Stall eller lösdrift

Hannasterreng

Trådstartare
Hej

Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu på att fundera över möjligheter.
Jag har två lösningar på hur jag ska lösa stallfrågan och undrar därför hur ni hade gjort?
Till att börja med så vill jag säga att jag har tänkt att skaffa en yngre förmåga som jag kan utbilda själv och då är jag inte bunden till att det är en storhäst, utan även C-Dponny är aktuellt.
Stallet ska fungera för mig i tre-fem år (sen finns andra planer).

Alternativ 1
Ett stall med tre boxar som jag kan hyra till billig peng. Takhöjden är låg, så jag kan inte ha större häst än 150cm. Vatten finns indraget. Staketet i de befintliga hagarna är inte riktigt så som jag vill, så där har jag en del att fixa (byta tråd och en del stolp) samt grusa upp lite vid utgången. Sadelkammare med värme finns, om än lite trång, och det finns gott om plats för förvaring av hö och strö. Det är en bonde som äger gården.
Kostnad att komma iordning ca 5.000kr.

Alternativ 2
Jag kan bygga lösdrift på en bekants gård. Det finns redan en befintlig gjuten platta under tak och en stor öppning. Takhöjden är bra, så ingen begränsning där.
För att få till utrymme för foder, strö, utrustning mm behöver en vägg byggas i ligghallen. Bakom väggen blir ett mindre utrymme kvar där jag kan förvara allt (sadelskåp, foder, strö, övriga saker). Det finns inget vatten i byggnaden och jag måste dra el från andra änden på byggnaden till själva ligghallen. I lösdriften finns även ett dike som man måste över för att ta sig ut i hagarna. Där måste jag lägga i en trumma och grusa upp, samt grusa upp mellan ligghall och diket. Jag måste också bygga hagarna helt från noll.
Vatten får jag bära ca 50 meter från närliggande byggnad.
Jag har bra med hjälp när det gäller byggandet, så behöver inte anlita någon (mer än elektriker).
Kostnad för att komma iordning blir ca 15.000.

Sett till uterittsmöjligheter och sådär är båda ställena likvärdiga.
Vad hade ni valt?
 
Vatten får jag bära ca 50 meter från närliggande byggnad.

Alt. 1 alla gånger. Har släpat på alltför många vattenhinkar i mina dagar för att tycka att 50 m från vatten är acceptabelt.... ;)

Det går inte att ha en vattenslang? Jag har alltid haft 20-50 meter till vattnet och har i princip alltid använt slang. När det är kallt ute har jag ibland haft en expanderande vattenslang som åkte in i värmen när den inte användes så att den inte skulle frysa (funkar dock inte längre efter att de sänkte vattentrycket i ledningarna till mig).
 
Det går inte att ha en vattenslang? Jag har alltid haft 20-50 meter till vattnet och har i princip alltid använt slang. När det är kallt ute har jag ibland haft en expanderande vattenslang som åkte in i värmen när den inte användes så att den inte skulle frysa (funkar dock inte längre efter att de sänkte vattentrycket i ledningarna till mig).
Vattenslang hade ju varit en lösning. Men då ska ju den in och ut varje gång året runt (tror knappast att markägaren vill ha den över sin gräsmatta hela tiden). Så då kan man ju lika gärna bära, för det går nog snabbare 😂
 
Vattenslang hade ju varit en lösning. Men då ska ju den in och ut varje gång året runt (tror knappast att markägaren vill ha den över sin gräsmatta hela tiden). Så då kan man ju lika gärna bära, för det går nog snabbare 😂
Ah, jag glömde att du skrev att det var på en bekants gård (jag har inte alls min liggande på gräsmattan :angel: det gäller bara att komma ihåg den när man klipper gräset ;) )
 
Ah, jag glömde att du skrev att det var på en bekants gård (jag har inte alls min liggande på gräsmattan :angel: det gäller bara att komma ihåg den när man klipper gräset ;) )
Jag tänkte att jag skaffar några bra dunkar. Då kan jag ställa dem i skottkärran och köra från kranen till vattentunnan. ✌️
 
Jag skulle säga alt. 1 kan dock bli knepigt om du inte tänkt ha stallet själv i o med den begränsande takhöjden :).
Hur då tänkte du? Jag kommer inte ha någon installad oavsett var jag står. Utan blir det där så köper jag en ponny istället för häst (hästar upp till 150 är okej där). Så då blir det ju inget problem så sett. 🙂
 
Jag tänkte att jag skaffar några bra dunkar. Då kan jag ställa dem i skottkärran och köra från kranen till vattentunnan. ✌
Det finns också speciella vattenpåsar som man kan köpa och lägga på en skottkärra, som man kan fylla med ca 80 liter och som man sedan tömmer genom att vippa skottkärran. Då behövs inget faktiskt bärande, och de är ganska enkla och smidiga att använda (jag har en sommarhage som är ca 100-150 m bort från kranen, och då har den varit smidigast)
 
Japp. Vore isf om denne stod för investeringskostnaden och en själv för tiden/byggandet, typ.
Alt 1 har ju också en del fördelar såsom jag ser det, sadelkammare, vatten, belysning.. nackdelen är att man blir mer låst med stall såklart.
Ja så är det ju såklart. Det som behöver byggas i lösdriften är ju sånt som jag kan ta med därifrån sen. Bortsett från trumman, gruset och en vägg då såklart.
Nackdelen i stallet är ju dels att man blir mer låst och sen att jag måste välja häst efter takhöjd. Men bekvämligheterna är ju betydligt bättre i stallet.
 
Det finns också speciella vattenpåsar som man kan köpa och lägga på en skottkärra, som man kan fylla med ca 80 liter och som man sedan tömmer genom att vippa skottkärran. Då behövs inget faktiskt bärande, och de är ganska enkla och smidiga att använda (jag har en sommarhage som är ca 100-150 m bort från kranen, och då har den varit smidigast)
Det lät ju himla smidigt. En sån ska jag kolla in 👌👍
 
Hur då tänkte du? Jag kommer inte ha någon installad oavsett var jag står. Utan blir det där så köper jag en ponny istället för häst (hästar upp till 150 är okej där). Så då blir det ju inget problem så sett. 🙂

Har du inte tänkt ha någon installad behöver du ju minst två ponnyer.

Hur långt är det till bägge ställena? Finns det hjälp att få på något av ställena med att tex titta till hästarna? Har du hästarna uppstallade hade jag velat ha bra nära, för det lär ju bli några turer per dag för att släppa ut/ta in/fodra osv.
 
Hej

Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu på att fundera över möjligheter.
Jag har två lösningar på hur jag ska lösa stallfrågan och undrar därför hur ni hade gjort?
Till att börja med så vill jag säga att jag har tänkt att skaffa en yngre förmåga som jag kan utbilda själv och då är jag inte bunden till att det är en storhäst, utan även C-Dponny är aktuellt.
Stallet ska fungera för mig i tre-fem år (sen finns andra planer).

Alternativ 1
Ett stall med tre boxar som jag kan hyra till billig peng. Takhöjden är låg, så jag kan inte ha större häst än 150cm. Vatten finns indraget. Staketet i de befintliga hagarna är inte riktigt så som jag vill, så där har jag en del att fixa (byta tråd och en del stolp) samt grusa upp lite vid utgången. Sadelkammare med värme finns, om än lite trång, och det finns gott om plats för förvaring av hö och strö. Det är en bonde som äger gården.
Kostnad att komma iordning ca 5.000kr.

Alternativ 2
Jag kan bygga lösdrift på en bekants gård. Det finns redan en befintlig gjuten platta under tak och en stor öppning. Takhöjden är bra, så ingen begränsning där.
För att få till utrymme för foder, strö, utrustning mm behöver en vägg byggas i ligghallen. Bakom väggen blir ett mindre utrymme kvar där jag kan förvara allt (sadelskåp, foder, strö, övriga saker). Det finns inget vatten i byggnaden och jag måste dra el från andra änden på byggnaden till själva ligghallen. I lösdriften finns även ett dike som man måste över för att ta sig ut i hagarna. Där måste jag lägga i en trumma och grusa upp, samt grusa upp mellan ligghall och diket. Jag måste också bygga hagarna helt från noll.
Vatten får jag bära ca 50 meter från närliggande byggnad.
Jag har bra med hjälp när det gäller byggandet, så behöver inte anlita någon (mer än elektriker).
Kostnad för att komma iordning blir ca 15.000.

Sett till uterittsmöjligheter och sådär är båda ställena likvärdiga.
Vad hade ni valt?
Jag är tveksam till bägge alternativ. Hur ser det ut med träningsmöjligheter? Om du skall köpa en eller två unghästar/ponnyer, har du ngn tränare nära, paddock och/eller ridhus?
 
Har du inte tänkt ha någon installad behöver du ju minst två ponnyer.

Hur långt är det till bägge ställena? Finns det hjälp att få på något av ställena med att tex titta till hästarna? Har du hästarna uppstallade hade jag velat ha bra nära, för det lär ju bli några turer per dag för att släppa ut/ta in/fodra osv.
Jag har en shettis också 🙂
Det är ca 2km och båda är på vägen till jobbet. Hjälp finns de gångerna som jag behöver det.
 
Jag är tveksam till bägge alternativ. Hur ser det ut med träningsmöjligheter? Om du skall köpa en eller två unghästar/ponnyer, har du ngn tränare nära, paddock och/eller ridhus?
Jag har en shettis med 🙂 Tre ridhus finns 10 minuter bort med transport. Det finns även en paddock 15 minuters promenad från båda ställena.
Sedan är jag inte den som är den, så det finns även väldigt mycket möjligheter till att rida och tömköra ute när man kommit så långt, samt om man skulle behöva staket och inte har möjlighet att ta sig iväg just den dagen, så kommer det gå att motionera i hagen någon enstaka gång. Båda ställena har bra och plan plats för det.
Jag har ett bra tränarteam runt mig som jag haft i många år som både åker ut och som jag kan åka till.
 
Hur då tänkte du? Jag kommer inte ha någon installad oavsett var jag står. Utan blir det där så köper jag en ponny istället för häst (hästar upp till 150 är okej där). Så då blir det ju inget problem så sett. 🙂

Då är det ju inget problem alls :). Tänkte om du skulle ha hyrt ut utöver din/dina och det då kan va svårt för många har hästar över 150 cm, men då är det som sagt inget problem :).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 811
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
855
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 906
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp