
@tornblomma Jättebra att du sparat sms:et där du säger ifrån. Om du har mer dokumentation brukar polisen vilja att följande syns:

När sms:et skickades (dag och tid)
Avsändare (tfn nr/användarnamn)

De kan även göra en telefontömning för att få fram det men till att börja med är det jättebra att screenshotta allt så att det ovanstående framgår och lämna över det är efter att anmälan gjorts. Du kan be om ärendenr vid anmälningstillfället och sedan maila din dokumentation till polisens registrator och hänvisa till ditt ärendenummer.
 
@tornblomma Jättebra att du sparat sms:et där du säger ifrån. Om du har mer dokumentation brukar polisen vilja att följande syns:

När sms:et skickades (dag och tid)
Avsändare (tfn nr/användarnamn)

De kan även göra en telefontömning för att få fram det men till att börja med är det jättebra att screenshotta allt så att det ovanstående framgår och lämna över det är efter att anmälan gjorts. Du kan be om ärendenr vid anmälningstillfället och sedan maila din dokumentation till polisens registrator och hänvisa till ditt ärendenummer.

Jag har många sparade sms.. (printscreens).
Försökte kolla nu om man kan anmäla via polisens hemsida? Jag vet att de har mkt viktigare saker för sig så jag drar mig liksom från att anmäla. Jag tror verkligen inte att han kommer bli våldsam eller så men börjar ledsna.
 
Jag har många sparade sms.. (printscreens).
Försökte kolla nu om man kan anmäla via polisens hemsida? Jag vet att de har mkt viktigare saker för sig så jag drar mig liksom från att anmäla. Jag tror verkligen inte att han kommer bli våldsam eller så men börjar ledsna.
Bra att du har sparade sms, särskilt om det jag skrev ovan framgår.

Det går att anmäla vissa brott via nätet men jag är osäker på om ofredande/stalkning ingår där. På 11414 har de bokstavligt talat inget viktigare för sig än din anmälan - det är det de är till för! Du blir utsatt för brott och behöver anmäla det, särskilt i fall att han inte slutar. Du slösar ingens tid genom att anmäla, tro mig.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hade en djupt suspekt upplevelse med min telefon. Väntade ett viktigt samtal som gick om intet. Fick inte något inkommande samtal att...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har funderat på en sak nu sen jag gjorde slut med pojkvännen. Jag har fortfarande bra kontakt och varma känsloförlamat min första...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 577
Senast: Eurydome
·
Relationer En småjobbig situation, eller rätt jobbig... En person kontaktade mig via fb och blev rätt påstridig. Ville ringa mig, ville prata...
Svar
18
· Visningar
2 244
Senast: Otherside
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 783
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp